Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:22:30 GMT

طرح جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۵۴۴۳

طرح جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در دستور کار روز دوشنبه نمایندگان مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۹۴ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع با اصل ۸۵ شدن این طرح موافقت کردند.

بر این اساس این طرح در کمیسیون مشترکی برگفته از کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت، اجتماعی، برنامه و بودجه، اقتصادی، کشاورزی، عمران و امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جلال محمود زاده» نماینده مهاباد در مخالف این طرح گفت: برای تعالی جمعیت باید ابتدا زیرساخت‌ها را باید فراهم کرد و کشور اکنون در بخش بهداشت، امکانات رفاهی و تفریح، ورزشی، توسعه فرهنگی، توسعه مدارس و ارتقاء  آموزش و پرورش دچار مشکلات زیادی است و آیا می‌شود در این شرایط اقتصادی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و امکانات به دنبال افزایش جمعیت باشیم.

وی افزود: جوانان زیادی به رغم تحصیل به دلیل نبود کار مجبور به فرار از کشور هستند و برای پیدا کردن کار به دیگر کشورهای پناه می برند.

«زهره الهیان»  نماینده مردم تهران نیز به عنوان نماینده موافق این طرح اظهار داشت: طبق هشدار سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع ویروس کرونا جمعیت ایران دچار مشکل خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس آمارهای جهانی سریعترین کاهش رشدرا در ایران وجود دارد و طبق سناریو در سال ۲۱۰۰ جمعیت ایران به ۳۰ میلیون می رسدکه نیمی از آن سالمند خواهدبود.  

وی افزود: اروپا طی ۱۰۰ سال این روند را طی کرد و وضعیت آن این است. البته اگر ما نیز هوشیار نباشیم مجبور به تاسیس وزارت تنهایی خواهیم بود و نیروی مولد برای چرخاندن چرخ اقتصادی کشور و دفاع از کشور نخواهیم داشت.

الهیان تصریح کرد: در کشورهای اروپایی بخشی از تولیدناخالص خود رابه موضوع جمعیت اختصاص دادندو در کشورهای ژاپن، چین و روسیه مشوق‌های زیادی برای فرزندآوری درنظر گرفتند. 

وی افزود: در این طرح حمایت از مادران شاغل است تا موانع از سر راه آنها برداشته شود زیرا در کشور ما به جای دوستدار کودک بودن،  کودک هراسی وجود دارد. همچنین دادن امتیاز به خانواده‌ها برای حق اولاد، امکان تحصیل برای خانواده‌ها چند فرزندی،  امکان اشتغال برای مادران از جمله امتیازهایی است که در این طرح دیده شده است.

«الیاس نادران» نماینده مردم تهران در مخالفت با این طرح یادآور شد: مسیر را طراحان و افرادی که مشورت دادند اشتباه رفتند. زیرا شما بیش از چند ماه وقت گذاشتید ولی جمع نمایندگان مفاد آن را نمی‌دانند. اصل ۸۵ شدن یعنی موقتی کردن قانون است و در نهایت نیاز دارید بار دیگر این قانون را تصویب کنید.

وی گفت: یک طرحی که بیش از ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس را درگیر می‌کند و آیا این افراد می توانند تمام ابعاد مختلف طرح را بررسی کنند. اگر این طرح اهمیت دارد که دارد چرا صدها ساعت وقت گذاشتید ولی نمایندگان اشراف کافی به آن ندارند.

نماینده تهران تصریح کرد: جامعه هدف خارج از مجلس است که بایدبدانند چه تصمیم‌ها و راهبردهایی در این باره برای آنها در نظر گرفته شده است. از طرفی این طرح حتی اگر جزء اصل ۸۵ شود به بودجه ۱۴۰۰ نمی رسد. زیرا برای تدوین آیین نامه‌ها در صورت مصوب شدن طرح،  نیاز به سه ماه وقت است.

نادران خاطر نشان کرد: از همکاران می‌خواهم به اصل ۸۵ شدن طرح رای ندهند تا همه نمایندگان در این باره مطلع شده و بعد اظهار نظر کنند.

«امیرحسین بانکی پور» نماینده مردم اصفهان در موافقت طرح گفت: این طرح برای خانواده هایی است که دوستداران فرزندآوری و سه فرزندی هستند یا زنانی که نابارور می‌باشند ولی امکان رفع مشکل خود آن را ندارند،   

وی گفت: دوره باروی دهه ۶۰ درحال گذار است و این طرح می خواهد به فرزند آوری این نسل و بعد از آن کمک کند. از طرفی در برنامه ششم منابع مالی طرح در نظر گرفته شده است. همچنین در ایران سقط جنین ۱۵ برابر کرونا سبب کشته شدن بچه‌ها می‌شود.

برچسب‌ها ایرنا قانون اساسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا قانون اساسی ایرنا قانون اساسی اخبار کنکور اصل ۸۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۵۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد

 اسد و الزیانی در این دیدار، روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و «تلاش‌های بحرین برای برگزاری موفق نشست سران عرب را که قرار است ماه آینده (میلادی) برگزار شود»، بررسی کردند.

وزیر خارجه بحرین و رئیس‌جمهور سوریه مهمترین موضوعات مندرج در دستورکار این نشست را بررسی کردند؛ به نحوی که در راستای منافع مشترک کشور‌های عربی باشد و با چالش‌های کنونی نیز مقابله کند.

بشار اسد خطاب به الزیانی گفت که باید همبستگی کشور‌های عربی و اقدامات مشترک بین آنان تقویت شود تا ثبات در منطقه برقرار گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • اعتراض شدید نمایندگان تهران به وزیر کشور در خصوص هرگونه تعرض به یکپارچگی شهرستان ری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • ◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است