Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@08:41:22 GMT

گزارشی از وضعیت زلزله‌زدگان ازمیر

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۶۲۳۸

گزارشی از وضعیت زلزله‌زدگان ازمیر

تلاشهای اکیپهای امدادی در هشت آپارتمان همچنان ادامه دارد و امدادرسانی در ۹ آپارتمان تخریب شده به گفته مسئولان رسمی پایان یافته است.

متعاقب زلزله ازمیر، اختلاف بر سر شدت آن آغاز شد و مخالفین، دولت آنکارا را متهم به پنهانکاری در اعلام دقیق شدت زلزله و مدت زمان وقوع آن کردند. به گفته مسئولان دولتی شدت زلزله ۶/۶ درجه ریشتر در امواج درون زمینی بود، ولی به ادعای مخالفان شدت زمین لرزه هفت درجه بود و دولت در صورت اعلام هفت درجه می بایست منطقه را منطقه بحران زده اعلام می کرد و در چنین صورتی، می بایست شرایط منطقه بحران ، از قبیل تعویق دیون و کمکهای دولتی به منطقه برقرار می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان معتقدند، دولت آنکارا با کمتر نشان دادن میزان شدت زلزله سعی در فرار از بار مالی شرایط آفت را داشته است.

بعد از وقوع زلزله ادعاهایی مرتبط با تخریب بسیاری واحدهای مسکونی در ازمیر از سوی رسانه های اجتماعی مطرح شد، ولی با گذشت روزها از زلزله و ارسال اخبار معتبر مشخص گردید که تنها ۱۷ واحد مسکونی در شهر تخریب شده است. واحدهای مسکونی تخریب شده واحدهایی با دهها آپارتمان بودند.

گرچه تعداد واحدهای مسکونی تخریبی چندان زیاد به چشم نمی آید، ولی واحدهای مسکونی که آسیب دیده و امکان اسکان در آنها در بعد از این وجود نخواهد داشت بسیار زیاد است ولی هنوز آمار رسمی در این زمینه منتتشر نشده است.

رسانه های اجتماعی این روزها تصاویری از مناطق ازمیر زلزله زده، منتشر کرده اند که در آن به وفور واحدهای مسکونی جدیدالاحداث و لوکس و درعین حال خالی از سکنه را نشان می دهند؛ واحدهایی که تنها یک تا سه سال از ساخت آنها گذشته است.

بعد از وقوع زلزله دولت آنکارا اعلام کرد که با واحدهای امدادی خود قادر به حل مساله خواهد بود و از پذیرش کمک کشورهای خارجی در اعزام واحدهای امدادی خودداری و از کشورهایی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند نیز تشکر کرد.

به گفته ناظران آگاه یکی از مهمترین دلایل این مساله معضل کرونا و ترس از شیوع بیماری بوده است.

واحدهای امدادرسانی محلی دقایقی بعد از وقوع زلزله به مناطق آسیب دیده از زلزله اعزام شدند و فعالیتهای امدادرسانی نیز به سرعت آغاز شد و واحدهای امدادی از استانهای مجاور نیز تا ساعاتی بعد به محل رسیدند.

با اینحال،‌ به رغم گذشت ۷۲ ساعت هنوز فعالیت آواربرداری در هشت واحد مسکونی ادامه دارد. ساعاتی قبل امدادگران یک دختربچه سه ساله را سالم از زیر آوار بیرون کشیدند. این دختر که زیر آوار مجروح شده بود، برای مداوا به بیمارستان منتقل شد.

زلزله عمدتا به منطقه بایراکلی در نزدیکی منطقه بورنووا آسیب رسانده است. منطقه بایراکلی ۳۰ سال قبل محل کشت ذرت و سیب زمینی بود و با گسترش ازمیر این منطقه که دارای خاک نرم می باشد به محدوده شهر افزوده شد و گفته می شود در حال حاضر بسیاری از  واحدهای مسکونی در این منطقه آسییب جدی دیده اند.

مراد کوروم وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه شب گذشته اعلام کرد که روند تخریب سازه های آسیب دیده از زلزله بزودی آغاز خواهد شد.

به گفته وی در ساختمانهایی که فرو ریخته اند تحقیقات در زمینه سازه و دلایل ریزش آغاز شده است و در صورتی که ثابت شود خطایی از سوی پیمانکاران و یا دیگر اشخاص در این پروژه ها رخ داده باشد، علیه آنان اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز روز گذشته طی سخنانی با تاکید بر اینکه مشکل اسکان آسیب دیدگان زلزله ازمیر را در کوتاه ترین زمان ممکن حل و آنان را در منازلشان اسکان خواهند داد گفت: خانواده ها در صورتی که بخواهند می توانند کرایه های پرداختی به منازل جدید را از دولت دریافت کنند و یا در خوابگاههایی دانشجویی که در اختیار آنان قرار داده خواهد شد اسکان یابند.

برای خرید اشیای ساختمانهای تخریب شده و یا ساختمانهایی که تخریب خواهند شد به هر خانواده ۳۰ هزار لیر ترک، برای صاحبین ساختمانهای تخریب شده و یا ساختمانهایی که تخریب خواهند شد ۱۳ هزار لیر و برای مستاجرین در این ساختمانها ۵۰۰۰ لیر ترک کمک برای انتقال اشیای آنان داده خواهد شد.

بنا به آمارهای ارایه شده در حال حاضر شهرکهای چادری در ازمیر برپا شده و زلزله زدگان از لحاظ تامین مواد غذایی و مایحتاج خود با هیچ مشکلی مواجه نیستند.

پیگیری های خبرنگار ایرنا در ترکیه حاکی از آن است که تاکنون گزارشی که تایید کند ایرانیان مقیم ازمیر از زلزله یاد شده آسیبی دیده باشند، در دست نیست.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان ازمیر زلزله ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ازمیر زلزله ترکیه رجب طیب اردوغان ازمیر زلزله ترکیه اخبار کنکور واحدهای مسکونی تخریب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان

کوه نیلکوه در محدوده شهرستان گالیکش استان گلستان واقع شده است. در اطراف این کوه کارخانه سیمانی وجود دارد که موجب شده تا آب و هوای این منطقه آلوده شود. از سوی دیگر این موضوع باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع این منطقه شد است.
شهروندخبرنگار ما با ارسال پیامی درخواست رسیدگی به مشکلات این کارخانه را دارد. 
 
متن پیام شهروندخبرنگار

با سلام لطفا به مشکلات کارخانه سیمان استان گلستان رسیدگی کنید. در شرایط کنونی طبیعت زیبا و کوه نیلکوه شهرستان گالیکش در حال تخریب است و در بحث آلودگی هوا به شدت آسیب رسانده است. خواهشمند هستیم پیگیری شود.

 

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • تسهیلات لازم برای جبران خسارت مردم امامزاده ابراهیم(ع) شفت تامین می‌شود
  • رفع خطر از منازل مسکونی فرسوده منطقه ۴ یزد
  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • زلزله سیرچ را لرزاند؛ اعزام ۲ تیم امدادونجات به منطقه
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند