Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا، احتمال سفر بشار اسد به عمان، حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی در یمن و آغاز نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گمانی زنی ها در مورد توافق آشتی چهار کشور عربی با قطر نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، منابع آگاه از قریب الوقوع بودن اعلام آشتی میان کشورهای شورای همکاری و مصر از یک سو و قطر از سوی دیگر خبر می‌دهند.

 منابع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج الجدید تصریح کردند: کویت نقش اساسی در از سرگیری مذاکرات ایفا کرده و طی روزهای اخیر نشست‌های ادامه‌داری میان مسؤولان کشورهای شورای همکاری در کویت و عمان برگزار شده است که در نتیجه آن، قطر و کشورهای محاصره‌کننده به توافقی دست یافته‌اند که به زودی در صورتی که در لحظات پایانی اتفاق غیر منتظره‌ای نیفتد، رسانه‌ای خواهد شد.

پیشتر مذاکرات کشورهای محاصره‌کننده با قطر که با میانجیگری کویت و دولت ایالات متحده امریکا برگزار شده بود، به نتایج قابل قبولی رسیده بود اما طبق گزارش‌ها، امارات در لحظات پایانی عقب‌نشینی کرد که منجر به عدم دستیابی به توافق شد.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، منابع یاد شده همچنین تاکید کردند در نشست‌های جدید خواسته‌های ۱۳ گانه معروف کشورهای محاصره‌کننده از قطر کنار گذاشته شده است، خواسته‌هایی که پیشتر از سوی کشورهای مذکور به عنوان پیش‌شرط پایان بحران عنوان شده بود.

در همین رابطه، منبعی دیگر به الخلیج الجدید گفت: علت در پیش گرفتن موضعی ملایم‌تر از سوی کشورهای محاصره‌کننده به نگرانی‌ها از تبعات شکست «دونالد ترامپ» در برابر «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باز می‌گردد چرا که کشورهای شورای همکاری مناسبات مستحکمی با بایدن در مقایسه با ترامپ ندارند همچنین وی دشمنی کمتری علیه ایران دارد و پیروزی وی می‌تواند به احیای دوباره توافق هسته‌ای منجر شود، اقدامی که مستلزم تلاش عربستان برای بازگرداندن یکپارچگی به شورای همکاری است.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر از سال ۲۰۱۷ قطر را تحریم کرده و خواستار گردن نهادن این کشور به ۱۳ شرط از جمله پایان دادن به حمایت از اخوان المسلمین و تروریسم و قطع روابط با ایران شده‌اند.

نامه نماینده‌های کنگره به پامپئو درباره روابط ایران و ونزوئلا

گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا با نگارش نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره گسترش روابط میان ایران و ونزوئلا هشدار داده‌اند.

این نامه به امضای ۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا رسیده است. قانونگذاران آمریکایی در این نامه ادعاهای اثبات‌نشده‌ای مانند ارسال موشک از سوی ایران به ونزوئلا را تکرار کرده‌اند.

نگارندگان نامه ابراز نگرانی کرده‌اند چنانچه موشک‌های بالیستیک ایران در کاراکاس مستقر شوند پورتوریکو، کل دریای کارائیت، کل ایالت فلوریدا، بخش‌های جنوبی جورجیا و آلاباما در تیررس موشکی قرار خواهند گرفت.

آنها در ادامه ادعا کرده‌اند: «حضور موشک‌های بالیستیک ایران در حیاط آمریکا برای امنیت ملی ما خطرناک خواهد بود و توانایی ما برای مهار ستیزه‌جویی ایران را محدود خواهد کرد.»

چند روز پیش «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که خرید موشک از ایران ایده بسیار خوبی است اما کاراکاس از تهران موشک خریداری نکرده است.

مادوروو با اشاره به ادعاهای چند وقت پیش رئیس‌جمهور کلمبیا که ونزوئلا را به خریداری موشک از ایران متهم کرده بود او را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده خواند. 

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: «رئیس‌جمهور کلمبیا در نقشی که به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد گفت که ونزوئلا از ایران موشک خریداری کرده است و من جواب دادم که این درست نیست.»

وی اضافه کرد: «من گفتم که ماجرا اینطور نیست ولی ونزوئلا می‌تواند از هر کشوری که می‌خواهد سلاح بخرد. گفتم که ایده بسیار خوبی به نظر می‌رسد و چرا نخریم؟ ما در موعد مناسب این پیشنهاد را بررسی خواهیم کرد.»

مادورو در بخش دیگری از سخنانش گفت روابط ونزوئلا با ایران بر روابط «برادرانه عمیق» استوار است و دو کشور سابقه ۲۰ سال روابط دیپلماتیک نزدیک وهمکاری در زمینه‌های مختلف دارند.

اوایل شهریورماه، کلمبیا مدعی شده بود ونزوئلا قصد خرید موشک از جمهوری اسلامی ایران را دارد. مادورو روز دوم شهریورماه با لحنی کنایه‌آمیز این ادعای کلمبیا را رد کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در جلسه دوم شهریورماه هیأت دولت خطاب به «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع این کشور تلویحاََ گفت که چرا ایده خرید موشک از ایران به ذهن خودشان نرسیده بود.

وی گفت: «پادرینو، چه ایده خوبی که با ایران صحبت کنیم و ببینیم چه موشک‌های کوتاه، میان و دور بردی دارند و با توجه به روابط عالی ما با ایران، امکان [خرید] آن را بررسی کنیم».

رئیس‌جمهور ونزوئلا سپس برای تحقیر همتای کلمبیایی خود با لحنی طنزآمیز به وزیر دفاع خود گفت که سعی کند این نقشه را مخفی نگه دارد.

احتمال سفر بشار اسد به عمان

منابع خبری روز دوشنبه از سفر احتمالی بشار اسد به یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر دادند.

شبکه «عمان» در صفحه توئیتری خود به نقل از منابع خبری نوشت که احتمالا در برهه آتی، بشار اسد به عمان سفر خواهد کرد.

اگر این سفر صورت گیرد، برای نخستین بار خواهد بود که اسد از سال 2011 به یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده که منابع رسمی عمان و سوریه تا لحظه تنظیم خبر، این مسئله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

عمان تنها کشور در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود که روابط خود را با دولت سوریه حفظ کرده است.

بشار اسد در اکتبر گذشته، استوارنامه «ترکی بن محمود البوسعیدی» سفیر جدید عمان در دمشق را تخویل گرفت تا بدین ترتیب، از سال 2012، نخستین سفیر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سوریه باشد.

بحرین و امارات هم سفارتهای خود را در دمشق باز کردند تا روابط خود را با سوریه از سر بگیرند.

حمله جنگنده های سعودی به مناطق مسکونی در یمن

جنگنده های متجاوز سعودی آمریکایی با شلیک 6 راکت منطقه البنات در شهرستان الحزم را هدف قرار دادند.

براساس گزارش منابع محلی، در استان مارب نیز این جنگنده ها با 4 راکت شهرستان مدغل را هدف گیری کردند.

همچنین ائتلاف متجاوز سعودی با شلیک 3 راکت دیگر مناطق مسکونی در شهرستان صرواح را زیر آتش گرفت.

تاکنون خبری درباره تعداد شهدا و زخمیان این حملات منتشر نشده است.

آغاز نشست‌های کمیته نظامی مشترک لیبی

دو هیئت از فرماندهی ارتش لیبی که در شرق تسلط دارد با دولت وفاق ملی که مورد استقبال و تایید جهانی است وارد شهر غدامس لیبی شدند تا در نشست‌های کمیته نظامی مشترک (۵+۵) مشارکت کنند.

به گزارش اسپوتنیک،‌ غدامس لیبی از ورود هیئت شرقی برای مشارکت در این نشست زیر نظر سازمان ملل خبر داد.

اعضای شورای شهر و چهره‌های این شهر از این هیئت استقبال کردند. این نشست‌ها تا چهارشنبه ادامه خواهند یافت.

استفانی ویلیامز، معاون فرستاده سازمان ملل به لیبی در استقبال از این هیئت حضور داشت.

این برای اولین بار است که مذاکرات درباره بحران لیبی در داخل خاک این کشور برگزار می‌شود.

همچنین میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا با ریچارلد نورلند، سفیر آمریکا در لیبی راه حل این کشور را بررسی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در این دیدار جزئیات تحولات لیبی بررسی و روی نیاز به توافق آتش‌بس در لیبی و حل و فصل سیاسی در این کشور براساس خروجی‌های کنفرانس برلین و قطعنامه‌ ۲۵۱۰ تمرکز شد.

در این دیدار سفیر آمریکا در مسکو جان سولیوان نیز حضور داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: علائم کرونا دونالد ترامپ سیزده آبان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین علائم کرونا دونالد ترامپ سیزده آبان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کشورهای محاصره کننده رئیس جمهور ونزوئلا نماینده های کنگره بشار اسد به عمان ایران و ونزوئلا مناطق مسکونی شورای همکاری جنگنده ها نشست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران

به گزارش صدای ایران از انتخاب،بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

ایلنا: وزیر خارجه آمریکا رهبران کشور‌های خلیج فارس را به یکپارچگی دفاعی بیشتر فراخواند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده، خطاب به رهبران کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت که رویارویی ایران و اسرائیل نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد.

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».


دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهار منطقه ایران
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است