Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سرخه، رضا اردکانیان در سفر به شهرستان سرخه که عصر امروز به‌منظور افتتاح طرح آبرسانی پایدار به این شهرستان انجام شد، با قرائت پیام تبریک رئیس‌جمهوری به مردم سرخه به‌منظور افتتاح این پروژه ارزشمند گفت: بسیار خرسندم که در این ایام بسیار پر میمنت در آئین افتتاح این طرح با افق دید سی ساله شرکت می‌نمایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردکانیان در ادامه، افتتاح این پروژه را به مردم استان و شهرستان سرخه و به همکاران خود در وزارت نیرو تبریک گفت و عنوان کرد: همکاران من باید بر خود ببالند که در عرصهٔ تأمین آب و چرخش چرخ‌های اقتصاد و تولید کشور توفیق خدمت دارند.‌

وزیر نیرو موفقیت و رشد کشور را مرهون تلاش تمامی اقشار مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: امید که مجموعهٔ همکاران من بیش از پیش قدردان این توفیق بوده و ذره‌ای منّت به‌واسطهٔ انجام کار برای مردم شریف ایران اسلامی نداشته باشند.‌

اردکانیان بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سرخه را حاصل تلاش جمعی و همکاری بین دستگاهی کشور عنوان کرد و گفت: علی‌رغم تمام مشکلات ناشی از کووید ۱۹، خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی کارفرمایان و دست‌اندرکاران، این پروژه که در نوع خود از پروژه‌های بدیع و خاص می‌باشد، به ثمر رسید.

وزیر نیر با اشاره به تجمیع شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: این ادغام موجب تجمیع امکانات و ظرفیت‌ها شد و خوشبختانه با انجام این طرح، ۱۵ روستای در مسیر فیروزکوه تا سمنان نیز از ثمرات آن بهره‌مند خواهند شد.‌

وزیر نیرو با تمجید از حمایت رهبر معظم انقلاب از وزارت نیرو و حمایت مردم از این وزارتخانه گفت: امیدواریم که موجب آن شویم که هم‌وطنان عزیزمان از داشته‌های خود بیش از پیش لذت برده و مشعوف شوند.‌

اردکانیان با ذکر این نکته که از حقوق مسلم هم‌وطنانمان دیده شدن و گفته شدن کمبودها و لذت بردن آنان از داشته‌هایشان می‌باشد، گفت: امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری کشور از نعمت آب شرب سالم برخوردار می‌باشند که این عدد ۴ درصد از میانگین جهانی بالاتر است.

اردکانیان همچنین گفت: امروز با توان و تلاش انجام‌شده در روستاها، خوشبختانه به هدف‌های بلند خود رسیده‌ایم و ۵۳ درصد از روستاهای جهانی از آب سالم برخوردارند که این عدد در کشور ما ۸۲ درصد می‌باشد و در این راستا باید تلاش کنیم تا ۱۸ درصد باقی مانده نیز از این نعمت بهره‌مند شوند.‌

وزیر نیرو گفت: باید احساس رضایتمندی مردم را افزایش دهیم و باید بپذیریم که در این عرصه قدری عقب‌ماندگی داریم و در عین حال پیگیری‌هایمان باید در کلام، در بیان و نوشتار دقیق بوده و در شرایط مختلف به این نکته توجه نماییم.

وزیر نیرو توجه و اجازهٔ رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را موجب انجام طرح‌های بزرگ در کشور دانست و عنوان کرد: وزارت نیرو افتتاح و بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ را در سال جاری و در این راستا در برنامه دارد و با کمال خوشبختی اعلام می‌نمایم که پروژه آبرسانی پایدار به شهرستان سرخه یکصد و بیست و پنجمین (۱۲۵) طرح وعده داده شده در سال ۹۹ است و تا پایان سال یکصد و بیست و پنج پروژه بزرگ دیگر نیز به مدار بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیر اعتبار هزینه شده برای افتتاح ۱۲۵ طرح بهره‌برداری شده در سال ۱۳۹۹ را ۳۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امسال قصد داشتیم که ۸ پروژه آبرسانی را در کل کشور به بهره‌برداری برسانیم که پروژه سرخه، ششمین پروژه از این مجموعه است و انشالله دو پروژه دیگر نیز تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید.

دکتر اردکانیان در ادامه عنوان کرد: تا پایان امسال در پویش هر هفته، الف، ب، ایران، ۸ پروژه بزرگ صنعت برق حرارتی، انتقال و توزیع با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان در استان سمنان به بهره‌برداری خواهد رسید و در این راستا تلاش خواهیم کرد تا حداکثر مشارکت را با مسئولان استان ارائه نماییم تا شهرک‌ها و مؤسسات صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشکلی از حیث تأمین برق نداشته باشند

به‌هیچ‌وجه، کوچ‌های جمعیتی را به دلیل کمبود آب بر نخواهیم تابید

وزیر نیرو با اشاره به موضوع مدیریت منابع آب در سطح کشور گفت: بنا به فرمایش خداوند سبحان در قرآن کریم و آیات و روایات موجود، آب به‌اندازهٔ کافی در سطح جهان و ازجمله کشور ما موجود است، اما مشیّت الهی چنان قرار گرفته است که در برخی مناطق دنیا، توزیع مکانی و زمانی بارش‌ها موزون نباشد که کشور ما نیز یکی از این مناطق است.

اردکانیان اضافه کرد: یک‌سوم وسعت کشور ما بهره‌مند از منابع خدادادی ازجمله آب می‌باشند و دوسوم کشور نیز جزو مناطق خشک و نیمه خشک‌می باشد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در این سرزمین که برای هر وجب از خاک آن خون‌های پاک و مطهری بر زمین ریخته است، بسیار طبیعی است که حیات مسکون در مناطق مختلف آن، ازجمله مرزها باید تثبیت شود و ما نیز وظیفه داریم که این توزیع ناهمگون زمانی و مکانی بارش را به مدد علم و فناوری و فعالیت، به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که حیات در کل کشور استمرار داشته و لذا مردم اطمینان خاطر داشته باشند که ما به‌هیچ‌وجه، کوچ‌های جمعیتی را به دلیل کمبود آب بر نخواهیم تابید و به هر شکل ممکن، آب موردنیاز را تأمین خواهیم نمود.

اردکانیان در ادامه سخنان خود تأمین آب برای مناطق مختلف کشور را به‌مثابه تزریق خون به بدن در مواقع حیاتی و بحرانی عنوان کرد و بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی و تغییر الگوی کشت و میزان مصرف پیش از ارائهٔ طرح‌های جایگزین منابع آب، همچون پیش‌بینی قطع خون‌ریزی داخلی پیش از تزریق واحد خون به بدن عنوان کرد.

مطالعات انجام طرح سازگاری با کم‌آبی در ۱۷ استان کشور انجام‌ شد

وزیر نیرو  با اشاره به انجام طرح مطالعاتی سازگاری با کم‌آبی در کشور گفت: این مطالعات شامل ۱۷ استان کشور در مناطق مرکزی و حاشیه‌ای ایران است که خوشبختانه به پایان رسیده است.‌

اردکانیان اضافه کرد: خشکسالی، یک پدیدهٔ غیرمترقبه در اقلیم ما نیست، بلکه می‌توان گفت، این پدیده همزاد ماست، پس بجای مقابله با آن، باید سازگاری با شرایط کم‌آبی را در برنامه قرار داد.

وزیر نیرو گفت: نباید در یک استان، میلیاردها مترمکعب از منابع آب زیرزمینی استفاده کرد و برای اصلاح روش‌های آبیاری و نوع کشت، برنامه نداشت.

وی گفت: در اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی، باید منابع موجود آبی سرزمین خود را بشناسیم و وظیفهٔ تک‌تک دستگاه‌ها را نیز تعیین نماییم.

وزیر نیرو در تشریح طرح سازگاری با کم‌آبی، اظهار داشت: در اسفند سال ۱۳۹۶، کارگروه سازگاری با کم‌آبی را تشکیل دادیم و در تمام استان‌های کشور، طرح‌های سازگاری با کم‌آبی را برای ده ساله‌های پیش رو تدوین و تنظیم و تأیید خواهیم نمود و بر این اساس وزارت نیرو مجوز تأمین منابع آبی جدید را صادر خواهد کرد.

وی گفت: ذکر این نکته ضروری است که تاکنون تمامی تخصیص‌های آب از دریا، با این پیش‌شرط به انجام رسیده است و بی‌تردید، این نقشه راه، تضمینی بر ادامه حیات در آینده می‌باشد.

اردکانیان گفت: مجوز استفاده از ۲۶ میلیارد مترمکعب آب دریا، بدون نمک‌زدایی برای استان‌های کشور صادر شده که از این عدد، ۱۳ میلیارد مترمکعب آن در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت، آبزی‌پروری و به‌منظور خنک نمودن نیروگاه‌ها در حال استفاده بوده و ۸ میلیارد مترمکعب نیز برای نمک‌زدایی و استفاده در استان‌های ساحلی و دور از ساحل تخصیص داده شده که از این مقدار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین حاصل می‌شود و تا این لحظه ۷۶۰ میلیون مترمکعب آب استفاده شده که ۲۲۵ میلیون مترمکعب آب شیرین حاصل شده است.

وزیر نیرو با تصور آینده‌ای روشن برای استان سمنان گفت: مجوز استفاده از آب دریا به استان سمنان نیز داده شده که امیدواریم با رعایت نکات زیست‌محیطی، کار در مسیر اصولی خود قرار گیرد.

اردکانیان گفت: علی‌رغم تمامی اقداماتی که در جهت تأمین منابع پایدار آبی برای استان‌های مختلف کشور انجام‌شده است اما لازم به ذکر است که تمام این اقدامات، ذره‌ای از تعهّد ما برای تأمین آب برای مردم کشور کم نخواهد کرد و آحاد مردم شریف ایران اسلامی و به‌ویژه استان سمنان اطمینان خاطر داشته و با فراغ بال فکر و ذهن خود را معطوف به رونق تولید نموده و خاطرآسوده دارند که مسئولان به وظیفه خود واقف بوده و لحظه‌ای از تلاش برای رفع مشکلات دست بر نخواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت نیرو آب وزیر نیرو جمعیت شهری سازگاری با کم آبی بهره برداری استان سمنان وزارت نیرو مترمکعب آب وزیر نیرو منابع آب کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پایش محدوده سد کارده در روزهای اخیر انجام شد و تعدادی موتورتلمبه غیرمجاز برداشت آب نیز کشف شد.

محمدعلی نعمت نژاد افزود:  هم اینک میزان ذخیره آب موجود در سد کارده سه و ۹ دهم میلیون متر مکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال ۶ و هفت دهم میلیون متر مکعب بود.

نعمت نژاد ادامه داد: در مجموع هم اینک حدود هفت درصد از حجم ذخیره تامین کننده آب مشهد شامل سدهای طرق، دوستی، ارداک و کارده آب دارد که رقم بسیار ناچیزی است و در شرایط سخت آبی قرار داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در مشهد و استان طی سال آبی جاری از مهر ماه تا کنون نسبت به میانگین درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش دارد و امسال سیلابی برای ورود به سدها نداشته ایم.

نعمت نژاد افزود: با توجه به شرایط خشکسالی با هرگونه انشعاب غیرمجاز برخورد می شود و مدیریت مصرف نیز در این شرایط ضروری است.

خراسان رضوی هفت درصد گستره کشور را داراست که ۷۶ درصد آن خشک و بقیه دارای اقلیم نیمه خشک است، ۳۷ حوضه آبریز در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، این آبخوانها دچار افت شدید شده و ۳۴ محدوده از ۳۷ محدوده در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • رشد ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی هلال احمر استان زنجان
  • ۱۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتگی / امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به بیش از ۱۳۰۰ نفر
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • مصرف آب مشهد هفت هزار و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است
  • ۲۰ استخر غیرمجاز ذخیره آب کشاورزی در بالادست سد کارده مشهد شناسایی شد