Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استان اصفهان در چند سال اخیر در معرفی داور وسط برای قضاوت در لیگ برتر ناموفق بوده است؛ اما دلایل ضعف اصفهان در پرورش داور فوتبال چیست؟ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی اخوان از داوران پیشکسوت اصفهان که به تازگی به عنوان رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال استان منصوب شده است، در میزگرد بررسی وضعیت داوری اصفهان اظهار داشت: انتخاب یک رئیس فوتبالی برای هیئت فوتبال استان دغدغه اصلی اهالی فوتبال اصفهان بود که خوشبختانه اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که در برنامه ضربه آزاد سخن می‌گفت، افزود: هم‌اکنون شهر اصفهان به جز سعید قاسمی داور بین‌المللی که او هم کمک‌داور است داور دیگری در لیگ برتر ندارد و شهر اصفهان با پتانسیل خوبی که در ورزش به خصوص فوتبال دارد چندین سال است که داوری به فوتبال ایران معرفی نکرده است.

این داور پیشکسوت درباره دلایل ضعف اصفهان در پرورش داور فوتبال گفت: متأسفانه در این زمینه کار نشده است. باید آکادمی پرورش داور داشته باشیم و یک نفر مانند مربی بر عملکرد داوران نظارت کرده و ایرادات آنها را برطرف کند. حدود 17 سال پیش دوره‌هایی برای پرورش داور در اصفهان برگزار کردم و نتیجه هم گرفتم اما در ادامه این روند متوقف شد. البته داور با حرف و برگزاری کلاس پرورش پیدا نمی‌کند بلکه به نظارت و ارزیابی دقیق نیاز دارد. هم‌اکنون اصفهان از این نظر وضعیت سختی دارد اما قصد دارم داوران استان را از خمودگی فعلی خارج کنم.

اخوان درباره آینده داوری اصفهان بیان کرد: نباید خودمان را گول بزنیم و اگر امسال همین تعداد داوری که لیگ برتر کمک‌داور بودند را حفظ کنیم هنر کرده‌ایم. برای سال آینده باید داورانی که در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر قضاوت کردند و شایستگی قضاوت در لیگ برتر را دارند ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی ناظران برای نظارت بر عملکرد داوران دچار نوعی باندبازی شده‌اند که باید از این وضعیت بیرون بیاییم و با نظارت درست و بها دادن به داوران به ارتقای آنها کمک کنیم. در چند بازی تدارکاتی که در اصفهان برگزار شد بر عملکرد داوران استان نظارت کردم و نخستین کلاس گروهی داوری را نیز هفته آینده در ورزشگاه تختی برگزار می‌‌کنیم.

رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال استان اصفهان درباره برخی اشتباهات داوری در لیگ برتر تصریح کرد: داوری‌ها در چند سال اخیر ضعیف بوده و حق تیم‌های اصفهانی در لیگ برتر تضییع شده و این اشتباهات اصلاً پیگیری نشده است و برخی از آن داوران هفته بعد باز هم سوت می‌زدند. از زمان معرفی به عنوان رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال استان با مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال تماس داشته‌ام و امیدوارم وضعیت داوری شهر اصفهان، استان و کشور بهتر شود.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود اشتباهات داوری جزء داوری است را قبول ندارم. اشتباهی که منجر به تغییر نتیجه بازی شود یا عمدی بوده و یا سهوی که در هر دو حالت پسندیده نیست. اگر داوری نتواند در محوطه جریمه که تمام اتفاقات فوتبال در آن رخ می‌دهد قضاوت خوبی داشته باشد به نظر من شایسته قضاوت در لیگ برتر نیست.

اخوان با بیان اینکه در فصل گذشته لیگ برتر همواره حق تیم‌های اصفهانی را مطالبه کرده‌ام، اضافه کرد: برخی تماشاگران انتظار داشتند که در ورزشگاه با داور برخورد کنیم اما این کار را شایسته نمی‌دانم و پس از بازی این موارد را به صورت قانونی پیگیری می‌کردم. در فصل جدید نیز نه‌تنها حق تیم‌های لیگ برتری اصفهان بلکه حقوق تیم‌های حاضر در دسته‌های پایین‌تر را نیز پیگیری خواهم کرد.

وی درباره شائبه تداخل وظایف کمیته داوران و دپارتمان داوران که ممکن است بر هیئت‌های استانی نیز تأثیرگذار باشد، گفت: در کمیته داوران هیئت فوتبال استان از وحید مالکی یکی از داوران فعال و جوان خمینی‌شهر استفاده کرده‌ام که یک داور خانم و دو پیشکسوت نیز به ما اضافه می‌شوند و وظیفه انجام امور کلان داوری استان را بر عهده داریم، در حالی که دپارتمان داوری هیئت فوتبال استان وظیفه چینش داوران را بر عهده دارد. خوشبختانه برخلاف فدراسیون که همیشه میان کمیته و دپارتمان داوری اختلاف وجود دارد و دود آن به چشم داوران می‌رود، ما در استان اتفاق نظر داریم. امیدوارم کمیته داورانی قدرتمند تشکیل دهیم که این امر دور از انتظار نیست و قول می‌دهم پس از یکی دو سال به بهترین کمیته داوران کشور تبدیل شویم.

رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال استان با بیان اینکه در فصل گذشته حق ذوب‌آهن واقعاً تضییع شد و سپاهان نیز از برخی اشتباهات داوری متضرر شد، اظهار داشت: البته هواداران باید اجازه دهند اعتراض به اشتباهات داوری از طرف ما پیگیری شود و نباید خودشان به داور اعتراض کنند. در برخی موارد مانند هند یا آفساید نیز برخی تماشاگران از جزئیات قوانین اطلاع ندارند و چون دوست دارند تیمشان همواره پیروز باشد شروع به اعتراض می‌کنند.

وی افزود: داشتن تحصیلات بالا در پیشرفت داوران بسیار موثر است و خوشحالم که داوران اصفهانی از تحصیلات بالایی برخوردار هستند.

اخوان درباره استفاده از فناوری VAR گفت: این فناوری بسیار هزینه‌بر است و متأسفانه فکر نمی‌کنم تماشاگران در ایران حتی نظرات VAR را به آسانی بپذیرند.

احتمال محرومیت 4 جلسه‌ای کومان به دلیل انتقاد از داور ال‌کلاسیکوداور جنجال‌ساز بازی میلان - رم به سری B‌ تبعید شدنشست سرپرست و دبیرکل فدراسیون فوتبال با اعضای کمیته داوران

پرورش داور پروسه‌ای زمان‌‌بر است

احمد صالحی داور سابق لیگ برتری اصفهان نیز درباره دلایل ضعف اصفهان در پرورش داور اظهار داشت: این موضوع به مسائل زیادی برمی‌گردد. پرورش داور پروسه‌ای طولانی دارد و رسیدن یک داور از درجه سه داوری به قضاوت در لیگ برتر و درجه بین‌المللی حدود 10 سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: یک داور باید از 16، 17 سالگی کار خود را آغاز کند تا در 27 یا 28 سالگی به سطح قضاوت در لیگ برتر یا درجه بین‌المللی برسد. داوران باید حداقل چند سال تحت نظارت باشند و قضاوت‌های زیادی انجام دهند. یک داور باید از نظر روانشناسی، آمادگی جسمانی، تغذیه و مدیریت در زمین زیر نظر باشد تا به درجات بالا برسد.

صالحی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر اقداماتی که باید برای پرورش داور در استان انجام می‌شد، انجام نشده است و پس از من که در سال 95 از داوری کنار رفتم جایگزینی برای قضاوت در لیگ برتر نداشته‌ایم.

داور سابق لیگ برتری اصفهان بیان کرد: در سال‌های 90 و 91 مسئول دپارتمان و کمیته داوران هیئت فوتبال استان بودم و قضاوت هم می‌کردم. در آن مقطع برخی دخالت‌ها در کار من انجام شد در حالی که کار باید در دست متخصص باشد و مسائلی پیش آمد که تشخیص دادم با هیئت فوتبال قطع همکاری کنم. هم‌اکنون حدود 2 سال است که مجدداً با هیئت فوتبال استان همکاری می‌کنم و جوان‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار دادیم و قصد داریم در کنار داوران باتجربه از داوران جوان هم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 98 حدود 17 کلاس داوری فوتبال و فوتسال درجه سه، دو، یک و ملی در استان برگزار کردیم که مهم‌ترین آنها کلاس داوری ملی فوتسال بود. همچنین طبق مصوبه کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای نخستین بار آکادمی داوران جوان فوتبال را راه‌اندازی کردیم که در دوره‌ای 3 روزه به 40 داور جوان 17 تا 25 ساله آموزش‌های دانش داوری و آمادگی جسمانی ارائه کردیم. متأسفانه در ادامه مسابقات فوتبال استان به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شد، اما درصدد هستیم که امسال این کار را ادامه دهیم، چون داوران و کمک‌داورانی با دانش، تحصیلات و فیزیک خوب در میان این 40 نفر حضور داشتند و قصد داریم آکادمی داوران فوتسال را نیز برای نخستین بار در استان اصفهان تأسیس کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: اخیراً از 33 داور بزرگسال استان که در لیگ‌های دسته اول تا سوم و لیگ برتر قضاوت می‌کردند در ورزشگاه نقش‌جهان تست آمادگی جسمانی گرفتیم که خوشبختانه تمام آنها در این تست قبول شدند. همچنین 34 داور و کمک‌داور در رده پایه به کشور معرفی کرده‌ایم که امیدوارم این جوان‌گرایی در سال‌های آینده به نتیجه مطلوب برسد.

وی درباره اعتراض به اشتباهات داوری گفت: قطعاً فشار تماشاگران و اعتراض مکرر بازیکنان بر قضاوت داور تأثیرگذار است. تماشاگران باید اجازه دهند داور کار خود را انجام دهد. فکر می‌کنم برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر در شرایط فعلی کمی کار داوران را آسان‌تر کرده و باری از روی دوش آنها برداشته شده است. در داوری ایران و استان اصفهان پوست‌اندازی شده و جا افتادن داوران کمی زمان‌بر است و تیم‌ها باید سعه‌صدر داشته باشند.

داور سابق لیگ برتری اصفهان ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه در فصل گذشته فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی عنوان می‌کردند در صورت اعتراض به قضاوت داوران جرایم سنگینی شامل حال بازیکنان و مربیان می‌شود اما این اتفاق رخ نداد و شدید‌ترین و بدترین اعتراض‌ها به داوران صورت گرفت که حتی در لیگ‌های دسته‌های پایین‌تر شاهد برخورد فیزیکی با داوران بودیم.

وی افزود: داوران باید با تمرکز بر ارتقای دانش داوری و آمادگی جسمانی خود را ارتقا دهند و مطمئن هستم که در فصل جدید قضاوت‌های بهتری خواهند داشت و امیدوارم تیم‌ها که سرمایه‌گذاری زیادی هم انجام داده‌اند از اشتباهات داوری متضرر نشوند.

صالحی درباره استفاده از فناوری VAR بیان کرد: قطعاً VAR کمک زیادی به قضاوت داوران می‌کند اما بعید می‌دانم این فناوری به دلیل هزینه سرسام‌آوری که دارد وارد ایران شود.

انتهای پیام/165/ف

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس کمیته داوران هیئت فوتبال استان قضاوت در لیگ برتر لیگ برتری اصفهان فدراسیون فوتبال اشتباهات داوری آمادگی جسمانی استان اصفهان کمک داور یک داور تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج بازیکن به دلیل تلاش برای نجات جان یک هوادار! + عکس

یک بازیکن در لیگ فوتبال اسپانیا به دلیل درخواست کمک برای رسیدگی به وضعیت یک هوادار از داور کارت قرمز گرفت. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از نشریه مارکا؛ هفته سی‌و‌هشتم لیگ دسته فوتبال اسپانیا با یک حاشیه همراه بود که سر و صدای زیادی به راه انداخت. روز گذشته (شنبه) تیم‌های فوتبال راسینگ سانتاندر و الچه به میزبان راسینگ به مصاف هم رفته بودند که در آخرین دقایق آن یک هوادار روی سکو‌ها دچار حمله قلبی شد.

در این میان اینیگو ساینس ماسا، بازیکن تیم راسینگ که روی نیمکت نشسته بود، زودتر از تیم داوری متوجه اتفاق شد و به همین دلیل فوراً به سراغ خوان کانترو، ناضر مسابقه رفت و از او در کمال ادب و احترام اما با جدیت خواست که دستور توقف بازی را برای رسیدگی به وضعیت هوادار 58 ساله تیم میزبان که گویا دو بار پیاپی دچار حمله قلبی شده بود، صادر کند. میانجیگیری او برای نجات جان هوادار اما در میان بهت و ناباواری با کارت قرمز داور مسابقه، خوان کانترو مواجه شد؛ تصمیمی کاملاً متفاوت از آنچه سایر داوران در شرایط مشابه اتخاد می‌کنند.

اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری

مشخص نیست که دلیل داور برای مجازات بازیکن نیمکت‌نشین سانتاندر چه بوده است اما این‌طور به نظر می‌رسد که او فرض را بر این گذاشته که بازیکن در حال مشاجره با ناظر مسابقه است. به هر حال تصمیم او برای اخراج بازیکن پا بر جا مانده که این مسئله مسئولان باشگاه راسینگ را برآن داشته تا نسبت به مجازات بازیکن خود فرجام‌خواهی کنند.

در این بین خوشبختانه با ورود به موقع پزشکان و اجرای عملیات احیا، هوادار تیم راسینگ از مرگ نجات پیدا کرد و به بیمارستان انتقال داده شد. گفته می‌شود که وضعیت این هوادار پایدار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دزفولی: چشمی باید اخراج می‌شد/ دور ربیعی ملیجک نیست!+فیلم
  • علیرضا فغانی در کنار داوران بین المللی فوتبال ایران
  • ۷ داور از ایران در سمینار داوران نخبه فوتبال آسیا
  • اخراج بازیکن به دلیل تلاش برای نجات جان یک هوادار! + عکس
  • برزگر: بعضی هواداران با سلاح سرد بازی‌ها را تماشا می‌کنند!
  • قضاوت داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته دوم فوتبال کشور
  • داوران خراسان جنوبی در لیگ دسته دو فوتبال سوت می‌زنند
  • برنامه و داوران هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال
  • جانشین فغانی در داوری ایران مشخص شد
  • جام جهانی از تمام داوران فوتبال ایران گرفته شد | اعتراف مهم افشاریان؛ بله ما نتوانستیم