Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@04:35:00 GMT

ممکن است تغییرات مهمی در انتظار بازار ارز باشد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۴۶۵۰

ساعت 24- روز گذشته، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برای ارایه توضیحاتی در خصوص آخرین تحولات ارزی در کشور به مجلس رفته بود. شهریار حیدری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور همتی در این کمیسیون به اعضای کمیسیون خبر داده بود. همتی از زمانی که روی کار آمد تا روز گذشته بارها از اتخاذ تدابیر برای کنترل و مدیریت بازار ارز گفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد نوسانات ارزی همچنان ادامه دارد. هر چند قیمت دلار در هفته دوم آبان نسبت به هفته آخر مهر کاهش داشته است. بر اساس آمار ارایه شده قیمت دلار ابتدای هفته جاری از کانال 27 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. این عقب‌نشینی دیروز نیز تا مرز 26,600 تومان ادامه یافت. پس از یک ماه پر فراز و نشیب، دلار در صرافی‌ها به کانال 26 هزار تومان وارد شد، اما نتوانست کاهشش را ادامه‌دار کند و با 334 تومان افزایش حدود 27 هزار و 206 تومان معامله شد. طی معاملات دیروز، 27 هزار و 206تومان بیشترین قیمت و 26,695 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. هر چند برخی کارشناسان معتقدند که نرخ دلار می‌تواند کاهش بیشتری پیدا کند، اما نااطمینانی در خصوص نحوه و میزان بازگشت منابع ارزی بلوکه شده به کشور همچنین افزایش شدید قیمت‌ها که باعث بی‌ارزش‌تر شدن ریال می‌شود، سبب شده که سوداگری و افزایش تقاضا در بازارهای دارایی و به خصوص دلار وجود داشته باشد و همچنان سایه شرایط خطرناک بر سر این بازار باشد. نکته دیگر در خصوص حضور همتی در مجلس تغییراتی در لحن اوست. همتی پیش‌تر بارها بر کاهش نرخ ارز تاکید می‌کرد اما این‌بار از «ممکن است» استفاده کرد.

تدابیری برای بازار ارز اتخاذ کردیم
 پس از اتمام جلسه همتی در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده، گفت: بسته خوبی برای روان‌سازی ارتباط بین صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان در نظر گرفته شده که در این باره این بسته توضیحاتی به نمایندگان مجلس ارایه شد. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سه هفته پیش هم گفتم، افرادی که در بازار ارز هستند مسائل ریسک را در نظر بگیرند. ممکن است تغییرات مهمی در بازار رخ ‌دهد و به تدریج به سمت ثبات پیش خواهد رفت. وی ادامه داد: بانک مرکزی هم در کنار آنهاست تا وضعیت تجارت خارجه در شش ماه دوم سال بهتر شود. رییس بانک مرکزی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که با نمایندگان مجلس مورد بحث قرار گرفت درباره اثر نرخ سود بانکی در بازار سرمایه بود. وی افزود: شرایط اقتصادی، اجتماعی و انتظارات تاثیرگذار است و توانستیم تاثیر خوبی در بازار ارز داشته باشیم. همتی درباره تداوم ریزش نرخ ارز در بازار گفت: با توجه به فشارهای دولت امریکا، تجارت خارجی ایران و مبادی ارزی تحت تاثیر قرار گرفته که امیدواریم با اتخاذ تدابیری شاهد آن باشیم که این روند بهتر شود. رییس بانک مرکزی ادامه داد: سه هفته پیش هم گفتم افرادی که در بازار هستند مسائل ریسک را در نظر بگیرند. تغییرات مهمی در بازار رخ می‌دهد و به تدریج به سمت ثبات پیش خواهد رفت.

بسته جدید ارزی در راه است
پیش‌تر همتی در یادداشت صفحه مجازی خود از ارایه جزییاتی در خصوص بسته جدید ارزی گفته بود. او درباره مقررات جدید تسهیل روند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و کنترل نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی نوشت: «بر مبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هر چه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و به‌طور ویژه، تامین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی کشور، مقررات مورد نظر در این خصوص به تایید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزییات آن هفته آینده اعلام می‌شود.» همتی اعلام کرد: «همان‌گونه که قبلا اعلام و پیش‌بینی می‌شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و روند معاملات حواله‌های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا کرده است. در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تاکید شده است.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۴۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» در دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: با توجه به برگزاری این رویداد‌ها باید ابتدا رویداد«عارضه‌یابی عدم حضور دانشجویان در این همایش‌ها و برنامه‌ها» را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شاید بخشی از استقبال کمرنگ دانشجویان به خاطر عدم عمل‌گرایی مسئولان در تحقق وعده‌ها بوده، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ‌التحصیلان است که در استان همدان نیز روی این موضوع متمرکز شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با طرح این سؤال که با وجود ایجاد اشتغال در استان و رشد در این زمینه چرا این اتفاق در جامعه محسوس نیست، گفت: یکی از دلایل این موضوع عمده ایجاد اشتغال برای جامعه غیردانشگاهی بوده و انتظار بیشتر نیز از سوی این قشر است.در سال جاری ۴۲ درصد تسهیلات و تعهد اشتغالزایی در استان را به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص خواهیم داد در همین راستا از ۱۷ هزار و ۶۹۹ مورد تعهد اشتغال برای قریب به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان استان اشتغال پایدار ایجاد می‌کنیم.

حسینی روح رویداد صدرا را نقطه اتصال دانشگاه و صنعت عنوان کرد و با طرح این سؤال که دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چقدر کارایی داشته، تأکید کرد: باید چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم. آموزش؛ کارآفرینی و اشتغال سه مؤلفه رشد جامعه بوده و دنیای امروز عصر دانش است و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال. نمی‌توان مفاهیم سال‌های پیش را به دانشجو آموزش داد و انتظار تحول داشت.

وی با بیان اینکه باید به‌روز بود و رویکرد آینده‌پژوهی داشت، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های فناورانه؛ برخورداری از خلاقیت، تکنیک حل مسئله و تفکر خارج از چارچوب اداری برای تحول باید مدنظر باشد امروز دیگر وقت آزمون‌وخطا نیست. تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌واسطه سونامی فناوری برخی مشاغل از دست خواهد رفت؛ بنابراین حتماً باید نوآور و به‌روز باشیم؛ البته به لطف دانشگاه در بسیاری از علوم فناورانه پیشرو هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد: پیشنهاد می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند و از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند و آموزش‌ها کاملاً عملیاتی شود.
حسینی بر لزوم برگزاری«ایده بازار» در دانشگاه تأکید کرد و توضیح داد: برای مشارکت مردم در اقتصاد ایده‌ها به جد پیگیری می‌شود؛ در استانداری نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای نحوه واگذاری به مردم را احصا کرده‌ایم ضمن اینکه اقناع‌سازی مردم برای مشارکت با تضمین سود لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت رمزارزها: ۱۷ ارديبهشت
  • تغییرات به سود استقلال خواهد شد/ ذوب‌آهن حریف خطرناکی است
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • ورمزیار: مسیر قهرمانی استقلال هموارتر از پرسپولیس است