Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت:از مهمترین ملزومات تحقق تمدن جهانی اسلام، ایجاد و حفظ مولفه وحدت است چراکه بدون وحدت تمدن اسلامی شکل نمی‌گیرد. - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام عبدالرضا محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با تصریح بر اینکه اهداف عالی آموزه‌ها و تعالیم قرآن کریم تحقق تمدن جهانی اسلام است که این مهم ملزوماتی دارد، اظهار داشت: از مهمترین ملزومات تحقق تمدن جهانی اسلام، ایجاد و حفظ مولفه وحدت است چراکه بدون وحدت تمدن اسلامی شکل نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در مقابل وحدت امت اسلامی عامل تاریک و تلخ تفرقه قرار دارد؛ بر این اساس امام خمینی(ره) میلاد پیامبر (ص) را به عنوان "هفته وحدت" اعلام کردند که این نامگذاری برای امت اسلام، یک ضرورت و یک نیاز اجتماعی و سیاسی بود، نه اینکه فقط جنبه تشریفاتی داشته باشد.

حجت الاسلام محمودی معتقد است که به این نامگذاری باید به عنوان یک برنامه استراتژیک برای امت اسلامی نگاه کرد و پس از آن به تبیین معنی وحدت پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس تأکید کرد: منظور از وحدت عبارت است از همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب و فرق مختلف اسلامی علی‌رغم بروز اختلافات مذهبی. مسلمانان باید این همبستگی را در مقابل دشمنان حفظ کنند.

وی گفت: بعضی مواقع به اشتباه تصور می‌شود وقتی سخن از اتحاد است، پیروان مذاهب مختلف باید دست از اعتقادات خود بردارند، در صورتی که چنین چیزی نیست؛ بلکه یعنی مذاهب اسلامی در موازین خود به وحدت برسند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس به بیان راهکارهای تحقق وحدت اسلامی پرداخت و اظهار داشت: یکی از راهکارهای رسیدن به وحدت اسلامی در اسلام، این است که اتحادی بر محور اسلام و اجرای واقعاً عملی دستورات اسلام داشته باشیم. قرآن می‌فرماید: "و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا" در این آیه شریف خداوند امر می‌کند به چنگ زدن به حبل الله در قالب تشکل و اجتماع و تاکید می‌فرماید "ولا تفرقوا" یعنی حفظ این اتحاد کلمه و نباید به آنچه که باعث تفرقه امت اسلام می‌شود، توجه کرد. از هر عاملی که باعث تشدد و تفرقه و پراکندگی امت اسلامی شود، باید بر حذر بود.

حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "امروز تنها راهی که دنیای اسلام برای حفظ منافع ملت‌های اسلام دارند اتحاد کلمه است بر محور اسلام است"، گفت: یعنی توجه کنیم به تعالیم و آموزه‌های شریعت اسلامی، یعنی نه گفتن به اهداف و مطامع استعماری دشمنان و مستکبران.

حفظ وحدت با تاکید بر نقاط مشترک، دومین راه تحقق وحدت اسلامی است که مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس به آن اشاره و تصریح کرد: گاهی شاهدیم که سوء تفاهماتی پیش می‌آید که مانع وحدت می‌شود پس نیاز است که مشترکات میان مذاهب برجسته شود؛ موانع و دژهایی که ساخته و پرداخته دشمنان است باید فرو ریخته شود؛ نقاط مشترک میان مذاهب اسلامی زیاد است.

وی بصیرت‌افزایی را سومین راه حفظ وحدت میان مذاهب اسلامی دانست و اظهار داشت: باید هوشیار و بیدار باشیم و به عبارتی یک نوع خود مراقبتی داشته باشیم، چراکه گروه‌ها و فرقه‌هایی هستند که با کمترین بهانه دیگران را تکذیب می‌کنند خواسته یا ناخواسته با دستورات دشمن، گروه‌های دیگر را مهدورالدم می‌دانند اینها همه از عدم بصیرت نشأت می‌گیرد که موجب قهقرا می‌شود، اما با آگاهی و معرفت و بصیرت می‌توان از آن جلوگیری کرد در این راه علمای شریعت اسلام نقش به سزایی دارند.

به گفته مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس چهارمین عامل تحقق وحدت اسلامی، بهره‌گیری از وضعیت‌های وحدت بخش است. قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی(ع)، از موارد مورد اتفاق همه فرق و مذاهب اسلامی است؛ و یکی دیگر از مواردی که تمامی مذاهب اسلامی به آن پایبند هستند، محبت به اهل بیت و دفاع از مردم مظلوم است که وظیفه همه مسلمین در هر کجای این کره خاکی است.

حجت‌الاسلام محمودی پنجمین راه تحقق وحدت را الگوپذیری از سیره اولیای دین دانست و اظهار داشت: وحدت شیرازه جامعه است که اگر گسسته شود، از اسلام و هیچ کدام از طرق مختلف، چیزی آن باقی نخواهد ماند؛ دین اسلام دچار تحریف شده و اربابان زر و زور و ثروت و قدرت، برای از بین بردن این دین شریف، بهترین فرصت را پیدا می‌کنند. غائله داعش هم بر علیه شیعه و سنی از طرف دشمنان راه افتاد؛ پس باید مراقب باشیم که دشمن در لباس دوست وارد نشود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس ششمین عامل تحقق وحدت امت اسلام را برگزاری جلسات همفکری از بعد تقریب مذاهب دانست و ادامه داد: ما باید راه گفت‌وگو را دنبال کنیم. همانگونه که پیامبر گرامی اسلام(ص)، وحدت را رحمت و تفرقه را باعث عذاب می‌دانند.

حجت‌الاسلام محمودی معتقد است که جامعه اسلامی برای صلاح و رستگاری،  باید گام‌های موثری در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی بردارد تا هم دنیا و هم آخرت مردم تامین شود.

وی ادامه داد: ما باید دشمن شناس خوبی باشیم تا راه صلاح و رستگاری را پیش گیریم سال‌هاست به اسم آزادی و دموکراسی به قرآن و اهل بیت بی‌حرمتی می‌شود، در حالی که این آزادی، فقط شامل اهانت به پیامبر و  به اساس اسلام است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با تأکید بر اینکه ما باید با هوشیاری و بصیرتمان را بالا ببریم تا فریب نگاه‌های مختلف دشمن را نخوریم، تصریح  کرد: ما باید از حرکت‌های دشمنان در مقابله با اسلام عبرت بگیریم؛ اگرچه گاهی این حرکت‌های توهین آمیز سبب اتحاد بیشتر مسلمین می‌شود.

انتهای پیام/424/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حجت الاسلام محمودی مذاهب اسلامی وحدت اسلامی امت اسلام تحقق وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند

شیخ محمد جمالی امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تأکید بر توجه به توصیه حضرت صادق(ع) به وحدت میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: امام جعفر صادق علیه السلام در تمام مسائل مورد بحث جهان اسلام "علمی، صبر و بردباری" زبانزد خاص و عام می باشند؛ ایشان فرزند پیغمبر اکرم صلوات الله علیه بودند و طبیعتا یک شخصیت عادی نبودند.

شیخ جمالی افزود: امت اسلام باید توصیه های پیامبر اسلام و بزرگان دین مانند امام جعفر صادق علیه السلام در جهت وحدت و همبستگی را حفظ کنند و پیوسته رهنمودهای ایشان را تکرار و عمل کنند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: وحدت امت اسلام جز با اتحاد و همدلی تحقق نمی باید زیرا وحدت و تقریب مقدمه پیروزی امت اسلام است. دشمنان مکررا درصدد ایجاد تفرقه و دوری هستند، آنان در مسائلی که نیاز به اتحاد دارند با یکدیگر متحد می شوند و نیروهای خود را علیه اسلام و مسلمین صف آرایی می کنند.

وی عنوان کرد: در مقابل امت اسلام که دارای "خدای واحد، پیامبر واحد، کتاب واحد"  هستند، گاهی عده ای مسائلی را پیش می آوردند که برای امت اسلام می تواند آسیب رسان باشد.

وی در پایان تأکید کرد: امام جعفر صادق علیه السلام توصیه بر اتحاد و وحدت امت اسلام داشتند لذا افرادی که پیرو این مکتب هستند باید از توصیه ها و رهنمود های ارزشمند ایشان پیروی نموده و در راستای وحدت و تقریب امت اسلام گام بردارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ایسنا
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • احترام سبب وحدت مضاعف در بین مذاهب اسلامی می شود
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است