Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@00:07:18 GMT

گزارش| نگاهی آماری به نقض حقوق بشر در عربستان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۹۷۳۴

گزارش| نگاهی آماری به نقض حقوق بشر در عربستان

با وجود ادعاهای ولیعهد جوان سعودی در زمینه ایجاد جامعه‌ای آزاد برای سعودی‌ها، کارنامه این کشور در زمینه حقوق بشر طی سال‌های اخیر کاملا خلاف آن را اثبات می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعات مهم دنیای امروز که مایه نگرانی جامعه بشری در دهه اول قرن بیست یکم است نقض فراگیر حقوق بشر در سراسر جهان توسط دولت‌های مختلف،نسبت به اتباع خود یا دیگر ملت‌ها و اقلیت‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان هرگاه که صحبت از نقض حقوق بشر در مجامع جهانی به میان می‌آید نام عربستان سعودی در صدر قرار دارد.

سرکوب آزادی بیان

همانطور که گفته شد عربستان از ابتدا کارنامه درخشانی در زمینه حقوق بشر نداشت، اما از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی این کارنامه به مراتب سیاه‌تر شد. طی 3 سال ولیعهدی بن سلمان، عربستان همواره صحنه  بازداشت‌ و سرکوب‌گری‌ علیه مخالفان نظام سعودی بود.

مقامات سعودی در اواسط سال 2017 بی سر و صدا دادسرای عمومی و سرویس‌های امنیتی کشور ، ابزار اصلی سرکوب عربستان، را دوباره سازماندهی کردند و آنها را مستقیماً تحت نظارت دربار سلطنتی قرار دادند.

پس از آن کمپین دستگیری توسط مقامات سعودی آغاز شد که این کمپین روحانیون برجسته، روشنفکران ، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر را در سپتامبر 2017 هدف قرار داد ، سپس بازرگانان برجسته و اعضای خانواده سلطنتی در نوامبر 2017 به فساد متهم شدند. موج دستگیری مخالفان اغلب با افترا و اتهام علیه بازداشت شدگان در رسانه‌های حامی دولت این کشور همراه بود.

این دستگیری‌ها عمدتا شامل فرهنگیان٬ روشنفکران٬ افراد تحصیل‌کرده٬ روحانیون و فعالان حقوق بشر و... بود که به سیاست‌های نظام عربستان در عرصه‌های مختلف و به ویژه پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان اعتراض داشتند. باید اشاره کنیم که زنان نیز گروه بزرگی از این بازداشت‌شدگان را در 2019 شامل می‌شدند. اغلب این دستگیری‌ها نیز به صورت خودسرانه و بدون مجوز قانونی صورت گرفته است.

نگاهی آماری به نقض حقوق بشر در عربستان طی سال‌های اخیر

-اکتبر 2018 «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به دستور مستقیم محمد بن سلمان به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید.

-در آوریل 2019، دولت عربستان 37 نفر از بازداشت‌شدگان این کشور را از جمله 6 نوجوان که در تظاهرات‌های مسالمت آمیز این کشور در 2011 شرکت داشتند٬ به اتهام «تروریسم» اعدام کرد.

- 24سپتامبر2019، 47 تن از بازداشت‌شدگان سعودی و از جمله 12 کودک در معرض اعدام قرار گرفتند.

-12 اکتبر2019 سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر اعدام 164 نفر در عربستان را در این سال تخمین زد.

-12 اکتبر 2019 «حسین عبدالعزیز آل ربح» زندانی شیعه اهل قطیف بر اثر شکنجه در زندان «مباحث» در غرب عربستان سعودی به شهادت رسید.

-اواخر اکتبر 2020 سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: دادستان عمومی عربستان خواستار اعدام هشت نوجوان شیعه شد. تنها جرم این نوجوانان حضور در اعتراض های مردمی است، اما دادستان عمومی جرم‌هایی را به آنها نسبت داده است که شباهتی به جرم واقعی آنها ندارد.

عربستان در این کیفرخواست مدعی شد که این نوجوانان که سن شان بین 14 سال تا 17 سال بوده است، مرتکب جنایت شده‌اند. یکی از این نوجوانان که در حال حاضر سنش 18 سال است، متهم به جنایت بدون خشونت است. وی در زمان ارتکاب این جرم 9 ساله بوده است.

نقض حقوق زنان در عربستان

با وجود تبلیغ گسترده حکومت سعودی درباره برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان، اما حقوق زنان با وخامت بی سابقه‌ای روبرو شد.دستگاه ریاست امنیت کشور عربستان از دو سال گذشته گام های سرکوبگرانه ناگهانی را علیه مدافعان زن حقوق زنان و حقوق بشر به راه انداخت و در مه 2018 شماری از آنها از جمله لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النفجان، نوف بنت عبد العزیز، میاء الزهرانی، سمر بدوی، نسیمه الساده و هنرمند نور المسلم را بازداشت کرد.همه اینها در کنار قوانینی است که هنوز برخوردی تبعیض آمیز با زنان در جامعه عربستان دارد.

سرکوبگری در عربستان| اعتصاب غذای «لجین هذلول» در زندان حائر

لجین هذلول از جمله زنانی است که تنها به دلیل درخواست حق رانندگی برای زنان در زندان‌های سعودی تحت بدترین شرایط قرار دارد و پدر «الهذلول»، از شکنجه و تعرض به دخترش در زندان‌های عربستان سعودی خبر داد و توئیت قابل تأمل و کنایه‌آمیزی درباره شیوه‌های شکنجه و تعرض به وی در زندان منتشر کرد. وی به‌طور غیرمستقیم وضعیت دخترش و فریاد کشیدن او را در زندان به‌دلیل اعمال انواع شکنجه و تهدید بیان کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که فعالان حقوق زن در عربستان سعودی مورد تجاوز، شکنجه با شوک الکتریکی و تازیانه بسیار سخت که از طاقت آنها خارج بوده قرار می‌گیرند.

البته اغلب پرونده‌های مربوط به بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق بشر در زندان‌های سعودی٬ مخفی بوده و بیشتر اوقات بدون هیچ گونه رسیدگی و دادگاهی بسته می‌شوند.

نقض آزادی دینی علیه شیعیان

از زمان ولیعهدی بن سلمان سیاست اعمال محدودیت بر آزادی‌های دینی ادامه یافت. با وجود تاکید ولیعهد سعودی در گفت‌وگو با مجله آمریکایی آتلانتیک درخصوص برخورداری شیعیان از زندگی طبیعی، اما این امر جنبه عملی به خود نگرفته است و واقعیت امر موید این ادعا نیست. در ماه سپتامبر 2018 اهالی استان شیعه‌نشین القطیف از برگزاری مراسم عزاداری یکپارچه سالانه منع شدند. این امر از جمله اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی علیه مراسم سالانه عاشورای حسینی (ع) بود. شماری از خطیبان و سخنرانان نیز بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

علاوه بر آن عربستان در چارچوب اقدامات مداوم خود علیه آزادی بیان و بی احترامی به تنوع فرهنگی، به طور برنامه ریزی شده شعرایی را که دیدگاه های خود را بیان می‌دارند، هدف قرار داده است.

چهار شاعر به نامهای عبدالله عتقان السلمی، محمد عید الحویطی، منیف المنقره و سلطان الشیبانی العتیبی در ماه ژانویه 2018 به زندان محکوم شدند. این افراد در اکتبر سال 2017 میلادی بعد از شب شعری در انتقاد از ولیعهد و مشاورانش بازداشت شدند.

در آوریل 2020 و هم‌زمان با شیوع بحران کرونا در سراسر جهان و عربستان صفحه توییتری بازداشت‌شدگان آزادی بیان در عربستان افشا کرد که مقامات سعودی از سرگرم‌شدن افکار عمومی به حواشی ویروس کرونا برای آغاز بازداشت‌های جدید ضد فعالان سوءاستفاده می‌‌کند و«محمد الجدیعی» فعال رسانه‌ای٬ «ماجد الغامدی» دانشجوی دکتری و «منصور الرقیبه» فعال رسانه‌ای معروف به همراه شمار دیگری از فعالان سعودی در این موج بازداشت شدند.

سرکوب قبیله الحویطات در راستای اجرای چشم‌انداز 2030 ولیعهد

مقامات سعودی در راستای اجرای چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان و پروژه موسوم به جزیره رویایی «نئوم» در نزدیکی دریای سرخ اهالی قبیله الحویطات را مجبور به ترک منازل و در اختیار دادن زمین‌هایشان برای اجرای پروژه ولیعهد می‌کنند؛ اقدامی که با مقاومت گسترده اهالی این قبیله مواجه شد.

در همین راستا سرویس‌های امنیتی سعودی موج گسترده‌ای از سرکوب مردم قبلیه الحویطات را آغاز کردند و در همین جریان در اواسط آوریل 2020 عبدالرحیم الحویطی، شهروند سعودی را تنها به دلیل مخالفت با دستور محمد بن سلمان مبنی بر تخریب منزل وی با شلیک گلوله کشتند.

جنایت‌های عربستان علیه زنان و کودکان یمن

بمباران روزانه مناطق مختلف یمن توسط عربستان سبب کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم و زخمی شدن دهها هزار نفر و آوارگی بیش از سه میلیون نفر و همچنین از بین رفتن بیش از 80 درصد از زیرساخت های یمنی به خصوص در حوزه بهداشت و درمان شده است.

در حال حاضر بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیه به دلیل عدم دسترسی به مراکز دیالیز و یا توقف کار این مراکز تحت تاثیر این مشکلات قرار گرفته ‌اند؛ مشکلاتی که ناشی از بحران سوخت است که به دلیل جلوگیری از ورود کشتی‌‌های سوخت رسانی به یمن به بار آمده است.

12 اکتبر 2020 سازمان عدالت برای حقوق زنان و کودکان گزارشی منتشر کرده که در آن واقعیت غم انگیز زنان و کودکان یمنی از زمان آغاز تجاوزات و محاصره ائتلاف سعودی تا نهم اکتبر سال جاری را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش ، تعداد کل قربانیان زن و کودک در این مدت به 13 هزار و 73 کودک و زن رسیده ، در حالی که تعداد کل قربانیان این تجاوز از بمباران مستقیم، 5183 زن شهید و زخمی بوده است.

آمار کودکان شهید و مجروح شده در اثر حملات مستقیم متجاوزان سعودی نیز عدد 7 هزار و 891 را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نقض حقوق بشر عربستان سعودی بازداشت شدگان محمد بن سلمان مقامات سعودی حقوق زنان حقوق زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • گزارش یوناما درباره وضعیت افغانستان اشتباه و نادرست است
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم