Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - بعد از ده سال، چین نخستین سرشماری سراسری خود را برگزار می‌کند. در این کشور، سیاست "یک فرزند برای هر زوج" که طی حدود ۳۵ سال به اجرا گذاشته شد، پیامدهای ناخواسته‌ای به دنبال داشت که سرانجام باعث شد پکن به دو فرزند برای هر زوج رضایت بدهد. جمعیت کنونی چین حدود ۱٫۴ میلیارد نفر ارزیابی می‌شود.

از روز یکشنبه اول نوامبر/۱۱ آبان، نزدیک به هفت میلیون‌ مأمور دولتی با مراجعه به خانه‌های مردم سرشماری سراسری چین را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملیات گسترده هر ده سال یک بار انجام می‌گیرد. امسال برای اولین بار، مردم می‌توانند برخی اطلاعات را از طریق یک اپلیکیشن دولتی به ثبت برسانند.سرشماری قبلی چین که در سال ۲٠۱٠ انجام شد، جمعیت کل کشور را یک میلیارد و ۳۳٩ میلیون و ۷۲۴ هزار نفر اندازه‌گیری کرد. بر این اساس، طی سال ۲٠٠٠ تا ۲٠۱٠، جمعیت چین نزدیک به ۷۳ میلیون نفر افزایش یافته بود (+۵٫٨۳درصد)

عملیات سرشماری سراسری چین دو ماه طول خواهد کشید. سپس نتایج به دست آمده طی دو سال بررسی و تجزیه و تحلیل خواهد شد. تمامی خصوصیات جمعیتی (میزان رشد، طبقه‌بندی سنی، جابه‌جایی جمعیت، تغییرات جمعیت شهر و روستا و...) و همچنین وجوه مختلف زندگی اجتماعی (آموزش و پرورش، بهداشت، اشتغال، اوقات فراغت...) در این سرشماری ملحوظ می‌شود.کی از نکات مهم سرشماری جدید، بررسی نتایج پایان سیاست تک‌ فرزندی است. دولت چین از اوایل دهۀ ۱٩۷٠ کنترل جمعیت را جدی گرفت  و از سال ۱٩۷٩ اصل "هر زوج حداکثر یک فرزند" را اجباری کرد. اما در سال ۲٠۱۵، با مشاهدۀ روند پیری جمعیت و کمبود نیروی کار، دولت تصمیم گرفت که داشتن دو فرزند را مجاز بشمارد. با اینحال، پایان سیاست تک فرزندی بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، انفجار جمعیتی به دنبال نداشت. حتی در سال گذشته (۲٠۱٩)، نرخ تولد به پایین‌ترین میزان خود، از سال ۱٩۴٩ (تأسیس جمهوری خلق چین) به بعد رسید:  روشن است که وضعیت معیشت مردم و فشار زندگی، خود به خود مردم را به سوی کاهش زاد و ولد رانده و سنت پرفرزند بودن خانواده‌های روستایی را از میان برده است.بر اساس ارزیابی‌های مقدماتی، رشد جمعیت طی ده سال اخیر تفاوت زیادی با دهۀ قبل از آن ندارد. حدس زده می‌شود که جمعیت کنونی چین به ۱٫۴۲ میلیارد رسیده باشد. با اینحال، برخی مؤسسات پژوهشی چین معتقدند که رشد جمعیت بسیار کمتر از ارزیابی‌های دولت است و پیشنهاد می‌کنند که از این پس، داشتن سه فرزند آزاد شود. برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند که نتایج سیاست دوفرزندی هنوز بروز نکرده و ده سال دیگر روشن خواهد شد که تحول جمعیت چین چه گرایشی یافته است.

رادیو فرانسه فارسی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ده سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندی تربیت کنید که پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند + فیلم

رهبر معظم انقلاب با شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام فرمودند که فرزندی تربیت کنید که پس از ترک دنیا برای پدر و مادر خود طلب مغفرت کند کما اینکه هستند فرزندانی که اینکار را نمی کنند و یا فقط با بیان خاطراتی والدینشان را یاد می کنند. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • اختصاص زمین به خانوار‌های حائز شرایط جوانی جمعیت
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • فرزندی تربیت کنید که پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند + فیلم
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار