Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، عزت‌اله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: یک هزار و ۵۲۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان نیز تعیین حریم و بستر شده است.

او با تأکید بر اینکه مدیریت ۹ هزار کیلومتر رودخانه بدون مشارکت مردم و دستگاه‌های مرتبط غیر ممکن است، خاطر نشان کرد: مردم و دستگاه‌های مرتبط باید دقت کنند قبل از خرید املاک و اراضی و یا ساخت و ساز و زراعت و صدور مجوز در کنار رودخانه‌ها از شرکت‌های آب منطقه‌ای در مورد قانونی بودن آن استعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه گفت: متصرفان و صادرکنندگان مجوز‌های غیرقانونی ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

آمره‌ای با یادآوری ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و تبصره‌های الحاقی و همچنین آیین‌نامه حریم و بستر، مصوب سال ۱۳۷۹ هیات وزیران، افزود: هرگونه تصرف اراضی و ساخت و ساز واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها تخلف محسوب می‌شود و با متصرفان و صادرکنندگان مجوز‌های غیرقانونی برخورد می‌شود.

او اظهار داشت: براساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، تعیین بستر و حریم در مورد هر رودخانه بر عهده وزارت نیرو است و طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، نگهداری و تسطیح مجاری آب‌ها و اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل بر عهده شهرداری‌ها است و این نهاد نسبت به رودخانه‌ها و مسیل‌های جاری در شهر‌ها وظیفه تصدی گری دارد.

آمره‌ای اظهار داشت: در خصوص محدوده‌های روستایی بر اساس بند‌های ۲۴ و ۳۰ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب هیأت وزیران، وظیفه تصدی‌گری بر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در روستاها، به دهیاری‌ها محول شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: همچنین بر اساس ماده ۱۳ آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های وابسته به دولت از جمله بنیاد مسکن، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها بایستی قبل از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز در حاشیه رودخانه‌ها از شرکت آب منطقه‌ای، در مورد قانونی بودن آن استعلام کنند.

آمره‌ای افزود: بنابر تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مقرر شده است وزارت نیرو (شرکت‌های آب منطقه‌ای) در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم رودخانه‌ها و کانال‌های عمومی و مسیل‌ها را برای امور مربوط به آب و برق مزاحم تشخیص دهد، به مالک یا متصرف اعلام کند که ظرف مدت معینی در تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف، وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و تخریب بنا خواهد کرد.

وی بیان کرد: تبعیت نکردن کامل طرح‌های توسعه شهری و روستایی از نقشه‌های پهنه‌بندی سیل یا نقشه‌های حد بستر و حریم رودخانه‌ها، همراهی‌نکردن دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها، کمبود اعتبارات و حتی مشکلات جدی در سند‌های مالکیت مربوط به اراضی حریم و بستر، همگی سبب می‌شوند این قانون درست اجرا نشود.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای اصلاح مسیر شرکت آب منطقه ای بستر و حریم حریم و بستر رودخانه ها شهرداری ها ساخت و ساز آمره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه

رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : این تعداد حلقه چاه غیرمجاز که تنها ۱۲۰ حلقه از آنها در طول ۲ روز مسدود شد با همکاری گروه‌های گشت و بازرسی و پس از اخذ دستور قضایی در استان انجام شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد چاه غیرمجاز مسدود شده، ۱۳۵ حلقه در مجاورت چاه‌های آب شرب شهر کرمانشاه واقع شده بودند افزود: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز از برداشت بی رویه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: در سال گذشته به منظور جلوگیری از برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی، تعداد ۶۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نیز برروی چاه‌های مجاز استان نصب شد که با نصب آن از برداشت بی رویه سالانه ۷.۵ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.

فرهادی با بیان اینکه امسال انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان به ویژه در شهرستان صحنه با جدیت ادامه خواهد داشت گفت: پیش بینی شده است حدود ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز امسال در استان شناسایی و مسدود شود که از این تعداد ۲۰۰ حلقه چاه در شهرستان صحنه خواهد بود.

وی در زمینه لایروبی رودخانه‌های استان برای جلوگیری از بروز سیلاب‌های احتمالی در استان نیز اضافه کرد: در سال گذشته به حجم یک میلیون متر مکعب از مسیر رودخانه‌های استان به ویژه در ۳۰ نقطه حادثه خیز کار لایروبی انجام گرفت.

فرهادی با بیان اینکه در همین راستا برای لایروبی رودخانه اروند در قصرشیرین پیمانکار انتخاب و کار لایروبی آن نیز امسال به پایان خواهد رسید گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان برنامه منظمی را برای لایروبی رودخانه‌های سطح استان تدوین کرده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • اتمام عملیات باند شرقی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ رینگ حفاظتی شهر اصفهان
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ