Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مشهدی نوش‌آبادی، کاشان پژوه و مدرس دانشگاه با بیان فهرست بلندبالایی از تخریب‌ها و تجاوزاتی که طی سال‌های اخیر در عرصه و حریم آثار تاریخی شهر کاشان رخ‌داده، خواستار پایان بخشیدن به این غفلت‌های جبران‌ناپذیر شده است.

وی گفت: بعید می‌دانم به لحاظ بافت و آثار تاریخی شهری نظیر کاشان در ایران وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از آثار کاشان مثل تپه سیلک، باغ فین، مسجد آقابزرگ، بازار، خانه بروجردی و... شهرت جهانی دارد و بسیاری از آثار دیگر شهر نیز می‌تواند در فهرست میراث جهانی ثبت شود اما ظاهراً پیگیری آن در اولویت هیچ‌کس نیست. مسجد جامع کاشان دارای سومین مناره تاریخ‌دار ایران، به‌اضافه دو محراب از دوره سلجوقی، شبستان، گنبد خانه و... است ولی متأسفانه در سایۀ غفلت مسئولان در معرض تخریب و آسیب جدی قرار گرفته است.

مشهدی نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: طی چند ماه اخیر شاهد اتفاقات عجیبی در حوزه میراث فرهنگی کاشان بوده‌ایم. چندی پیش مدیر باغ فین، بدون مشورت با هیچ‌کس یک درخت چنار کهن‌سال را قطع کرد و بر نگرانی‌های قطع و نابودی درختان باغ فین افزود؛ باغی که حدود صد اصله درخت کهنسال آن سال‌ها پیش نابود شده بود. در دهانۀ بازار بزرگ کاشان، نزدیک تیمچه امین‌الدوله که خود نیز یک اثر فاخر و بی‌نظیر تاریخی است، شهرداری کاشان اقدام به احداث پارکینگ کرده؛ البته مجتمع تجاری با پارکینگ! این مجتمع تجاری نه‌تنها بر میزان ترافیکی که بازار کاشان داشته می‌افزاید بلکه دقیقاً در مجاورت دو خانه ثبت میراث ملی دیگر قرار دارد به نام خانه وثقی و خانه مقدم. شگفت است اما بدانید که لودرهای این مجتمع تجاری، بخشی از خانه تاریخی مقدم که در فهرست میراث ملی کشور ثبت‌شده را نیز تخریب کرده و زیر زمین دستکند آن را به‌کلی از بین برده است.

او می‌گوید: چرا هیچ‌کس نیست که بر سر آن‌ها فریاد بزند  و بگوید چرا در جوار دو اثر تاریخی و در حریم و عرصه درجه‌یک آن‌ها این کارها را انجام می‌دهید؟ وقتی هم که فعالان میراثی اعتراض را شروع می‌کنند متوجه می‌شوند که اصلاً این مجتمع مجوز ساخت ندارد! غیرقابل‌تصور است اما در کاشان، در شهری با این قدمت و اهمیت، به‌کرات این اتفاقات تکرار شده و آب از آب تکان نخورده است.

مشهدی نوش‌آبادی با اشاره به دیگر معضلاتی که میراث فرهنگی کاشان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، می‌افزاید: یک چهارطاقی از دوره ایلخانی در کوچه مسجد شامخی کاشان قرار دارد که ثبت ملی است و چند متری آن و در حریم درجه یک، اثری تاریخی از دورۀ قاجاریه و شاید هم دورۀ صفویه قرار داشت. یک روز صبح بدون اینکه اداره میراث فرهنگی خبر داشته باشد، شهرداری کل این محوطه را با خاک یکسان می‌کند جز قطعه‌ای که ثبت ملی شده و حالا همان اثر دوره ایلخانی که شهریار عدل در مقاله‌ای به تفصیل  دو کاشی‌ منحصر به فرد آن - که دولت فرانسه آن را خریداری و در موزه‌های پاریس نگهداری می‌شود - را توصیف کرده است، اینجا در کاشان، به دلیل تخریب دیوارهایش به زباله‌دانی تبدیل‌شده و در معرض نابودی کامل است. ما این دردها را به چه کسی بگوییم که کاری بکند؟

وی دربارۀ ماجرای تلخی که این روزها نگرانی فعالان میراث فرهنگی را به سمت خانۀ بی‌نظیر بروجردی‌ها سوق داده افزود: خیابان علوی کاشان یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر است و نیز بسیار گردشگر پذیر، چراکه آثار مهم تاریخی مثل خانه عامری‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان، خانه طباطبایی‌ها و آثار بسیار دیگر مانند قلعه و باروی سلجوقی در همین خیابان قرارگرفته. یکی دو بنای مخروبه نبش این خیابان وجود داشته که انتظار می‌رفت توسط شهرداری یا میراث فرهنگی خریداری و به محلی برای ارائه خدمات عمومی به گردشگران تبدیل شود اما با کاربری تجاری به بخش خصوصی داده شد و گفتند که این مجتمع به خاطر داشتن پارکینگ به کم کردن ترافیک خیابان علوی کمک می‌کند حال‌آنکه پارکینگ این مجتمع سه‌طبقه، فقط گنجایش ماشین فروشندگان خودش را دارد و نه‌تنها دردی از ترافیک علوی کم نمی‌کند بلکه دردهای دیگری نیز بر آن می‌افزاید. سوای خسارتی که این مجتمع تجاری به اقامتگاه‌ها و رستوران‌های سنتی محدوده خیابان علوی می‌زند، حریم منظری خانه تاریخی بروجردی‌ها را نیز نقض می‌کند.

این پژوهشگر یادآور می‌شود: مسئولان میراث فرهنگی کاشان جسارت به خرج دادند و در این مورد به مالک این مجتمع مجوز ندادند اما در کمال تعجب آن‌ها مجوز خود را از اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گرفتند و این هیچ توجیهی ندارد. چطور می‌شود در محور تاریخی، در وسط بافت تاریخی کاشان به یک مجتمع تجاری با ارتفاع ۶ متر که نمای خانه ثبت ملی شده بروجردی را کور می‌کند مجوز داد؟ سابقاً هر گردشگری می‌توانست در خیابان علوی بایستد و در پس‌زمینه عکس خود گنبد خانه و بادگیر خانه بروجردی‌ها را داشته باشد اما اکنون این امکان از عموم مردم و گردشگران گرفته می‌شود و تنها در اختیار مراجعه‌کنندگان به این مجتمع تجاری قرار می‌گیرد. چرا وقتی هیچ ضرورتی ندارد که چنین مجتمعی در این محدوده ساخته شود، این حق را از مردم می‌گیرند ؟

او یادآور شد: باعث شگفتی است که تنها راه و شهرسازی کاشان در برابر این تصمیم غلط ایستاده و به خاطر آن نامه رسمی نوشته است. اخیراً نیز کارزاری به همت دوستداران میراث فرهنگی شهر در فضای مجازی به راه افتاده و خوشبختانه در کمتر از ۴۸ ساعت نخست، بیش از ۱۷۰۰ امضا از سوی فرهیختگان، دانشگاهیان، متخصصان برای آن جمع شده است و امیدواریم که این درخواست عمومی منجر به نجات حریم منظری خانه بروجردی‌ها شود.

میراث تاریخی و فرهنگی کاشان در مضیقه است. خار بی‌توجهی در چشم آن فرورفته و عن‌قریب بینایی و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد. آیا کسی هست که دست از مسامحه بردارد و به فریاد آن برسد؟

میراث کاشان میراث کاشان میراث کاشان میراث کاشان میراث کاشان میراث کاشان کد خبر 561908 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان اصفهان مجتمع تجاری میراث فرهنگی خانه بروجردی فرهنگی کاشان خیابان علوی میراث کاشان بروجردی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی درجلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: 20  اثر تاریخی در استان تعیین حریم شده که با این آثار ،تعداد آثار تاریخی ثبت ملی شده استان به یکهزار و ۸۰۹ اثر رسیده است.

داوود فرازی افزود: همچنین ۳۴  اثر تاریخی شناسایی شده که پرونده‌های آنها برای مطالعه و بررسی جهت ثبت ملی شدن به تهران ارسال شده است.

فرازی در ادامه اظهارکرد: برای توسعه موزه‌های استان اقداماتی صورت گرفته و یا دردستور کار قرارگرفته است که از آن جمله می‌توان به موزه‌های میاندوآب، بوکان و موزه صلح سردشت اشاره کرد.

معاون امور مجلس و حقوقی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه گفت: همجواری با چند کشور خارجی فرصت و ظرفیت مناسبی برای آذربایجان‌غربی است و این استان با برخورداری از این ظرفیت می‌تواند به مقصد سفرگردشگران تبدیل شود.

جواد واحدی، با تأکید بر لزوم اهتمام و جدیت مسئولان حوزه گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: آذربایجان‌غربی برنامه هایی را که تدوین شده بود به درستی انجام داده است.

واحدی، با بیان اینکه امروز می‌توانیم درآمد گردشگری را به رخ نفت بکشیم،تصریح کرد: درگذشته شناسنامه نداشتیم و در حد سازمان دیده می شدیم اما امروز وظایفی از دولت گرفتیم که انقلاب بزرگی در شرح وظایف به شمار می‌رود.

معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در بحث معرفی و شناساندن ایران به دنیا با جدیت عمل کرده است.

پس از این جلسه با حضور معاون امور مجلس و حقوقی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان استانی یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.

این هتل که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای پنج نفر احداث شده است، دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی