Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اکبری فرد با بیان این که ایران به لحاظ منطقه جغرافیایی و دسترسی به کشورهای مختلف جایگاه خوبی دارد، گقت: ایران از موقعیت های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است از این رو در خیلی از تولیدات می توان از این مزیت با نگاه اقتصاد مقاومتی بهره جست و در این زمینه موفق بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان شاید در طول تاریخ، هیچ کشوری چون ایران سال ها درگیر تحریم های ظالمانه نبوده است، بیش از ۴۰ سال است که یکی از چالش ها ی کشورمان ایران تحریم ها و ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر همه می دانیم که حمایت از تولیدات داخلی کشور خود، راهی مطمئن برای برون رفت از بحران های اقتصادی است. بهره برداری از فرصت هایی که در کشور نهفته است بی شک می تواند یکی از عوامل موفقیت در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد.

ایران با داشتن نیروی انسانی جوان و خلاق، موقعیت جغرافیایی و ارتباط با کشورهای اطراف و همجنین توانمندی نسبی در بسیار از زمینه ها از جمله صنایع، کشاورزی و معادن می تواند در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی طلایی برای سایر کشورها محسوب شود.

حسین اکبری فرد استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار ما در  رابطه با اقتصاد مقاومتی و بهره برداری از ظرفیت داخلی کشور برای رسیدن به این مهم، اظهار کرد: در دنیای اقتصاد و در شرایط کنونی از ظرفیت های کشورها باید استفاده شود به این معنا که کشورها بر اساس مزیت های نسبی خود به محصولاتی روی بیاورند که مزیت بالاتری دارند.

وی ادامه داد: از آنجا که در بعضی از موارد کشورها مورد تحریم و یا تهدید قرار دارند و از طرفی شرایطی چون انتشار ویروس کرونا وجود دارد و کمبودهای تولیدات جهانی به حداقل می رسد کشورها باید از ظرفیت های خود استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان  توضیح داد: کشور ایران به لحاظ تحریم های گسترده در گذشته و همچنین تحریم های یکجانبه آمریکا به لحاظ اقتصادی در فشار است اما ضمن این که مسیر بین الملل و ارتباط با کشورهای دوست و همسایه را در برنامه دارد به سمت اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه ی تولیدی کشور حرکت می کند

تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره برداری از جایگاه جغرافیایی و ارتباط با کشورهای منطقه

اکبری فرد با بیان این که ایران به لحاظ منطقه جغرافیایی و دسترسی به کشورهای مختلف جایگاه خوبی دارد، تشریح کرد: ایران کشوری ۴ فصل است به عبارتی از موقعیت های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است از این رو در خیلی از تولیدات می توان از این مزیت با نگاه اقتصاد مقاومتی بهره جست و د راین زمینه موفق بود.

وی عنوان کرد:ممکن است کشور در برخی زمینه ها که بحث های علم و فن آوری و یا دارویی نیاز به خارج داشته باشد البته در این زمینه ها نیز تلاش شده ضمن حفظ استقلال کشور، نیازها تامین شود البته در این زمینه ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته از جمله تشکیل شرکت های دانش بنیان تا بتوان از این طریق صنایع با تکنولوژی بالا را تولید کرد.

اکبری فرد تاکید کرد: یکی از گام هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته شده است ایجاد شرکت های دانش بنیان است تا با ایجاد و خلق مزیت نسبی بتوان از جمعیت انسانی و متخصصی که در دانشگاه ها تربیت شده است در راستای حل نیازهای کشور که به خاطر تحریم امکان واردات آن نیست، تامین شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر این که کشورهای کمی مثل ایران بیش از چهل سال تحریم های ظالمانه داشته اند، توضیح داد: خوشبختانه ایران دارای مزیت های نسبی فراوانی است و  در زمینه های کشاورزی، معادن، نیروی انسانی و ویژگی های طبیعی دارای توانمندی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افز.د: کشورهای غربی و اروپایی از ویژگی های انسانی و طبیعی ایران برخوردار نیستند از این رو این یک مزیت برای کشورمان ایران است که می تواند الگویی برای کشورهای مستقل باشد اگر چه کشورهای دیگر به اندازه ایران ظرفیت های طبیعی، انسانی و فرهنگی ندارند.

بهبود فضای کسب و کار مهم ترین عامل موفقیت اقتصادی است

وی به مهم ترین عامل موفقیت در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مهم ترین مساله در اقتصاد مقاومتی بهبود فضای کسب و کار است به این معنا از زمانی که یک واحد اقتصادی شروع به کار می کند تا زمانی که در گیر مسائل اعتبارات، تامین اجتماعی،مالیاتی، اخذ اعتبارات بانکی است باید مورد حمایت قرار بگیرد.

اکبری فرد بیان کرد: خود تحریمی را هم باید به تحریم های ظالمانه دیگران اضافه کرد از این رو در فضای کسب و کار باید با یکسری اصلاحات از جمله اصلاح مالیات، قوانین کسب و کار و … صورت بگیرد تا بتوانیم بازده مان در دنیا افزایش یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با تاکید بر این که باید حمایت از سرمایه گذاران و فعالیت اقتصاد خرد و کوچک را باید در دستور کار داشته باشیم، تشریح کرد: یکی از موانع و مشکلاتی در راستای تولید داخل وجود دارد فضای کسب و کار و نداشتن طرح کامل تا یک ایده خوب از ابتدا تا انتها به مرحله ی تولید برسد.

جهش تولید با افزایش منافع تولید کننده محقق می شود

وی افزود: فرصت های سود آور در بازار های غیر مولد زیاد است از این رو مردم منابع خود را به سمت بازارهای غیر مولد مثل طلا و ارز می برند بنابراین اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید منافع تولید را افزایش یابد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه شهید باهنر کرمان ارتباط با کشورهای اقتصاد مقاومتی فضای کسب و کار اکبری فرد زمینه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۹۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد

ایسنا/کردستان معاون و نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، گفت: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت های زیادی برای جامعه داشته است.

مهرداد عظیمی امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در مراسم گرامیداشت هفته کارگر در مجتمع فجر سنندج، با اشاره به اینکه کردستان، برگ های زرین تاریخ کشور را به خود اختصاص داده و نقش مهم مردمان این دیار در پایداری انقلاب بی بدیل است، اظهار کرد: نیروی انسانی درخشان مهمترین ظرفیت استان کردستان علاوه بر ظرفیت‌های خدادادی است.

وی معرفی درست و به جای ظرفیت های انسانی استان را رسالت مهم رسانه های استان ذکر کرد و افزود: ظرفیت های برجسته کردستان و آیین های سنتی این دیار در این برهه زمانی به همت دولت به بالاترین جایگاه خود رسیده و به همگان معرفی شده است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تبریک هفته کارگر، عنوان کرد: کارگران مجاهدان عرصه اقتصادی هستند و در شرایطی که دشمنان در صدد تنگ کردن عرصه اقتصادی به مردم هستند، رهبر معظم انقلاب شعار سال را بر پایه اقتصادی انتخاب کرده و مشارکت مردم را مبنای تحقق آن قرارداده است.

وی، با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد موفقیت اقتصادی را موجب می شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که فاصله گرفتن از دولتی بودن امور اقتصادی همیشه منفعت‌های زیادی برای جامعه داشته است.

عظیمی، توجه به کارگران به ویژه کارگران ساختمانی اعلام کرد که دولت مکلف شد که بخشی از اعتبارات عمرانی سالانه دستگاه های اجرایی تحت عنوان تملک دارایی را صرف آموزش مهارت کارگران کنند و این امر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی

معاون وزیر کار تصریح کرد: یکی از راهبردهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است.

عظیمی، کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری را جز افتخارات دولت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: توانمندسازی دهک‌های ضعیف جامعه نیز از دیگر اقدامات و توفیقات دولت و این وزارتخانه بوده که این روند به خوبی جلو می‌رود و در وزارتخانه در قالب یک قرارگاه در راستای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری تلاش می کنیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی‌های مختلف در قالب این قرارگاه شاهد تحقق منویات رهبری و پاسخگویی به مطالبات مردم عزیز ایران باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • همسایگان ایران مجاهدت‌های نیرو‌های مسلح در حراست از خلیج فارس را می‌ستایند
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود