Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبيركل انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان مشهد گفت: رواج مدرک‌گرايی و منفت‌طلبی‌ مادی برخی دانشگاه‌ها موجب شده است که برخی از دانشجويان سردرگم و بی‌انگيزه و از تولید علم غافل شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان حامد آتشی گلستانی، دبيركل انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:

لزوم کمک گرفتن از اساتید سایر دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در راستای تولید علم/ ارتباط دانشجو و استاد باید در مجامع دانشجویی افزایش پیدا کند

رواج مدرک‌گرايی موجب غفلت دانشجویان از تولید علم می‌شود

آنا: تولید علم از طریق انجمن‌های علمی چگونه محقق می‌شود؟

آتشی: توليد علم در صورتی محقق می‌شود كه در برنامه‌ریزی‌های هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبی به امر پژوهش و فناوری صورت بگیرد. كشوری در جهان دیده نشده است كه بدون رشد و توسعه علمی به توسعه پايدار در ابعاد مختلف دست پیدا کند، لذا دانشگاه نقش اصلی در تربيت نيروی علمی جوان متخصص دارد؛ اما متأسفانه رواج مدرک‌گرايی و منفت‌طلبی‌ مادی برخی دانشگاه‌ها موجب شده است که برخی از دانشجويان سردرگم و بی‌انگيزه و از تولید علم غافل شوند.

انجمن‌های علمی با ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت نقش بسزایی در پيشرفت علمی كشور دارند

آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟

آتشی: انجمن‌های علمی دانشجويی با ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت می‌توانند نقش بسزایی در پيشرفت علمی كشور داشته باشند. قطعاً زمانی علوم دانشگاهی و مبانی تئوريک برای بشريت مفيد خواهد بود كه اين علوم تبديل به فناوری شوند و در خدمت صنعت و توليد قرار بگيرند.

بی‌مهری وزارت علوم نسبت به دانشگاه فرهنگیان

رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آتشی: متأسفانه يكی از بزرگترين مشكلات انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان عدم بودجه كافی است. علی‌رغم توجه رهبر انقلاب به دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه مورد بی‌مهری وزارت علوم قرار گرفته است و درحالی كه از دانشگاه‌های دولتی كشور محسوب می‌شود اما سرانه رفاهی دانشجويی به اين دانشگاه تعلق نمی‌گیرد؛ نبودن فضايی برای تبادل نظرات و تعاملات علمی میان انجمن‌های علمی دانشگاه‌های كشور از ديگر مسائلی است كه از سوی وزارت علوم جدی گرفته نمی‌شود.

برخی مسئولان فقط در جمع‌بندی گزارش‌های سالانه از انجمن‌های علمی ياد می‌‌کنند!

آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

آتشی: دانشگاه فرهنگيان در سال ٩٧ در رتبه سوم بيشترين مقالات در میان دانشگاه‌های كشور قرار گرفت و این دستاورد بزرگی برای خانواده فرهنگيان كشور است اما اگر همت مجدانه انجمن‌های علمی و تلاش دانشگاهیان نبود آيا اين مهم به دست می‌آمد؟!

متأسفانه برخی از مسئولان فقط زمانی كه نوبت به جمع‌بندی گزارش‌های سالانه می‌رسد از انجمن‌های علمی ياد می‌‌کنند! برخی از مسئولان شعار معلم پژوهشگر سر می‌دهند و اعتلای علمی معلم را از مهم‌ترين وظایف او می‌دانند اما در عمل با وضع قوانين پيچيده و عدم حمايت كافی، راه را برای انجام فعاليت‌های علمی دانشجويان علاقه‌مند ناهموارتر از هميشه می‌كنند.

يكی از مهم‌ترين مسائل پيش روی انجمن‌های علمی نداشتن سازوكار و قوانين مناسب جهت افزايش ميل و رغبت دانشجويان برای حضور در انجمن‌های علمی است. متأسفانه گواهی‌های حضور و ابلاغیه‌های انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان در نظام رتبه‌بندی معلمان جايگاهی ندارد!

یکی دیگر از چالش‌های انجمن‌های علمی، وجود قوانين محدودكننده‌ای است كه برای برگزاری يک كارگاه يا گردهمايی ساده باید از مسئولان بسياری مجوز گرفته شود! همچنین بودجه کافی به انجمن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و دانشجويان باید از جیب خود هزينه كنند.

تعدادی از برنامه‌های انجمن‌های علمی به دليل عدم بودجه كافی لغو می‌شود. به‌عنوان مثال تيم رباتيک دانشگاه فرهنگيان شهيد بهشتی مشهد در سال تحصيلی 97-96 در مسابقات ملی رباتيک حائز رتبه چهارم كشور شد اما متأسفانه نبود بودجه كافی در سال تحصيلی گذشته تمام اميد اين تيم را نااميد كرد. در سال گذشته انجمن‌های علمی از ساده ترين پذيرايی در همايش‌ها محروم بودند و پرداخت هديه‌ای بسيار ساده برای استاد از جمله دغدغه‌های انجمن‌های علمی بود. در حالی كه دانشجويان مشاهده می‌كردند برخی مراسم‌های خاص در دانشگاه به بهترين و با كيفيت‌ترين شكل ممكن برگزار می‌شود!

راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی چیست؟

آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟

آتشی: اگر نقشه و برنامه جامع متناسبی با اهداف انجمن‌های علمی تدوين شود بسياری از انجمن‌ها را از حالت انفعال خارج خواهد كرد. باید متناسب با توانمندی‌های اعضا تقسيم وظايف صورت بگیرد. همچنین به‌طور ماهانه عملكرد انجمن مورد نقد و بررسی قرار بگيرد و از انتقاد و پيشنهاد ساير دانشجويان نيز استفاده شود.

از دیگر راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی، وضع قوانين انگيزه‌بخش برای ورود دانشجويان به انجمن علمی است. باید مسائل علمی روز مورد بررسی انجمن‌ها قرار بگيرد و مسائلی كه بارها حل شده‌اند و در عصر اطلاعات برای نسل جوان تازگی ندارند، كمتر پرداخته شود.

آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

آتشی: خلاقيت و ايده‌های نوين بايد وجه تمايز انجمن‌های علمی با ساير انجمن‌ها باشد. همچنين ايجاد پيوند میان دانشگاه و صنعت كه همت مسئولان را نيز می‌طلبد موجب شكوفايی انجمن‌های علمی در عمل  می‌شود.

آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌ علمی چگونه آغاز شد؟

آتشی: علاقه به علم نانو موجب شد که از ابتدای حضور در دانشگاه فرهنگيان با اطلاع‌رسانی کارهای علمی از سوی انجمن علمی نانو، در اين انجمن عضو شوم و در سال‌های بعدی به‌عنوان دبير انجمن علمی نانو در خدمت دانشجويان علاقه‌مند به این رشته باشم. در سال تحصيلی 98-97 به‌عنوان دبيركل انجمن‌های علوم پايه انتخاب و در سال تحصيلی 99-98 از سوی دبيران انجمن‌های علمی دانشجويی به عنوان دبيركل انجمن‌ها انتخاب شدم.

اقدامات انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد

آنا: درباره انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد توضیح دهید.

آتشی: تعداد انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد در سال گذشته به 20 انجمن ارتقا يافت. از جمله فعاليت‌های انجمن‌های علمی می‌توان به كسب رتبه چهارم مسابقات ملی رباتيک در سال 97 اشاره كرد. همچنين انجمن علمی فيزيک دانشگاه نيز در همان سال عنوان برترين انجمن علمی فيزيک كشور را میان دانشگاه‌های فرهنگيان كشور كسب کرد و بابت این افتخارات از توحید عاشوری، دبيركل وقت انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد تشکر می‌کنم. همچنين طی سال‌های اخير در نمايشگاه هفته پژوهش كه همه ساله در نمايشگاه بين‌المللی مشهد برگزار می‌شود انجمن‌های علمی دانشگاه فرهنگيان رتبه برتر کسب می‌کنند.

برگزاری سمينارهای متعدد استانی، همكاری در برگزاری جشنواره‌های برتر تدريس در سطح كشور و برپايی نمايشگاه‌ها، بازديدهای متعدد، وبينارهای علمی، همكاری در برگزاری جلسات ضمن خدمت فرهنگيان، همكاری با انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد، برگزاری ميزگردهای علمی، رونمايی از اختراعات، كتاب‌ها و مقالات اساتيد و دانشجويان از دیگر فعاليت‌های انجمن‌های علمی دانشجويی دانشگاه فرهنگيان پرديس شهيد بهشتی مشهد است.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: مشهد تولید علم دانشگاه فرهنگیان انجمن علمی چالش های انجمن های علمی انجمن های علمی دانشگاه فرهنگیان انجمن های علمی دانشجویی انجمن های علمی دانشجویی انجمن های علمی دانشگاه فرهنگیان دبیرکل انجمن ها رواج مدرک گرایی سال تحصیلی میان دانشگاه تولید علم انجمن ها انجمن علمی دانشگاه ها وزارت علوم شهید بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه بودجه ۱۴۰۳ پس از کش و قوس‌های فراوان در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. البته اطلاعات مربوط به تخصیص منابع همانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی بسیاری به همراه داشت. اما هر ساله یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه مربوط به منابع تخصیصی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است.

بیشتر بخوانید: بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی اولویت صندوق رفاه وزارت علوم /۲۹ هزار ظرفیت خوابگاهی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده‌ است

شاید برای دانشجویان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جالب باشد که بدانند آیا می‌توانند به افزایش کیفیت و کمیت امکانات رفاهی دانشگاه‌ها در پی تخصیص بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی آینده امیدوار باشند یا خیر؟

افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان قابل قبول است

برای دریافت پاسخ این سوال با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از افزایش بودجه صندوق در ۱۴۰۳ اظهار کرد: بودجه رشد داشته است. البته به علت اینکه این افزایش بسیار بوده، بهتر است که بیان نشود چرا که ایجاد حساسیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رضایت داریم، گفت: با توجه به گشایش‌های بودجه‌ای که صورت می‌گیرد؛ صندوق رفاه نیز وام‌های دانشجویی را افزایش می‌دهد.

گنجی ادامه داد: هیئت امنا صندوق رفاه دانشجویان مردادماه تشکیل جلسه خواهد داد و ما تلاش داریم در آنجا مشکلات را مطرح و بودجه را بهبود ببخشیم تا امکانات رفاهی دانشجویی مناسب و تاثیر گذار باشد.

افزایش وام ودیعه مسکن برای سال تحصیلی آینده

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام ودیعه مسکن بیان کرد: بودجه این وام به صورت کامل در اختیار صندوق رفاه است. این وام در سال ۹۹ برای شهرستان‌های کوچک حدودا ۱۵ میلیون تومان بود؛ اما اکنون این وام ۶۰ میلیون تومان است. به این معنا که وام ودیعه مسکن ۴۰۰ درصد رشد داشته یا چهار برابر شده است. همچنین این وام برای شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی چهار و نیم برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان ساکن تهران حدود ۲۵ میلیون تومان بود که برای سال تحصیلی کنونی به ۱۲۰ میلیون است. به عقیده من؛ افزایش رقم این وام راهگشا زندگی دانشجویان است.

تامین بودجه وام شهریه برعهده صندوق رفاه نیست

گنجی با تصریح بر اینکه ردیف بودجه وام شهریه دانشجویی از بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جدا است، گفت: دولت‌های گذشته از سال‌های ۸۶ تا ۹۹ ردیف بودجه‌ای را تعریف کرده و از آن به دانشجویان وام شهریه پرداخت می‌کرد. این ردیف بودجه در دولت سیزدهم حذف می‌شود. در حال حاضر نیز ما به دنبال احیا این بودجه هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دولت‌های احمدی نژاد یعنی نهم و دهم، ردیف بودجه مستقل و مجزائی را برای وام شهریه دانشجویان اختصاص می‌دهد. هر سال نیز بر اساس این بودجه، مبالغ وام‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود. این روند تا زمان دولت دوازدهم نیز ادامه داشته است. ما نمی‌دانیم بر اساس چه اتفاق و تصمیمی سازمان برنامه و بودجه این ردیف بودجه را از دولت حذف کرده است.

وی مطرح کرد: ما تلاش داریم تا این ردیف بودجه را به دولت یا صندوق بازگردانیم تا دوباره بتوانیم دوباره وام شهریه را از سال ۱۴۰۴ پرداخت کنیم. البته تا زمانیکه که این موارد ابلاغ نشود، بنده نمی‌توانم قول دهم که مشکل ردیف بودجه وام شهریه حل شده است یا خیر.

اختصاص بودجه قابل قبول به دانشگاه‌ها از سوی دولت

گنجی با بیان اینکه تامین بودجه و تهیه زمین برای خوابگاه‌های دانشجویی(مجردی-متاهلی) برعهده دانشگاه‌ها است، گفت: در واقع تامین بودجه تا ساخت و تاسیس خوابگاه بر عهده دانشگاه است و صندوق در این باره مسئولیتی ندارد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: دولت امسال بودجه خوبی را برای خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها تخصیص داده است. بنابراین بودجه خوابگاه ها به حساب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم واریز نمی‌شود.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228131 برچسب‌ها بودجه

دیگر خبرها

  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد