Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، طنز، اما تلخ و گزنده؛ ویژگی اصلی کتاب صوتی «کدام حزب برنده می‌شود؟» نوشته‌ی عزیز نسین است. این کتاب مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های طنز این نویسنده ترکیه‌ای به شمار می‌رود که نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی و سیاسی دارد.

درباره کتاب صوتی «کدام حزب برنده می‌شود؟»

کتاب «کدام حزب برنده می‌شود؟ (Hangi parti kazanacak)»، مجموعه‌ای از محبوب‌ترین داستان‌های طنزی است که زبانی انتقادی نسبت به مشکلات مردم کشور ترکیه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از میان ۱۹ داستان، نام کتاب از اولین قصه آن اقتباس شده است.

عزیز نسین را بیشتر بشناسیم

عزیز نسین (Aziz Nesin) معتقد است «تن‌ها طنزی را طنز اصیل و واقعی می‌دانم که به نفع مردم باشد؛ چیزی که مرا به طنزنویسی کشاند، شرایط سخت و بد روزگار بود ... درواقع طنز خشم فرو خورده‌ای را نمایش می‌دهد که در فقر و محرومیت ریشه دارد.»

شاید بتوان گفت خود عزیز نسین با این چند جمله، عقاید، زندگی و آثار خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کرده است و باید گفت اکثر آثار او طنزی رادیکال و اجتماعی دارد.

همسایه‌ها، آقای سوت زن، گور خانوادگی، دنیای وارونه، جایزه بزرگ، خاطرات یک تبعیدی، وظیفه ملی، مهمان آمریکایی و چنین بوده، اما چنین نخواهد بود، از جمله آثار ترجمه شده او در ایران به شمار می‌رود. البته نباید او را به نوشته‌هایش محدود کرد، چرا که از عزیز نسین بیش از ده دفتر شعر به ثبت رسیده و شاعری توانمند بوده است.

نسین در طول هشتاد سال عمر خود بیش از صدکتاب نوشته و به خاطر عقایدش سال‌ها به زندان رفته و ۲۳ جایزه معتبر و بین‌المللی را نیز دریافت کرده است.

اگر از علاقه‌مندان به ادبیات طنز و داستان‌های کوتاه باشید و بخواهید واقعیت را از دریچه طنزی انتقادی ببینید، این کتاب به شما توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب صوتی «کدام حزب برنده می‌شود؟» می‌شنویم:

گفته‌اند آقا مراد همه چیز را می‌داند. به روستا که آمدم چند شب در خانه آقا مراد مهمان بودم، او را در قهوه‌خانه پیدا کردم. گفتم: آقا مراد، به من گفته‌اند که تو خبر داری. بگو ببینیم در این انتخابات کدام حزب پیروز می‌شود؟

آقا مراد گفت: اصلا معلوم نمی‌کند.

-مگر هر حزبی که قوی‌تر باشد برنده نمی‌شود؟

-نه معلوم نمی‌کند جوجه را آخر انتخابات می‌شمارند. حتی اگر از تک تک مردم این روستا هم بپرسی، باز هم معلوم نمی‌شود. می‌دانی چرا؟ ببین گوش کن.

پای چپش را گذاشت زیر نشیمن‌گاهش. روی نیمکت چهار زانو نشست و خوب که جا به جا شد، سیگارش را روشن و شروع به تعریف کرد..

گفتنی است این کتاب با روایت آرمان سلطان زاده از سوی نشر «ققنوس» راهی بازار شده است.

 

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرفی کتاب داستان طنز نویسنده کتاب کدام حزب برنده می شود عزیز نسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۴۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 

به مناسبت روز جهانی کارگر، نشست خوانش و تحلیل کتاب «خاک کارخانه» اثر شیوا خادمی، روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، توسط موسسه فرهنگی هنری حقوق و هنر با حمایت موسسه پژوهش تعالی حقوق از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این برنامه که ورود برای عموم آزاد و رایگان است، وحید آگاه (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) طراح و دبیر رویداد، در مورد ابعاد حقوقی مطرح در تحولات مربوط به این کارخانه، سخن می‌گوید. شیوا خادمی (عکاس و نویسنده کتاب) از تجربه پنج سال پژوهش در مورد این کتاب توضیحاتی را ارائه می‌دهد و خسرو معصومی (نویسنده و کارگردان سینما) از تجربه ساخت فیلم در فضاهای مختلف کارخانه و خاطرات خود به عنوان یکی از فرزندان کارگران کارخانه بیان می‌کند. نوید پورمحمدرضا (نویسنده و پژوهشگر مطالعات شهری) نیز از تاثیر کارخانه بر بهشهر و خرده فرهنگ‌هایی که‌ به واسطه کارخانه شکل گرفته، سخن می‌گوید. همچنین، الهام کردا (بازیگر تئاتر و سینما) بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران قرائت می‌کند.

"خاک کارخانه" ثبت تجربه‌های ناشنیده‌ترین حلقه‌های زنجیره کار در ایران، تاریخ شفاهی یک صنعت و روایت یک مکان است از زبان زنان و مردانی که شورمندانه محیط کارشان را دوست داشته‌اند و با تعطیلی آن، طعم فقدانی بزرگ را چشیده‌اند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899019

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها