میلاد نور و هفته مهر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۰۹۵۴
پایگاه خبری جماران: 17 ربیع الاول بنا بر مشهور روز ولادت حضرت محمدبن عبدالله(ص)، 53 سال قبل از هجرت و همچنین سالروز ولادت امام جعفرصادق(ع) رئیس مذهب جعفری است.
ما ه ربیع از نظر معنوی، بهار ماههای قمری و ماه شادی دوستداران اهل بیت است، زیرا تولد پیامبر رحمت و مهربانی، نویدبخش رهایی انسان از ظلمات جهل و خرافه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد(ص) با تولد خویش لرزهای در جهان افکند که شرق و غرب عالم را تکان داد و شاید بعدها در زمان بعثت آن حضرت، متوجه شدند، آنچه رخ داده به مناسبت تولد حضرت محمد(ص) بوده است، 13 ـ 14 کنگره از ایوان کسری در مداین فرو ریخت. آتشکده فارس، پس از هزار سال به یکباره خاموش شد. دریاچه ساوه خشکید. بتها در مکه به رو افتادند. نوری درخشید و فضای سرزمین حجاز تا مشرق زمین را روشن کرد.
اینک این پیامبر رحمت، پیامبری است که باید از نو شناخت و در سالروز تولد وی تنها به شادی و شربت اکتفا نکرد. و دستور الهی «لکم فی رسول الله أسوه حسنه» را جدی گرفت. اگر به قیامت و سرای ابدیت ایمان داریم، زیرا پیامبر أسوه و الگوی آنان است که: «لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیرا»؛ (سوره احزاب، آیه 21)؛ آنان که امیدوار به فضل و رحمت خدا و سرای آخرت هستند و خدا را فراوان یاد میکنند.
امام خمینی در این زمینه میفرماید:
انقلاب اصیل و عظیم الهی، اسلامی، ایرانی ما ..... جلوهای از نهضت پر عظمت حضرت محمد رسول اللَّه (ص) است که ولادت سعادتمند و هجرت حرکتبخشَش در عصری واقع شد که ظلمات جهالت سراسر جهان را فراگرفته بود و قدرتمندان چون حیوانهای آدمخوار، روزگار مستضعفین را تباه نموده بودند. و نهضت اسلامی مردم ایران در عصری که نمونه همان عصر جاهلیت است و در محیطی که سرنیزه، جانشین عدالت و حبس و شکنجه و اختناق به جای آزادی، و فقر و فلاکت جایگزین رفاه و آسایش گردیده بود، پاگرفت و ملت ما قیام کرد، چرا که چنگال سباع به صورت آدم، تا مرفق به خون جوانان عزیز ما فرو رفته و نفسها در سینهها قطع شده بود و میرفت تا آثار اسلام و انسانیت محو و کنگره عدالت فرو ریزد.(صحیفه امام، ج 12، ص 136-137)
ملاحظه میکنیم که امام خمینی چگونه زیبا اسوه بودن شخصیت حضرت رسول(ص) را بیان میکند، که نهضت و انقلاب اسلامی ملت ایران برای همان اهداف محمدی(ص) و با سرمشق قرار دادن سیره نبوی تحقق یافت.
حضرت امام در روز تولد پیامبر اکرم(ص) در سال 1361 در دیدار با مسئولان کشوری و لشکری سخنان بسیار مهمی را ایراد کردند و اینگونه سخنرانی خود را آغاز کردند:
من قبلاً تبریک این عید بزرگ سعید اسلامی را که در آن روز مبدأ حرکت انسانها به سوی عالم دیگر بنیانگذاری شد و مبدأ حرکتهای معنوی در محیطی که آلوده به همه شرکها و پلیدیها بود، تبریک عرض میکنم. و به همه ملت اسلام ولادت با سعادت رسول اکرم(ص) و ولادت فرزند بزرگوارش مبدأ همه فیضها و حامل پیامهای رسول اکرم، حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ تبریک عرض میکنم... ما جدایی بین خودمان و مسلمین احساس نمیکنیم و امیدواریم که مسلمین هم احساس بکنند که همه ممالک، ممالک اسلام است و همه مال همة مسلمین. (همان، ج 17، ص 202 و 203)
به همین مناسبت امام خمینی به مسائلی همچون نقشه استعمار برای جدایی دین از سیاست، تشکیل حکومت اسلامی، اسلامزدایی استعمار، وظایف ائمه جمعه در تبیین مسائل اسلام و مسلمین، منشاء گرفتاریهای مسلمین توسط قدرتهای بزرگ، هواهای نفسانی سرچشمه فساد در حکومتها توجه داده، و در پایان دعوت به تقوا و توجه به ارزشهای انسانی دادهاند.
ناشناخته ماندن شخصیت پیامبر و ابعاد نزول قرآن و تأثیرات شگرف مبعث پیامبر بر جهان بشریت، از دغدغههای امام خمینی است، از این رو در ادامه میفرماید:
من باید عرض کنم که این ولادت که دنبالش برکات پیدرپی و منتهی شد به بعثت و نزول وحی از جانب خدای تبارک و تعالی بر قلب مبارک آن سرور، ابعادش برای بشر تاکنون معلوم نشده است. (همان، ج 18، ص 260)
در این سخنرانی، امام خمینی به ابعاد عرفانی و معنوی نزول قرآن و حقایق نهفته در آن اشاره میکند و به شرح و تبیین برخی مفاهیم روایی و آیات قرآنی میپردازد.
ایشان در ادامه چهرة مدعیان دروغین برخی پیروان حضرت موسی و عیسی(علیهماالسلام)) را نمایان میسازد، که با پرچم دفاع از حقوق بشر از متجاوزان حمایت میکنند.
باید توجه داشت که در زمان حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همه ساله تمام مسئولان کشوری و لشکری و برخی از اقشار مردم خدمت امام خمینی برای عرض تبریک میرسیدند و ایشان سخنان ارزشمندی را بیان میداشتند که هر یک بیانگر ابعاد مختلفی از زندگی پیامبر اکرم(ص) و مکتب جعفری است.
امید است آموزههای بلند آن سالک سفر کرده، در طول اعصار و قرون متمادی سرمشق زندگی همگان، به ویژه مسئولان و خدمتگزاران این مرز و بوم باشد. انشاالله.
اخبار مرتبط روایت امام خمینی (س) از رفتار اخلاقی پیامبر اسلام (ص) با کافران سلام محمد دغدغه های پیامبر رحمت(ص) نسبت به پیروان دینی و حاکمان سیاسی دانلود موسیقی در مدح پیامبر صل الله علیه و آله دانلود موسیقی های جهانی در مدح پیامبر صل الله علیه و آله/ ماهر زین دانلود مولودی میلاد پیامبر اکرم صل الله علیه و آله/ مهدی اکبری دانلود مولودی های میلاد پیامبر صل الله علیه و آله/ محمد فصولی الکربلاییمنبع: جماران
کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی حضرت محمد حسن پویا سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی صل الله علیه و آله امام خمینی اکرم ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۰۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت