Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@15:27:26 GMT

نخستین شمارش آرا؛بایدن پیشتاز است

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۶۵۳۵

نخستین شمارش آرا؛بایدن پیشتاز است

پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد امروز (سه‌شنبه) سوم نوامبر (۱۳ آبان) حدود ساعتی پیش با پیروزی جو بایدن نامزد دموکراتها در گام اول آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از  سی ان ان، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بطور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ Dixville Notch واقع در ایالت نیوهمپشایر آغاز می شود و در این دوره نیز اهالی این دهکده در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه به وقت محلی پای صندوق رای حاضر شدند و تمامی آرای به صندوق ریخته شده در این دهکده، به نفع جو بایدن نامزد دموکراتها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دهکده کم جمعیت که تنها ۱۲ نفر در آن زندگی می کنند، ۵ نفر رای دادند و همه آنها بایدن را برای ریاست جمهوری کشورشان برگزیدند.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ در این دهکده دو نفر به ترامپ و چهار نفر هم به هیلاری کلینتون رای داده بودند.

پیروزی بایدن در گام نخست شمارش آرا در حالی است که تازه ترین نظرسنجی ها همچنان از پیشتازی بایدن نسبت دونالد ترامپ در این دوره از رقابت ها حکایت دارد.

انتخابات امسال آمریکا در سایه شیوع گسترده بیماری کرونا و دوقطبی شدن جامعه، شکل دیگری به خود گرفت و شهروندان واجد شرایط آمریکا به صورت حضوری و پستی رای خود را به صندوق‌ها ریختند که بنابر آمار منتشر شده، تاکنون ۹۸ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۸۰ نفر محاسبه شده است.

این رقم، بیش از دو-سوم کل آرای ماخوذه در انتخابات چهار سال پیش است. با این وجود، حتی روز گذشته هم در برخی ایالت‌ها رای‌گیری پیش از موعد ادامه داشت.

بر اساس اعلام تارنمای "پروژه انتخابات"، تا این لحظه ۳۵ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۸۳۰ نفر به صورت حضوری و ۶۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۷۵۰ نفر به صورت پستی رای داده‌اند و هنوز ۲۹ میلیون و ۵۸هزار و ۶۷۴ نفر هم آرای خود را باز نگردانده‌اند.

با این حال، ۲ نامزد اصلی این رقابت یعنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا و جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق این کشور، شامگاه دوشنبه آخرین تلاش و گردهمایی‌های انتخاباتی خود را در ایالت‌های مختلف این کشور به همراه معاونان انتخاباتی خود برگزار کردند.

تمرکز بایدن بر بازگرداندن آرای سیاهپوستان و لاتین‌تبارها بود، هرچند که ترامپ هم از این استراتژی غافل نبود چرا که بر اساس شواهد قبلی، این دسته از رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند به صورت حضوری آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

برخی از ایالت‌ها همچون تگزاس و هاوایی، تاکنون بیش از ۹۰ درصد آرای این ایالت‌ها در سال ۲۰۱۶ را به صندوق ریخته‌اند و تنها کمتر از ۱۰ درصد باقی است تا شاید امروز به پای صندوق بروند.

در ایالت‌هایی که ثبت نام رای‌دهندگان بر اساس حزبی انجام می‌شود، از مجموع آرای ماخوذه تاکنون ۴۵ درصد متعلق به دموکرات‌ها و ۳۰ درصد متعلق به جمهوریخواهان بوده و ۲۴ درصد هم به کسانی تعلق گرفته است که خود را در هیچ حزبی تقسیم‌بندی نکرده‌اند.

با نگاهی به این آمار شاید بتوان گفت که اکثر جمهوریخواهان با توجه به اینکه دونالد ترامپ، مشروعیت آرای پستی را زیر سوال برده است، ترجیح داده‌اند به صورت حضوری و در روز انتخابات، آرای خود را به صندوق‌ها بریزند که ممکن است در رده‌بندی آرا، تغییر قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند.

مساله آرای پستی تاکنون محل دعوای حقوقی کازار انتخاباتی این دو رقیب بوده است که در برخی موارد جمهوریخواهان موفق به محدود ساختن زمان تحویل و شمارش آرای پستی شده‌اند و در پاره‌ای موارد همچون پنسیلوانیا و تگزاس نتوانستند بخش قابل توجهی از آرا که به نظر می‌رسد بیشتر به دموکرات‌ها تعلق دارد را حذف کنند.

سایت انتخابات آمریکا تعداد واجدان شرایط برای رای دادن را نزدیک به ۲۴۰ میلیون آمریکایی بالای ۱۸ سال معرفی می‌کند اما سوابق نشان داده است که همواره کمتر از این تعداد و در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد مشارکت داشته‌اند.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا آمریکای دچار اختلافات عمیق اجتماعی، می‌تواند رکورد آرای پیشین را جابجا کند یا خیر.

لینک کوتاه: asriran.com/003ADj

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بایدن آمریکا صورت حضوری رای خود ایالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان

مردم چاد امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا اولین رئیس جمهور خود را پس از حاکمیت نظامیان بر این کشور انتخاب کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، « اردیس دبی» پس از 30 سال تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری چاد، در اردیبهشت 1400 هنگام بازدید از واحدهای ارتش که مشغول نبرد با شورشیان شمال این کشور بودند، کشته شد. پس از آن شورای انتقالی متشکل از افسران بلندپایه تشکیل شد و ژنرال « محمد ادریس دبی» پسر رئیس جمهور را به عنوان رئیس جمهور موقت چاد انتخاب کردند.

مردم چاد امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهور جدید کشورشان را انتخاب کنند.

درهای حوزه‌های رای گیری ساعت 7 صبح به وقت محلی به روی 8 میلیون و 500 هزار نفر دارای شرایط رای دادن گشوده می‌شود و آنان تا ساعت 17 عصر فرصت دارند رای خود را به صندوق‌ها بریزند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، در این انتخابات « محمد ادریس دبی » رئیس جمهور موقت، « البرت باهیمی » نخست وزیر سابق به همراه هفت نامزد دیگر با هم رقابت خواهند کرد.

چاد پس از رئیس جمهور مقتول به کدام سو می‌رود؟

نظامیان آرای خود را دیروز به صندوق‌ها ریختند و پیش بینی می‌شود نتایج اولیه انتخابات در 21 آوریل و نتایج نهایی آن در 5 ماه می اعلام شود.

چنانچه هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرای لازم برای ورود به کاخ ریاست جمهوری را بدست نیآورند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و دو دوم انتخابات ریاست جمهوری در 22 ژوئن سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری چاد امروز درحالی برگزار می‌شود که احزاب مخالف و شماری از تشکلات مدنی آن را تحریم کرده‌اند. آنها معتقدند «دبی» و متحدانش بر نهادهای مهم حاکمیتی سیطره دارند و این موضوع می‌تواند بر سلامت و شفافیت انتخابات تاثیرگذار باشد.

کارشناسان ناظر بر تحولات چاد پیش بینی می‌‎کنند محمد ادریس دبی با کسب بیشترین آراء به کاخ ریاست جمهوری راه یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • جانمایی ۵۹ صندوق الکترونیکی برای انتخابات در سوادکوه
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • ویدیو/ چگونه در صندوق‌ های الکترونیکی رأی دهیم؟
  • مراحل رای دادن الکترونیکی چگونه است؟
  • ۷ مرحله رأی دادن در انتخابات الکترونیکی اعلام شد +جزئیات
  • ۱۴۸ شعبه آماده دریافت آرای انتخاباتی آبادان
  • مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی چگونه است؟
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟