Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@13:11:19 GMT

۴ وجه تفاوت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با ادوار گذشته

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۱۸۴۸

۴ وجه تفاوت انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با ادوار گذشته

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل-مریم خرمائی: یک روز بیشتر تا زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده است. اگر شرایط عادی بود؛ می‌گفتیم گردونه انتخاباتی بعد از راه پر فراز و نشیبی که پیموده، بالاخره از حرکت می‌ایستد؛ اما این دور از رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا به چهار دلیل، متفاوت از ادوار گذشته است و آنگونه که از پیش‌بینی‌ها برمی‌آید، آوردگاه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) می‌تواند نقطه آغاز تحولاتی باشد که از آن بوی آشوب و ناآرامی به مشام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*اول آنکه به طور معمول، دورنمای اقتصادی و سطح توقع مردم از میزان اشتغال و رفاه اجتماعی است که اغلبِ آنها را به پای صندوق‌های رای می‌کشاند حال آنکه برای اولین بار در تاریخ انتخاباتی آمریکا، این بهداشت عمومی است که در موازنه قدرت میان دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات دخیل شده و دستاوردهای اقتصادی را کم رنگ می‌کند. به طور مثال، اظهارنظر شب گذشته «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد ستاد مبارزه با کرونای کاخ سفید مبنی بر اینکه «جو بایدن» نامزد دموکرات، کووید ۱۹ را از منظر پزشکی جدی‌تر می‌گیرد؛ مردم آمریکا را که بیش از ۲۳۰ هزار تن از هموطنان‌شان را از دست داده‌اند و اکنون به بقا بیش از هر چیز دیگری می‌اندیشند؛ به سمت چپ طیف سیاسی متمایل می‌کند و همین است که در سطح ملی، شاهد پیشتازی ۸ درصدی بایدن هستیم.

*دیگر آنکه برای نخستین بار است که یک زن سیاه پوست نیمه هندی نیمه جامائیکایی که از قضا، همسری یهودی تبار نیز دارد؛ به امید تصاحب عنوان معاونت ریاست‌جمهوری پا به میدان رقابت می‌گذارد.  اینکه «کامالا هریس» در این کارز انتخاباتی، بایدن را همراهی می‌کند؛ یکی از نقاط قوت حزب دموکرات است که قطعاً دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه، نمی‌تواند با وعده‌هایی مثل اعزام نخستین زن فضانورد به کره ماه، آن را جبران کند.

شمار دموکرات‌هایی که خواستار برگ رای پُستی بوده‌اند؛ ۱۰ میلیون نفر بیشتر از جمهوریخواهان است

*سومین عامل تاثیرگذار، سطح مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نفر از طریق پُست رای خود را به صندوق انداخته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر شود؛ امری که از ۱۹۰۸ به این سوی، بی‌سابقه بوده است که این خود حاکی از تنگاتنگ بودن رقابت میان دو حریف جمهوریخواه و دموکرات است.

*در نهایت، چهارمین عامل تاثیرگذار و در عین حال تنش‌زا آن است که برای نخستین بار، یکی از دو رقیب که از قضا ساکن فعلی کاخ سفید است، حتی پیش از برگزاری انتخابات، صحت آن را زیر سوال برده و از احتمال تقلب گسترده که به عدم پذیرش نتایج از سوی او منجر می‌شود؛ صحبت می‌کند.

در این میان، آنچه بیش از همه بحث برانگیز می‌شود این است که ترامپ می‌کوشد میان عوامل شماره ۳ و ۴ ارتباط ایجاد کند به این معنا که تقلب انتخاباتی را به افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات پُستی نسبت می‌دهد.

ترامپ یا بایدن، نفع انتخابات پُستی به کدام یک می‌رسد

حتماً انتظار داریم با آن همه قیل و قالی که ترامپ راه انداخته، نفع حضور مردم در انتخابات زودهنگام، به سبد دموکرات‌ها ریخته شود. طبق برآوردها، شمار دموکرات‌هایی که خواستار برگ رای پُستی بوده‌اند؛ ۱۰ میلیون نفر بیشتر از جمهوریخواهان است و همین اثباتی است بر سودمند بودن این روش رای‌گیری برای بایدن.

اما بافت جمعیتی سالمند آمریکا، اغلب طرفدار جمهوریخواهان است و معمولاً هم به شیوه پُستی رای می‌دهد. جالب آنکه ایالات کلیدی چون «فلوریدا» و «آریزونا» بافت جمعیتی مسنی دارند و از همین بابت است که در بیشتر رای‌گیری‌ها دیدگاه آنها تمایل به دوری جستن از حزب دموکرات دارد.

تنها در صورتی که اختلاف آرا ناچیز باشد؛ می‌توان با طرح اتهام تقلب، خواستار بازشمارش آرا شدپس چرا ترامپ، از طرفداران خود خواست که از طریق پُستی رای ندهند؟ پاسخ آن است که او به نوعی غربالگری انتخاباتی دست زده است یعنی آنکه می‌خواهد ۳ نوامبر را به نمایش قدرت حضوری جمهوریخواهان پای صندوق رای تبدیل کند. رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند که در اغلب ایالات، اختلاف رای مردمی‌اش با نامزد دموکرات بیش از آن است که قادر به جبران باشد. پس سعی می‌کند تا جایی که ممکن است در ایالات مرددی چون فلوریدا، اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان، فاصله خود را با بایدن کم کند. تنها در صورتی که اختلاف آرا ناچیز باشد؛ می‌توان با طرح اتهام تقلب، خواستار بازشمارش آنها شد و فرضیه‌هایی چون تعمد دموکرات‌ها در عدم تطبیق مدارک و امضاها، وارد کردن نام مردگان در بر گه‌های رای و غیره را مطرح کرد.

اینکه ترامپ، در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مدعی شد «فکر نمی‌کنم اینکه بعد از انتخابات مدت زیادی انتظار بکشیم، امر عادلانه‌ای باشد. به محض اینکه انتخابات تمام شود، با وکلایمان دست به کار می‌شویم»؛ اشاره به همین موضوع دارد.

این سناریویی است که دورنمای روزهای پساانتخاباتی آمریکا را به سمت شورش موافقین و مخالفین ترامپ پیش می‌برد و تعیین نتیجه نهایی را به دیوان عالی واگذار می‌کند- مرجع قضایی که همین چند روز پیش، خانم «امی بارت» را به عضویت پذیرفت تا به این ترتیب، از ۹ کرسی قضاوت، ۶ مورد آن در کنترل جمهوریخواهان باشد.

اینکه دموکرات‌ها واقعاً قصد تقلب دارند یا خیر امر نامعلومی است؛ اما در سناریوی از پیش نوشته شده ترامپ که پایانش به تمدید زمامداری او ختم می‌شود، شکی درباره اینکه چه کسی متقلب است؛ وجود ندارد.

کد خبر 5062367 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ جو بایدن تقلب انتخاباتی مشارکت مردم در انتخابات رای گیری پستی ایالات متحده امریکا عراق رژیم صهیونیستی فرانسه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 دونالد ترامپ فلسطین عادی سازی روابط با اسرائیل توهین به پیامبر سودان امانوئل ماکرون ویروس کرونا جو بایدن لبنان میلیون نفر دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • رهبر اکثریت سنای آمریکا اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین را محکوم کرد
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ۱۰ شکاف بزرگ در روابط رژیم‌صهیونیستی با غرب طی جنگ طوفان الاقصی
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • پس‌لرزه‌های جنبش دانشگاه کلمبیا و بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
  • از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها