Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام میرلوحی با بیان‌اینکه یکی از رویکردهای مسجد امام صادق(ع)، توسعه و ترویج معارف رئیس مذهب تشیع است، گفت: تمام تلاش ما در مسجد امام صادق(ع) این است که مسجد را مامن و پناهگاه مردم کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجد همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با معصومان (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به مناسبت 17 ربیع الاول و سالروز ولادت امام جعفرصادق(ع) با حجت الاسلام«سیدمحمدحسین میرلوحی»، امام جماعت مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین  گفت و گویی ترتیب دادیم و برنامه ها و رویکردهای این مسجد در محورهای مختلف را از وی جویا شدیم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

برنامه های مسجد امام صادق(ع) در چه محورهایی برگزار می شود؟

 

مسجد امام صادق(ع) به عنوان یک مسجد محوری و مورد توجه ازسوی نظام جایگاه خاصی را در ایفای نقش مسجد و شئون آن در تهران و نیز در کشور بر عهده دارد و تلاش کرده است، با عنایت به حفظ و بالندگی مسجد و رعایت جایگاه خانه خدا فعالیت هایی که در خور یک مسجد است، انجام دهد.

این مسجد درسال 86 توسط آیت الله مهدوی کنی(ره) ساخته شد و در برهه های مختلف از پایگاه های مهم شهر و کشور تلقی می شود. یکی از برنامه های مهم این مسجد برگزاری مراسم اعتکاف رجبیه و رمضانیه است که با حضور پرشور دانش آموزان، جوانان، اساتید و عموم مومنین همه ساله برگزار می شود و برنامه هایی همچون سخنرانی های ویژه، مناجات، پخش و نقد فیلم،حلقه های علمی، گفت و گوهای بصیرت افزا و برنامه های معنوی بخشی از فعالیت های این مراسم است که این ظرفیت را ایجاد کرده است که فعالیت های فرهنگی مسجد گسترش یابد.

 

با وجود آنکه در این منطقه منازل مسکونی کم و بیش ادارات دولتی فعالیت دارند،اما این مسئله موجب نشد که ما در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق نباشیم،بلکه با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله دانشگاه امام صادق(ع)، برنامه های گسترده فرهنگی برای جوانان در این مسجد برگزار می کنیم که از جمله این برنامه ها، برپایی کرسی های تلاوت بوده است، که البته در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا این برنامه ها برگزار نمی شود.

 

 در سال های اخیر ظرفیتی ایجاد شد که هیئتی ویژه و محوری در این مسجد شروع به کار کرد. هیئت مکتب الصادق(ع) که امروز به عنوان یکی از هیئات شاخص مشغول به فعالیت است با حضور جمعی از فارغ التحصیلان مدارس امام صادق(ع) به صورت جدی در همه مناسبت های مذهبی و اعیاد در این مسجد برنامه و سخنرانی برگزار می کند. در ماه محرم امسال توفیق داشتیم با شرایط کرونایی در میدان فلسطین با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه عزاداری برپا کنیم.

 

با توجه به اینکه نام مسجد مزین به نام ششمین امام شیعیان جهان است،در راستای توسعه و ترویج معارف امام جعفرصادق(ع) در این مسجد چه برنامه های تدارک دیده می شود؟

 

 یکی از رویکردهای این مسجد، تلاش درجهت توسعه و ترویج معارف بنیانگذار مکتب تشیع است. با توجه به اینکه امام صادق(ع) به تعلیم و تعلم قرآن تاکید بسیاری داشتند. ما نیز در مسجد تلاش کرده ایم که بحث های تفسیری و محافل قرآنی را رونق ببخشیم و مردم را با محافل قرآنی مانوس کنیم.

همچنین نقش پررنگ مسئله ولایت در بیان امام صادق(ع) این مسجد را به این سمت و سو برده است که در هر اتفاقی از اتفاقات مختلف نظام، مسجد امام صادق(ع) روشنگر نصایح مقام معظم رهبری باشد و تلاش می کنیم که موضوع ولایت را برای مردم تبیین می کنیم.

 

با توجه به بحران ویروس کرونا از زمان شیوع این بیماری چه فعالیت های برای مهار و نیز آموزش مردم در مورد آن در مسجد امام صادق(ع) صورت گرفته است؟

 

یکی از اقداماتی که پس از بحران کرونا در مسجد امام صادق(ع) مورد توجه قرار گرفت، قرار دادن دستگاه های ضدعفونی کننده در مسجد و ضدعفونی معابر و خیابان ها توسط فعالان هیئت بوده است. همچنین در چند نوبت چند هزار ماسک و بسته های معیشتی میان مناطق محروم حاشیه نشین استان تهران توزیع شد.

 

رویکرد و برنامه های مسجد در کمک رسانی به نیازمندان و محرومان در آینده چیست؟

 

در حال تدوین برنامه ای برای کمک تحصیلی به دانش آموزان نیازمند هستیم. در این زمینه در نظر داریم که برای خانواده های محرومی که در شرایط بحران کرونا فرزندانشان نتوانستند از فضای مجازی برای یادگیری بهره مند شوند، به صورت محدود در فضای مسجد با رعایت  پروتکل های بهداشتی امکان ارایه آموزش های لازم را فراهم کنیم و معلمانی را به صورت جهادی به مسجد دعوت کنیم تا برای این دانش اموزان تدریس کنند.

 

مسجد تراز اسلامی از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

 

مسجد تراز اسلامی باید مرکز اداره امور مردمی و محور تنظیم زندگی اقتصادی، فرهنگی، علمی، معنوی، روانی و تفریحی خانواده مومن باید مسجد باشد. مسجد تراز اسلامی علاوه بر اینکه از جاذبه‌های لازم باید برخوردار باشد، باید از نظر باطنی هم محور و قبله‌ یک شهر اسلامی قرار بگیرد. ضمن اینکه چنین مسجدی باید بصیرت افزا و به تعبیر امام خمینی(ره) سنگر و مرکز هدایت مردم باشد و مومن هر دغدغه ای دارد که در  این مسجد بتواند برای آن راه حلی پیدا کند. تمام تلاش ما در مسجد امام صادق(ع) این بوده است که مسجد را مامن و پناهگاه مردم کنیم.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد امام صادق ع 17 ربیع الاول مسجد مسجد امام صادق ع ترویج معارف برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت

امامت جماعت یکی از مهمترین شئونات دینی و حوزوی است و نهادهای متولی به خصوص حوزه علمیه باید تلاش کنند تا با حمایت از این جایگاه در رونق آن بکوشند و جایگاه امامت جماعت را به وضع مطلوب خود نزدیک کنند به گونه‌ای که طلاب با میل و رغبت به سمت فعالیت مذهبی و فرهنگی در مساجد بروند.

امام جماعت در درجه اول یک طلبه و روحانی است که باید در حوزه علمیه تربیت شود و با علم و مهارت لازم به جامعه برگردد و اولین مسئولیت اجتماعی و دینی او حضور در جایگاه امام جماعتی در مسجد است.

البته موانع در این مسیر کم نیست ولی سنت مراجعی مانند آیت‌الله العظمی بروجردی در کشور خودمان و برخی کشورهای اسلامی می‌تواند برای ما الگو باشد.

در این راستا با حجت‌الاسلام والمسلمین تقی قرائتی؛ رئیس مؤسسه مسجد گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:


 یکی از کارکردهای مهم روحانیت اداره مساجد و برگزاری نماز جماعت است، مهمترین ویژگی یک امام جماعت چه مواردی است؟


دنیای امروز دنیای مهارت است نه فقط تخصص نظری و کسب یکسری معلومات؛ کارشناس پیش‌دبستانی با کارشناس مهد کودک و کارشناس مهد کودک با کارشناس دبستان تفاوت دارد و در مسجد از کودک تا کهنسالان حضور دارند؛ زن و مرد و فقیر و غنی و باسواد و بی‌سواد که باید یکنواخت مورد توجه قرار بگیرند. نه مسجد باید طوری مدیریت شود که سرای سالمندان باشد و نه مهد کودک برای کودکان و نه باشگاه برای جوانان و همه را هم تحت پوشش قرار دهد و حلقه اتصال و مدیر یت آن با امام جماعت است.


امام جماعت باید مهارت‌های مختلف را بداند ولی به دلیل اینکه امور دیگر زودبازده هستند طلاب از امام جماعتی، استقبال نمی‌کنند، امام جماعت بودن مسجد، کار درازمدت فرهنگی است و دیر جواب می‌دهد ولی امور دیگر بعد از چند ماه بازده دارد گرچه فعالیت چند ماهه آموزشی مانند علف بهاری است که با یک آفتاب پژمرده می‌شود ولی تربیت در مسجد، نهادینه می‌شود و باورهای دینی در عمق و وجود همه ماندگار خواهد شد، لذا طلاب ترجیح می‌دهند بروند در پادگان و قوه قضائیه و نهادهای نظامی و اداری و ... خدمت کنند که مخاطبان آن‌ها یک‌سطح باشند نه اینکه بخواهند با اقشار مختلف مواجه شوند ضمن اینکه در ادارات وضعیت معیشتی آنها نسبتا تامین است ولی در مسجد اینگونه نیست.

تربیت در مسجد فرا جناحی، فرا سنی است. باید تشکیلات آموزشی کشور افراد متخصص برای مسجد تربیت کنند که سطح معیشت آنان هم تامین شود تا بتوانیم مساجد را حفظ کنیم.


اشاره کردید که طلاب اقبال زیادی به امامت مسجد ندارند، علاوه بر دلیل فوق، آیا دلایل دیگری هم دارد؟

تامین معیشت امامان مساجد موانع متعدد دارد؛ طلبه اگر در دانشگاه، تدریس و به کارهای فرهنگی اشتغال داشته باشد یا در قوه قضائیه، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت جهاد و ... معیشت او در حد کارمندی تامین است ولی در مسجد اینگونه نیست درحالی که در صدر اسلام، یک امام جماعت و نماینده پیامبر(ص) که به بلاد مختلف اعزام می‌شد، از جهت معیشتی تامین می‌شد لذا امامت مسجد باید از همه این موارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


اگر معیشت اولیه طلاب تامین ‌شود مثلا منزل حداقلی و اتومبیل حداقلی داشته باشند، از بازنشستگی و ... بهره‌مند شوند؛ مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود در حالی که امامت جماعت، نه تامین مالی دارد و نه بازنشستگی و دولت قبل از اینکه به دانشگاه‌ها و نهادها برسد باید از امامت جماعت مساجد حمایت کند و این حمایت هم فقط از بعد حقوق نیست. برای اینکه مردم سفر کنند مشوق‌هایی از سوی مراکز مختلف ایجاد می‌شود که اقشار مختلف بتوانند سفر کنند ولی در مورد مساجد و ائمه جماعات چنین چیزی وجود ندارد.


یکی از سؤالاتی که از طلاب می‌شود این است که اگر شما مخیر بین استخدام در یک اداره و نهاد بشوید یا اینکه امامت جماعت مسجد را بر عهده داشته باشید به چه مبلغی حاضرید این کار را بکنید و جواب داده‌اند یک سوم آنچه در دانشگاه و قوه قضائیه داده می‌شود؛ این نشان می‌دهد که طلاب اهمیت کار مسجد را می‌دانند و بر این باورند که با تربیت در مسجد نیازی به نیروی انتظامی گسترده و قوه قضائیه نداریم؛ هر متفکری در جمهوری اسلامی متوجه است که وجود 20 هزار مسجد از 20هزار پاسگاه در امنیت کمتر نیست؛ 20هزار مسجد از 20هزار مرکز درمانی برای مشکلات روحی و روانی مردم تاثیرگذارتر است ولی شرایط به گونه‌ای است که به راحتی نمی‌توانند در عمل مسجد را انتخاب کنند.


اگر فرض را بر این بگذاریم که مساجد، معیشت روحانی ثابت را تامین کنند آیا نیروی کارآزموده به اندازه نیاز از سوی حوزه و نهادهای متولی تربیت شده است؟

خیر. حوزه نیروی متخصص برای امامت مسجد تربیت نمی‌کند و نیروهایی که تربیت کرده است عمدتا برای جهاد، ارتش، سپاه و قضاوت و ... است و گرایش امام جماعتی و مسجد نداریم چون پشتوانه مالی ندارد.


یکی از سنت‌ها و سیره‌های بزرگان حوزه در قرون گذشته تربیت امام جماعت مردم‌دار، مسلط به قرائت نماز و آشنا با احکام مبتلابه مردم بوده است و کسانی مانند آیت‌الله العظمی بروجردی به تامین معیشت روحانی و امام جماعت در شهرها و روستاها می‌پرداختند و البته مردم هم کمک می‌کردند چرا الان این سنت در بین بزرگان وجود ندارد یا کمرنگ شده است؟


این سنت قبلا بوده است و کم و بیش وجود دارد؛ در آن دوره شرایط حوزه و تعداد طلاب و ... به گونه‌ای بود که مراجع می‌توانستند رسیدگی کنند ولی الان این وضعیت وجود ندارد لذا تربیت طلبه به صورت جدی وجود ندارد و اگر هست به صورت بسیجی‌وار و برخی مراکز مانند مؤسسه مسجد در حال انجام است که هیچ بودجه دولتی و وابستگی ندارد. کسی که مسجد و کارکردهای امامت جماعت را ترویج کند نداریم. 25 سال است که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت داریم و البته کارکردهای مسجد و امام جماعت نیازمند پژوهشکده و دانشگاه تربیت طلاب متخصص است.


مؤسسه شما وابستگی به حوزه ندارد و تعاملی ندارید؟

در حوزه هست ولی وابسته به حوزه نیست؛ زیرا امام جماعت کار طلبگی است؛ البته آنقدر مسائل دیگری وجود دارد که با فعالیت یک مؤسسه مانند مؤسسه ما مشکل امام جماعت و مسجد حل نمی‌شود یعنی گرایش طلاب به کارهای غیر از مسجد زیاد است. البته باز تاکید کنم مخاطب ما طلاب هستند، طلابی که یک دوره تبلیغ رفته باشند و علاقه به این کار داشته باشند و استقبال هم خوب است با اینکه ما بورسیه و سهمیه و حمایت مادی نداریم.


ما حدود 200 هزار مسجد نیاز داریم و 200 هزار امام جماعت ولی کمبودها زیاد است؛ بیش از 70هزار مسجد داریم که تعدادی از آنها فعال نیستند بدلیل واقع شدن در فضاهای متروکه، و مابقی هم ممکن است در دو وعده فعال باشند و امام جماعت آن‌ها هم تامین نیست و امامان جماعت در کنار سایر کارها در مسجد هم خدمت می‌کنند و نمازی هم می‌خوانند ولی اینکه تمام وقت و کار تخصصی در مسجد بکنند و به کار دیگری نپردازند، نداریم.


تا همین یکی دو دهه قبل هم این مسئله رواج داشت که بزرگانی چون آیت‌الله سیدرضی شیرازی، آیت‌الله مجتهدی، آقامجتبی تهرانی و امثال ایشان هر کدام امامت جماعت مساجد یا حوزه‌های بزرگ تهران را عهده‌دار می‌شدند و تاثیرات تربیتی زیادی هم داشتند، چرا این سنت در حال از بین رفتن است و آیا حوزه در این عرصه کاری انجام می‌دهد؟

قانون و سنت بود کسی که به مرتبه اجتهاد می‌رسید چه در نجف و چه در قم به مناطقی می‌رفت که شاید کمتر کسی می‌رفت و در آنجا حوزه و مسجدی تاسیس کرده و به رونق معنوی آنجا می‌پرداخت ما کسانی چون آقایان ایازی و فاضل استرآبادی را داریم که در روستاها حوزه درست کردند و به یک قطب در منطقه خود تبدیل شدند ولی الان جاذبه‌های قضاوت و عقیدتی سیاسی و ... بیشتر است و از سوی دیگر معیشت نسبی استادان و طلابی که به مناطق می‌رفتند تامین بود ولی الان اینطور نیست چون در قدیم فارغ‌التحصیلان حوزه فقط مبلغ و امام مسجد بودند لذا مردم کمک‌های خوبی داشتند وقتی مردم می‌بینند محصولات حوزه در مراکز دیگر مشغول می‌شوند انگیزه حمایت و کفالت را ندارند.


زندگی در گذشته از جهاتی راحت‌تر بود یعنی فرد بدون وسیله نقلیه هم زندگی می‌کرد ولی الان بسیار دشوار است. در گذشته زندگی‌ها ساده‌تر و هزینه‌ها بسیار کمتر بود ولی الان هزینه آب و برق و گاز مبلغ قابل توجهی است. من یک بررسی تاریخی داشتم به این نتیجه رسیدم که از صدر اسلام تا یکی دو قرن قبل ما به ندرت بحثی به عنوان اجاره خانه داشتیم، اجاره اسب و کرایه و زمین و باغ بوده است ولی کسی بابت خانه کرایه نمی‌داده است ولی الان در بحث اجاره، اول اجاره مسکن به ذهن می رسد.


آیا امور سیاسی در اقبال مردم به روحانیت و مسجد اثری دارد؟


مسجد محل قیام و عبادت و سجده است؛ همه نامزدهای انتخابات برای گرفتن رای به مسجد می‌روند ولی وقتی انتخاب شدند توجهی به مسجد ندارند و رفت و آمد نمی‌کنند و از طرفی نگاه جناحی می‌تواند باعث کمرنگ شدن اقبال مردم به مسجد شود؛ از سوی دیگر یک روحانی و طلبه ممکن است در محیط دانشگاه و در قضاوت و ... آزادانه‌تر بتواند عمل کند تا در یک مسجد که باید هیئت امنا و متولیان مسجد را راضی کند و چون جنبه معیشتی هم تامین نیست انگیزه زیادی هم برای تلاش مضاعف وجود ندارد.


گفت و گو از علی فرج زاده

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • عکس | طلبه ها اینگونه زندگی می‌کنند
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • راهپیمایی بزرگ مردم هشتبندی در سوگ امام صادق(ع)