Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@20:14:32 GMT

صاحب خُلق عظیم

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۶۵۹۳

صاحب خُلق عظیم

حجت الاسلام دکتر علی اکبر حبیبی مهر/ پژوهشگر و استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی

خداوند تمام دنیا را کوچک خوانده (متاع الدنیا قلیل (نساء/۷۷)) ولی اخلاق پیامبر را بزرگ و عظیم توصیف نموده است (انک لعلی خلق عظیم (قلم/۴)) در آیه ۱۵۹ آل عمران آمده است فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ
[ای پیامبر!] فقط به سبب رحمتی از سوی خداوند به آنان [مهربان و] نرم‌خوی شدی، اگر درشت‌خوی و سنگدل بودی از پیرامونت پراکنده می‌شدند
فخر رازی درباره این آیه گوید: بدان نرمی پیامبر اکرم با قومش عبارتست از حسن خلقش و اخلاق نیکویش با امتش همان گونه که خداوند در آیات گوناگونی بدان دستور داد و از آن هم خبر داد برای نمونه:
وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‌ [الشعراء: ۲۱۵] مومنانی را که از تو پیروی می کنند مورد محبت و فروتنی قرار ده!
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ‌ [الاعراف/۱۹۹] گذشت [از اشتباه‌کاران] را پیشه‌ خود ساز و به کارهای پسندیده فرمان بده و از نادانان رویگردان باش!
فخر رازی سپس با استناد به روایتی معتقد می‌شود به جهت اینکه پیامبر(ص) امام همه انسانها و عالمیان است بنابراین باید حلم او از همه بیشتر و اخلاقش از همه بهتر باشد (فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج ۹، ص ۴۰۵) آری اخلاق پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم یکی از معجزات باهره آن سرور و از قدرت بشر خارج است و عمده پیشرفت اسلام از همین اخلاق آن بزرگوار بود که گفتند باعث پیشرفت اسلام سه چیز شد: مال خدیجه برای دنیا طلبان، شمشیر علی علیه السّلام برای خائفین در جان و مال، و اخلاق نبیّ صلّی اللَّه علیه و آله و سلم برای حقیقت طلبان (طیب، عبدالحسین، اطیب البیان، ج ۳، ص ۴۰۶).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نظر می رسد آن بزرگوار با جمع دو ضد توانست به قلوب همه نفوذ کند از یک سوی اسباب بزرگی همه در او جمع بود که برخی از آنها عبارتنداز: بزرگی نسب و حسب، با سخاوت‌ترین، شجاع‌ترین، پاک‌ترین، فصیح‌ترین افراد و ... و از سوی دیگری کاملا متواضع و فروتن تا آنجا که خود لباسش را وصله می‌زد و کفشش را می‌دوخت و بر چهارپا سوار می‌شد و بر زمین می‌نشست و ... (طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج ۲، ص ۸۷۰).
آری اخلاق پیامبر بی تردید از عوامل نفوذ در قلب انسان ها بوده است تا آن سوی که از برخی نقل شده است که کسانی که با اخلاق‌ پیامبر(ص) مسلمان شده‌اند آمارشان بیش از کسانی است که با استدلال مسلمان شده‌اند (قرائتی، محسن، برنامه درسهایی از قرآن سال ۸۴، تفسیر سوره فلق، ص ۱۰).

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تولد پیامبر یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود

تک‌شاخ سیبری در آخرین روزهای حیات خود در کنار نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن اولیه زندگی کرده بود.

به گزارش العربیه فارسی، تک‌شاخ سیبری کرگدنی عظیم‌الجثه با وزنی بالغ بر ۳.۵ تن و یک شاخ عظیم روی بینی‌اش در استپ‌های روسیه، قزاقستان، مغولستان و شمال چین پرسه می‌زد. محققان برای اولین بار سلول‌های بنیادی این جانور را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این حیوان آخرین بازمانده یک خانواده منحصر به فرد کرگدن است.

دانشمندان متوجه شدند که اجداد تک‌شاخ سیبری بیش از ۴۰ میلیون سال پیش از اجداد تمام کرگدن‌های زنده جدا شدند. این باعث می‌شود نسبت تک‌شاخ سیبری با کرگدن سفید آفریقایی امروز دورتر از نسبت انسان با میمون باشد.

شواهد ژنتیکی جدید نتایج پژوهش‌های قبلی که نشان می‌داد تک‌شاخ سیبری از بستگان بسیار نزدیک کرگدن پشمالوی منقرض‌شده و کرگدن زنده سوماترایی است را رد می‌کند.

محققان با بررسی ۲۳ نمونه استخوان تک‌شاخ سیبری موفق به تاریخ‌یابی آن‌ها شدند، و تأیید کردند که این گونه حداقل تا ۳۹۰۰۰ سال پیش و احتمالاً حتی تا ۳۵۰۰۰ سال پیش زنده مانده است. این بدین معناست که تک‌شاخ سیبری در آخرین روز‌های حیات خود در کنار نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن اولیه زندگی کرده بود.

دانشمندان همچنین متوجه شدند که به‌رغم باور عمومی، محتمل‌ترین عامل انقراض تک‌شاخ سیبری نه فعالیت‌های انسانی که تغییرات اقلیمی بوده است. به نظر می‌رسد که این جانور با آغاز عصر یخبندان در اوراسیا به شدت متضرر شده باشد.

در آن زمان کاهش شدید دما منجر به یخ‌زدگی گسترده سطح زمین شد، که علفزار‌های بزرگی که تک‌شاخ سیبری از آن‌ها تغذیه می‌کرد را به شدت کوچک کرد و منجر به گرسنگی کشیدن و در نهایت مرگ این جانور شد.

دیگر خبرها

  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • مهار تمساح عظیم الجثه با دست در خیابان شلوغ | ویدئو
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • (ویدئو) گردباد عظیم در نبراسکا
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود