Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@18:57:05 GMT

از طغیان تا مصلوب شدن یک ابله

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۶۸۶۳

از طغیان تا مصلوب شدن یک ابله

.. اول باید نسبت به دیگران مودب و روراست باشم، کسی بیش از این انتظار ندارد. اینجا همه فکر می کنند که من بچه هستم، بگذار خیال کنند، اصلا نمی دانم به چه علت همه فکر می کنند من ابله هستم.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کتابچین، وقتی سراسر کتابهای دنیا مثل کتاب ابله داستایوفسکی را بخوانید یا در آن دقیق شوید متوجه می شوید که عمده مطالب، گفتگوهای قهرمان داستان، تفکرات و نوع نگرش نویسنده برداشت ها و تجربیات خود او بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این، اصلی ترین هدف یک نویسنده است: انتقال تجربیات، انتقال احساسات لحظه ای و تفکراتی که او را احاطه کرده اند. چیزی که در رمان ابله هم دیده می شود و شما در واقع با ذهن پر رمز و راز آقای داستایوفسکی و قدرت قلم او روبرو هستید. به ادبیات روسیه، داستانی اگزیستانسیالیسم، اقتباسی و فلسفی خوش آمدید!

چرا رمان ابله نوشته شد؟

شاید با آمدن نام ابله از این کتاب تصور قصه ای خنده دار و زندگی یک شخص دیوانه در نظرتان مجسم شود که رفتارهایش یا او را به دردسر می اندازد یا دیگران را! اما اینطور نیست. نام کتاب و داستان آن را می توان برگرفته از یک انسان رئوف در نظر گرفت. شخصی که هیچ بدی را به درون خود راه نمی دهد و همواره در فکر کمک و یاری رسانی به دیگران است.

محبتی که انتها ندارد. بخشش او محدود نیست و همین روند باعث می شود تا وی حتی عزت نفس خود را از دست بدهد. داستان حول محور پرنس میشکین می چرخد، او تازه از بیمارستان روانی مرخص شده و درگیر زندگی عاطفی می شود. این شخص یکی از فرزندان یک خانواده تزار در روسیه است که به ورطه ورشکستگی رسیده اند.

 شاید با خودتان فکر کنید که بازهم انتخاب کلمه ابله برای این رمان انتخاب هوشمندانه ای است، اما در دنیای فریبنده و رو به زوالی که داستایفسکی در این کتاب آن را به تصویر می کشد، شخصیت های والای انسانی در آن عملاً وجود دارند. چنین دنیا و چنین شخصیتی شاید در نگاه اول واقعا ابلهانه به نظر برسد.

نوشتن رمان ابله به قلم داستایوفسکی را می توان بیشتر تصور یک دنیای واقعی در برابر یک شخص آرمانی دانست، که با همین وِیژگی ها اطرافیان و دوستان اش را به نابودی می کشاند و خودش نیز در این مسیر نابودی قرار می گیرد.

به گفته خود داستایوفسکی، در این رمان تلاش شده تا یک انسان والا به تصویر کشیده شود. در واقع شبیه مسیح (اعتقادات داستایوفسکی، و میلش به آموزه های مسیح در این اثر به خوبی دیده می شود) است که برعکس این پیامبر معجزه ای ندارد، اما بدی در او جای نمی گیرد.

نگاهی به زندگی داستایفسکی

کمتر کسی است که حتی نام داستایفسکی را نشنیده باشد. نویسنده روس معروفی که بسیاری از آثارش در دوران شهرتش یعنی سال ۱۸۴۴ بسیار دیده شد. از جمله آثار او می توان به آزردگان، جنایات و مکافات و بیچارگان اشاره کرد.

کتاب هایی که داستایفسکی روایتگر آنهاست اصولا با پیچیدگی های شخصیتی همراه است. افراد قهرمان یا خاص رمان او عادی نیستند و همین دلیلی واضح برای محبوبیت او در بین بسیاری از علاقه مندان ادبیات روس است. داستایفسکی در سال ۱۸۲۱ به دنیا آمد و در سال ۱۸۸۱ چشم از جهان فرو بست. رمان ابله او، به لطف همسرش به چاپ رسید.

داستایفسکی

ابله، ارزش خواندن دارد؟

یک مسیح بی اراده و دیوانه که در پی خوبی کردن به اطرافیان است و ویژگی های شخصیتی دیگر کاراکتر ها که در دنیای واقعی بسیار یافت می شوند، کشمکش های متوالی این رمان را تشکیل می دهند.

اینکه ته قصه چه بر سر ابله داستان ما می آید (پرنس میشکین) با شما! اما اینکه خواندن کتاب ابله می تواند ارزشش را داشته باشد تا برای آن وقت بگذارید، به دیدگاه کلی که از این داستان پیدا کرده اید بستگی دارد.

ابله، یک رنج مصور از زبان دانای کل و شخصیت اصلی است و این رنج در تک تک شخصیت ها گلچین شده اند. دنیای آن آرمانی نیست و همانطور که برآورد می شود، داستایفسکی به هدفش برای بیان کتاب و شخصیت ها رسیده است.

با اینکه هر شخصیت ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد ولی نمی توان آنها را با فضای قصه ای که به تصویر کشیده می شود بیگانه دانست. آنها درست شبیه به یکدیگر هستند و در این میان یک پرنس میشکین هم حضور دارد که سعی می کند به آنها کمک کند اما چندان موفق نیست.

او براساس تک گویی ها و ذهنیت هایی که از آنها به دست می آورد مفاهیمی مثل عشق و دوستی و مهربانی تغییر می کند؛ همان چیزی که در نهایت به نظر داستایوفسکی انسان تحت تاثیر جامعه و شرایطی که در آن قرار دارد تغییر خواهد کرد.

کتاب نه سیاه است و نه سپید، حتی شباهت ویژه ای به زندگی معمول ندارد. در عین حال، یک مسیح روسی را به تصویر می کشد که با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کند.

دانلود رمان ابله داستایوفسکی

اگر قصد دارید تا از داستان میشکین و آدمهای قصه اش مطلع شوید، می توانید سری به سایت کتابچین بزنید. نسخه متنی رمان ابله توسط نشر روزگار و با ترجمه نسرین مجیدی منتشر شده است. شما می توانید نسخه الکترونیکی این کتاب را از کتابچین تهیه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابچین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان رودخانه‌ها و سر ریز شدن سد‌ها در ایلام + فیلم

در پی بارش های اخیر رودخانه های استان ایلام طغیان کرده و سد دویرج دهلران نیز پر شده و سرریز کرده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • فیلم | طغیان آبشار «آب تاف» در پلدختر
  • طغیان رودخانه‌ها و سر ریز شدن سد‌ها در ایلام + فیلم
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • بدرود آقای پل استر
  • داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن