Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بررسی روش‌های خرید حمایتی زعفران شامل فیزیکی و بورس کالا، کشاورزان خواستار تداوم خرید حمایتی و قیمت‌گذاری منصفانه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، زعفران که به‌عنوان گران‌بهاترین محصول کشاورزی و دارویی جهان از جایگاه ویژ‌ه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران داراست و در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی، رنگرزی، عطرسازی و هنر کاربرد دارد، با مشکلات صادرات، فرآوری، خرید تضمینی، وجود دلالان و گرانی نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های جمع‌آوری روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چند روز اخیر گزارشات زیادی در خصوص مشکلات کشاورزان در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده که مهم‌ترین خواسته کشاورزی توجه به قیمت‌گذاری، خرید تضمینی، فرآوری، معرفی و صادارات زعفران بوده است.

روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: هر کیلوگرم نگین زعفران ۱۳۰ میلیون ریال از سوی دولت خریداری می‌شود.

محمدعلی طهماسبی افزود: طبق برآوردهای انجام شده با استان‌های زعفران‌خیز از جمله خراسان‌رضوی، امسال خرید هرکیلوگرم پوشال زعفران نیز به قیمت ۱۱۰ میلیون ریال تعیین شده است.

وی با بیان این‌که هم دولت و هم مجلس به فکر حمایت از کشاورزان هستند ادامه داد: سازمان تعاون روستایی به عنوان بازوی اجرایی دولت و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، اقدام به خرید زعفران کشاورزان می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ۶۰ تن زعفران خریداری شده پارسال توسط دولت نیز گفت: تمامی این حجم زعفران برای صادرات در نظر گرفته شده است و به بازار داخل نخواهد آمد و زعفران خریداری شده امسال نیز برای صادرات در بازارهای جدیدتر در نظر گرفته می‌شود.

طهماسبی افزود: اگرچه سال‌گذشته در مراحل پرداخت مبالغ، مشکلات و تأخیر پیش آمد اما امسال با توجه به حمایت و تأمین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه و نیز حمایت و پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مشکلی نخواهیم داشت.

خرید حمایتی زعفران به مشکلات خرید تضمینی گندم مبتلا نشود

کارکن یکی از کشاورزان شهرستان قاین در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص قیمت‌گذاری و خرید تضمینی زعفران گفت: قیمت اعلام شده زعفران نسبت به گذشته بهتر است اما با توجه به شرایط اقتصادی، تورم و گرانی هنوز تا قیمت ایده‌آل فاصله دارد.

وی  با بیان این‌که خرید تضمینی زعفران به مشکلات خرید تضمینی گندم مبتلا نشود، عنوان کرد: اگر همین قیمت به صورت نقدی صورت گیرد و همه پول کشاورز به صورت نقد پرداخت شود، خوب است چراکه قبلا گندم خرید تضمینی صورت گرفته اما در پرداخت پول گندم دچار مشکلات شدند.

خرید حمایتی زعفران تداوم داشته باشد

اسحاقی یکی دیگر از فعالان حوزه زعفران نیز به خبرنگار ما گفت: حدود دو هفته پیش قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته را 16 میلیون تومان و زعفران نگین را 20 تا 22 میلیون تومان اعلام کردند که یک عده از کسبه نیز در این اعلام قیمت متضرر شدند.

وی عنوان کرد: اگر قیمت اعلام شده تداوم داشته باشد، از قیمت فعلی بهتر است اما هنوز با توجه به مشکلات تورم و گران بودن نهاده‌های کشاورزی فاصله دارد.

وی با اشاره به شرایط خرید تضمینی زعفران افزود: خواسته کشاورزان خرید تضمینی متداوم و عمل به تعهدات مسئولان در خرید است و باید این قیمت‌گذاری و خرید تضمینی مدیریت شود.

وی عنوان کرد: باید کاری انجام شود تا دست دلالان از خرید زعفران کشاورزان قطع شود و هر روز شاهد یک قیمت‌گذاری و یک برنامه‌ریزی ناقص نباشیم.

اسحاقی با بیان این‌که هزینه‌های کشاورزی بسیار بالا است و باید برای زعفران یک فکر اساسی برداشته شود تصریح کرد: باید به موضوعات فرآوری، صادرات، معرفی و تبلیغات زعفران توجه شود.

قیمت‌گذاری شورای ملی زعفران، بر اساس جایگاه تولیدکننده 95 درصد زعفران دنیا بود

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران گفت: در جلسه شورای ملی زعفران بر اساس جایگاه تولیدکننده 95 درصد زعفران دنیا و با هدف کمک به کشاورز و تولیدکننده، قیمت‌گذاری انجام شد که برای اجرای این قیمت نیازمند یک سازوکار هستیم.

وی با بیان این‌که شورای ملی زعفران یک تشکل مشورتی است و تاکنون طرح‌های خوبی از قبیل طرح ملی زعفران و طرح جهش تولید در صادرات زعفران را به دولت داده افزود: باید برای خرید تضمینی با قیمت پیشنهادی یک التزام و فرآیندها پیش‌بینی شود تا کشاورز به خواسته خود برسد و قیمت تداوم داشته باشد.

احتشام، خواستار برنامه‌ریزی اساسی در حوزه صادرات شد و افزود: باید فرآیند قانونی صادرات اجرا شود و از صادرات توسط افراد که اهلیت صادرات دارند حمایت شود.

قیمت اعلام شده زعفران، منصفانه نیست

وی، قیمت فعلی زعفران که توسط جهاد کشاورزی اعلام شده را برای کشاورز با توجه به هزینه‌ها، منصفانه  ندانست و تصریح کرد: قیمت اعلام شده توسط جهاد کشاورزی براساس قیمت تمام‌شده زعفران بوده در صورتی که قیمت اعلام شده شورای ملی زعفران بر اساس این‌که تولیدکننده 95 درصد زعفران دنیا و سود کشاورز است، می‌باشد.

رئیس شورای ملی زعفران گفت: رقابت‌های گاه منفی بین صادرکنندگان در داخل کشور باعث شده است با وجود این‌که تولیدکننده ۹۵ درصد زعفران دنیا هستیم اما نتوانیم تعیین‌کننده قیمت آن باشیم.

احتشام با اشاره به جمع‌بندی درخواست‌های صادرکنندگان زعفران استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی افزود: همه صادرکنندگان متفق‌القول هستند که باید از بخش کشاورزی با توجه به محصول امسال و زعفرانی که از سال گذشته باقی مانده است، حمایت شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: قیمت منصفانه سبب می‌شود دسترنج کشاورزان با قیمت واقعی به فروش برسد،

احتشام عنوان کرد: در بازار جهانی شاهد قیمت‌های متفاوتی از خرید زعفران هستیم که این قیمت‌ها منصفانه نیست و شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی، حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

به گزارش خاورستان، در مهرماه در شورای ملی زعفران حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم نگین زعفران ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد. 

خرید زعفران به دو روش فیزیکی و بورس

جعفری معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با موضوع بررسی خرید حمایتی زعفران که به صورت برخط در اینستاگرام برگزار شد، گفت: خرید حمایتی زعفران به دو روش فیزیکی و بورس کالا انجام می‌شود 

جعفری با بیان اینکه دیروز شیوه‌نامه خرید زعفران در سال 1399 به دو روش فیزیکی و بورس کالا ابلاغ شد، افزود: در روش خرید فیزیکی، کشاورز به جهاد کشاورزی معرفی می‌شود، گواهی دریافت می‌کند، گواهی را به مرکز خرید تحویل می‌دهد و زعفران خود را به فروش می‌رساند.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: هر فردی می‌تواند حداکثر 10 کیلوگرم زعفران به فروش برساند.

جعفری با بیان این‌که زعفران بعد از تحویل به مرکز خرید، در سامانه به نام کشاورز ثبت می‌شود افزود: 30 درصد مبلغ در ابتدا به کشاورز پرداخت می‌شود و 70 درصد باقی‌مانده به مدت سه ماه در اختیار تعاون رستایی قرار می‌گیرد.

سه ماه تلاش کشاورز برای فروش بهتر و تضمین خرید توسط دولت

وی اضافه کرد: در این مدت سه ماه، کشاورز اگر مشتری بهتری پیدا کرد، زعفران را به فروش می‌رساند و مبلغ 30 درصد که ابتدا دریافت کرده به علاوه هزینه‌هایی که تعاون روستایی داشته که اندک است، را برگشت می‌دهد.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: اگر کشاورز نتوانست در مدت سه ماه مشتری پیدا کند، 70 درصد باقی‌مانده با قیمت 30 درصد اولیه، به کشاورز پرداخت می‌شود.

جعفری با بیان این‌که کشاورزان در سال گذشته از روش بورس کالا استقبال نکردند افزود: در روش بورس کالا، کشاورزان ابتدا باید کد معاملاتی از شرکت‌های کارگزاری دریافت کنند؛ سپس به مدیریت جهادکشاورزی مراجعه می‌کنند و گواهی می‌گیرند.

وی اظهار کرد: کشاورزان، زعفران را به همراه گواهی به انبار بورس کالا در خیابان ارتش شهر بیرجند تحویل می‌دهند و زعفران در آن‌جا، به نام کشاورز ثبت می‌شود.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: اگر در مدت سه روز، زعفران به فروش نرفت، کشاورز می‌تواند 30 درصد سهام را از بورس خارج کند که بهای آن به کشاورز پرداخت می‌شود.

جعفری افزود: 70 درصد زعفران به مدت سه ماه باقی می‌ماند و اگر در این مدت، زعفران در بورس به فروش نرفت، کشاورز می‌تواند آن را از بورس خارج و تعاون روستایی موظف است قیمت آن را پرداخت کند.

قیمت نگین و پوشال

وی با بیان این‌که امسال دو سطح داریم اظهار کرد: در سطح نگین، هر کیلوگرم زعفران با قیمت 13 میلیون تومان و در سطح پوشال قیمت هر کیلوگرم زعفران 11 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان این‌که برای حمایت از کشاورز قیمت را بالاتر گرفتند گفت: تلاش داریم سطح دیگری نیز با عنوان پوشال معمولی اضافه کنیم.

سی‌ام آذرماه، آخرین مهلت بهره‌مندی از خرید حمایتی زعفران

جعفری تأکید کرد: از 11 آبان‌ماه تا 30 آذرماه، زمان خرید حمایتی زعفران از کشاورزان در نظر گرفته شده است که اعتراض کردیم تا زمان را افزایش دهند و پیشنهاد دادیم تا 15 بهمن‌ماه افزایش پیدا کند اما هم‌اکنون آخر آذرماه زمان اتمام خرید حمایتی زعفران است.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه معوقاتی از سال گذشته نداریم و همه پرداخت شده است.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: پول به صورت مستقیم از تهران به حساب کشاورز پرداخت می‌شود.

جعفری یادآور شد: سال گذشته برخی خریدها در سیستم ثبت نشده بود و مدتی طول کشید اما خراسان جنوبی اولین استانی بود که تا اسفندماه پول کشاورزان را پرداخت کرد.

وی اظهار کرد: سال گذشته حدود 3 تن زعفران خریداری کردیم که میزان تقاضای کشاورزان، همین میزان بوده است.

معاون مدیریت تعاون روستایی خراسان جنوبی اضافه کرد: کشاورزان به هر میزانی در تاریخ مقرر زعفران تحویل دهند، از آن‌ها خریداری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورز پرداخت می شود خرید حمایتی زعفران درصد زعفران دنیا شورای ملی زعفران کیلوگرم زعفران قیمت اعلام شده فیزیکی و بورس جهاد کشاورزی میلیون تومان خرید زعفران خرید تضمینی میلیون ریال قیمت گذاری مدت سه ماه بورس کالا سال گذشته هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید

ایسنا/خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد.

امید جهان نژادیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری آغاز شد، اظهار کرد: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان آغاز شده است، افزود: در حال حاضر وارد پیک خرید شده‌ایم و روزانه بیش از ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

جهان نژادیان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران ادامه داد: در سال جاری ۱۰۳ مرکز ویژه خرید گندم آماده است تا مانند سال‌های گذشته تا دانه آخر گندم کشاورزان استان را دریافت کند.

وی یادآور شد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید