Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از سوی دولت مورد اجرا قرار گرفت.

در همین راستا نیز کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با ترکیبی فراقوه ای تشکیل شد و تصویب آئین نامه‌های اجرایی موردنیاز را در دستورکار قرار داد.

با تشکیل دبیرخانه این کمیسیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۱۳۹۶ با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بستر اجرای این قانون راه اندازی شد و اداره این سامانه به عهده دبیرخانه کمیسیون فوق قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع با تشکیل این دبیرخانه و سامانه، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از نیمه همان سال آغاز شد.

در حال حاضر در راستای اجرای این رویکرد مهم، بیش از ۱۲۰۰ دستگاه و مؤسسه مشمول قانون فوق در کشور با پیوستن به سامانه برخط www.iranfoia.ir به درخواست‌های اطلاعات شهروندان پاسخ می‌دهند.

در این بین، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون و رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات، حمایت از آزادی و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی و خصوصی را که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، بر عهده دارد.

برای انجام این وظایف مهم، تاکنون ۹ شیوه نامه موضوعی برای شفاف سازی و رفع ابهامات موجود درباره چگونگی اجرای مفاد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی کمیسیون مربوط، تصویب و ابلاغ شده تا مسیر برای اجرای بهتر این قانون فراهم شود.

اکنون به منظور رفع ایرادهای موجود که ضرورت اصلاح آئین نامه‌های اجرایی قانون مذکور را می‌طلبد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس اصلاح آئین نامه اجرایی ماده (۸) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، موضوع تسریع پاسخگویی مؤسسات عمومی و خصوصی به درخواست دسترسی به اطلاعات را تدوین و به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است، این پیش نویس که در وهله اول در جلسات متعدد کمیته تخصصی و سپس در جلسات اصلی کمیسیون، متشکل از نمایندگان قوا و دستگاه‌های اجرایی مختلف، مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است، در دستورکار کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت قرار دارد.

کد خبر 5062557 طیبه بیات

منبع: مهر

کلیدواژه: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئت دولت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی صحن مجلس ایالات متحده امریکا حسن روحانی فرانسه محمد باقر قالیباف سعید خطیب زاده ویروس کرونا سید عباس عراقچی مجلس جمهوری اسلامی ایران اسحاق جهانگیری محمدجواد ظریف هیئت دولت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌

تین نیوز

۱۰ انجمن بزرگ تولیدی کشور در نامه به رهبر معظم انقلاب درخواست کردند:  بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌.

به گزارش تین نیوز، ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از سیاست های بانک مرکزی در حوزه سرکوب نرخ ارز صادرات و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی انتقاد کردند و خواستار واقعی‌ سازی نرخ ارز در سامانه نیما مبتنی بر نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون شدند.

انجمن های مس، فولاد، پتروشیمی، پالایش نفت، سنگ آهن، پلیمر، آلومینیوم، سرب و روی، نساجی و صنعت کفش ایران این نامه را به رهبری نوشته اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در کمیسیون اصل نود
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌