Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@08:24:38 GMT

ضرورت کنترل رطوبت انبارهای پسته

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۹۴۸۰

ضرورت کنترل رطوبت انبارهای پسته

عباس حاج‌عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات در مورد پسته تولید شده قبل از عرضه به بازار و فروش آن، توجه و رعایت نکات مرتبط با اصول انبارداری و همچنین اطلاع دقیق از چگونگی حفظ محصول از گزند آفات انباری‌ست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: مهمترین موضوع در زمان اتمام فرآوری و انتقال به انبار، درصد رطوبت محصول است، به نحوی که باید حداکثر میزان رطوبت محصول 5 تا 7 درصد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بالاتربودن درصد رطوبت پسته انبارشده می‌تواند موجب رشد قارچ‌های کپک‌زا و افزایش میزان آفلاتوکسین شود. از سوی دیگر انبار مورد استفاده به‌منظور نگهداری محصول باید دارای تهویه مناسب بوده، دما و رطوبت آن به‌منظور جلوگیری از خسارت آفات انباری و رشد قارچ‌های ذکرشده، کنترل شده و در محدوده مناسب باشد.

حاج‌عبداللهی عنوان کرد: البته در تابستان، انبارهای سرد که دمای بین 1 تا 10 درجه سانتیگراد دارند بسیار مناسب بوده و در شرایط معمول دمای بالا و رطوبت زیاد برای یک انبار مناسب توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد بهداشت کامل در انبارها رعایت و قبل از ورود گونی‌ها محیط داخل انبار ضدعفونی شده و گونی‌های پسته روی پالت‌های مخصوص نگهداری شوند، متذکر شد: توجه به فرآیند سورت و درجه‌بندی اصولی و حذف پسته‌هایی که می‌توانند منبع آلودگی باشند، بسیار مهم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان کرد: آفات انباری مهم در انبارهای پسته، شب‌پره هندی و پروانه خرنوب هستند که مورد دوم آفت مشترک باغ و انبار بوده و از باغ به انبار منتقل می‌شود. فعالیت  این آفت و خسارت آنها با گرم‌شدن هوای انبار (30 - 25) اتفاق می‌افتد که به محض مشاهده اولین مورد آلودگی باید با بهره‌گیری از سموم تدخینی مانند فسفید آلومینیوم و یا گازمتیل‌بروماید نسبت به مبارزه به‌موقع اقدام کرد.

وی تصریح کرد: میزان توصیه شده گاز متیل‌بروماید 20 تا 30  گرم در مترمکعب و فسفید آلومینیوم 6 تا 8 گرم در متر مکعب است که در مورد فسفید آلومینیوم بر اساس نوع ترکیب یا فرمولاسیون و مقدار ماده موثره، میزان استفاده از آن مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: باتوجه به بسیار خطرناک بودن سموم تدخینی هنگام گازدهی باید کلیه نکات ایمنی مورد توجه قرار گرفته و الزاما اینکار توسط افراد مجرب و آموزش‌دیده انجام شود تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

انتهای پیام/80016/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس حاج عبدالهی انبار پسته آفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۹۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های هواشناسی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، مهمترین توصیه‌های کاربردی هواشناسی کشاورزی بدین شرح است:
۱. در زمان مساعد بودن شرایط جوی یعنی عدم باد و بارندگی به محلول پاشی درختان پسته برای جلوگیری از عارضه لکه پوست استخوانی پسته با استفاده از ترکیبات کلسیم دار و نیز اسید امینه و یا جلبک دریایی اقدام شود.
۲. با توجه به بارش‌های اخیر احتمال بیماری الترناریا در درختان پسته وجود دارد لذا بامشورت کارشناسان نسبت به سمپاشی با قارچکش مناسب اقدام گردد.
۳. پوشش‌های گلخانه با مواد مناسب جهت کاهش نور پوشش داده شود و مصرف کلسیم در دستور تغذیه گلخانه قرار گیرد.
۴. در مزارع گندمی که در مرحله شیری خمیری یا پرشدن دانه هستند محلول پاشی با کود‌های اسید آمینه و جلبک جهت کاهش اثرات تنش‌های محیطی
۵. واحد‌های گاو شیری جهت کاهش استرس گرمایی در ساعات با دمای بیش از ۳۰ درجه به استفاده از دستگاه‌های خنک کننده در سالن شیر دوشی و استفاده از مه پاش در واحد اقدام گردد.
۶. رها سازی بچه ماهیان گرمابی با وزن بالای ۲۵ گرم و خرید از مراکز معتبر در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در هفته جاری و در اوایل صبح

دیگر خبرها

  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • استفاده از آبرسان چگونه پوست را روشن می‌کند؟
  • دومین منزل انباشت زباله در بجنورد کشف شد
  • دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • شیائومی یک ساعت فوق‌مقاوم با ۱۵ استاندارد نظامی ساخت!/ عکس
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است