Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:27:22 GMT

افزایش ۳۵ درصدی تولید خرما در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۳۹۸۱۵

افزایش ۳۵ درصدی تولید خرما در خوزستان

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افزایش ۳۵ درصدی تولید خرما در استان خبر داد.

خدارحم امیری‌زاده در اولین جشنواره ملی شکرگزاری خرما که امروز (۱۲ آبان‌ماه) در روستای ام‌التمیر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خرما جایگاه مقدسی دارد به گونه‌ای که در قرآن کریم بیش از ۲۰ بار از این میوه نام برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخل نیز تنها درختی است که هیچ دورریزی ندارد و همه محصولات آن قابل استفاده است. جشنواره ملی خرما اولین جشنواره‌ای است که به منظور شکرگزاری برگزار شده است؛ باید شکرگزار باشیم که پس از سال‌ها، پس از آنکه نخیلات ما تنش‌های فراوانی دیدند، امسال شاهد افزایش تولید خرما هستیم.    

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شعار جهش تولید افزود: جهش تولید ما از خرما شروع شد. در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن خرما در استان خوزستان تولید شد و خوشبختانه امسال این رقم به بیش از ۲۳۰ هزار تن رسیده است که جهش قابل قبولی است و این جشنواره نیز به همین دلیل برگزار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: استان خوزستان مقام اول کشوری در تولیدات محصول کشاورزی را با تولید بیش از ۱۷ میلیون تن دارا است و معادل ۱۵ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور در اختیار خوزستان تولید می‌شود. جایگاه ویژه استان خوزستان در کشاورزی کاملا روشن است و بر کسی پوشیده نیست و در بخش خرما نیز خوزستان موطن اصلی خرمای کشور و حتی جهان است.

وی افزود: بر اساس گزارش فائو، خرما در ۳۹ کشور جهان و در بیش از یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت تولید می‌شود؛ تولید خرما در جهان معادل ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. در کشور ما بیش از ۲۶۲ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما وجود دارد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می‌شود. استان خوزستان با سطح زیر کشت ۴۱ هزار هکتار و تولید بیش از ۲۳۰ هزار تن خرما، مقام دوم در تولید خرمای کشور را در اختیار دارد.

امیری‌زاده با بیان اینکه استان خوزستان با صادرات حدود ۸۰ هزار تن خرما دارای مقام اول این حوزه در کشور است، گفت: خرما مقام دوم صادرات استان خوزستان پس از صادرات نفتی را در اختیار دارد. ما به این مساله واقف هستیم که خرما در کشور هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است در صورتی که می‌توانیم از این محصول، صنعتی راه بیاندازیم که با ارزش افزوده بالا و زنجیره تولید مناسب، اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشد. در حال حاضر تقریبا ۴۰ هزار خوزستانی در این حوزه شاغل هستند.

وی با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی خوزستان برای توسعه نخیلات، گفت: خرما باید در کشور به عنوان یک محصول مهم صادراتی معرفی شود و انتظار داریم در استان خوزستان نیز جایگاه واقعی خود را پیدا کند. سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برنامه پنج ساله‌ای برای توسعه نخیلات دارد و برای محقق شدن آن از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که اعتبار لازم را تامین کند. در این برنامه پنج ساله قرار است سطح زیر کشت نخیلات خوزستان از ۴۱ هزار هکتار به ۵۶ هزار هکتار برسد و تولید خرما نیز از ۲۳۰ هزار تن به ۳۱۰ هزار تن و صادرات از ۸۳ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به افزایش تولید محصول نسبت به سال‌های گذشته، تصریح کرد: تولید خرما در سال جاری ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۸ درصد نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به خام‌فروشی محصولات کشور، یادآور شد: نباید تنها به این بسنده کرد که محصول را از کشاورز بخریم،‌ شست‌وشو کنیم، بسته‌بندی کنیم و در نهایت به کشورهای دیگر صادر کنیم. خام‌فروشی باعث می‌شود که کشورهای دیگر، فرآوری لازم را انجام دهند و سود اصلی را از محصول به دست آورند در حالی که در استان خوزستان سرمایه‌گذارانی پیدا می‌شوند که می‌توانند صنایع فرآوری خرما را راه‌اندازی کنند.

امیری‌زاده افزود: راه‌اندازی این صنایع باعث رونق اقتصادی در استان خوزستان می‌شود. سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری نیاز ضروری امروز خرمای استان خوزستان است و از همه کسانی که توان سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند دعوت می‌کنم که در این خصوص اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزانی که در حوزه خرما فعالیت می‌کنند، اکنون پا به سن گذاشته‌اند و متاسفانه فرزندان آن‌ها تمایل چندانی به ادامه این شغل ندارند که از این بابت نگرانی داریم. باید تکنولوژی را وارد صنعت خرما کنیم تا فرزندان ما این شغل اقتصادی را ادامه دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تشکیل صندوق حمایت از توسعه خرما در دستور کار ما قرار دارد؛ این صندوق در همه زمینه‌ها به ویژه در صنعت خرما می‌تواند کارایی بسیاری داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان کشاورزی خرما نخلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان استان خوزستان تولید خرما هزار تن خرما سطح زیر کشت هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۳۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

مطابق با آمار صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده، بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.

طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران از معادل ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت طی سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسید و بر اساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می‌رود همین رقم در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.

کد خبر 748599

دیگر خبرها

  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۰ درصدی رهاسازی آب از سد زولاچای سلماس
  • افزایش ۲۰ درصدی رها سازی آب از سد زولاچای سلماس
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو