Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@09:08:33 GMT

استقبال مردم شیراز از اعمال محدودیت های کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۸۶۹۵

استقبال مردم شیراز از اعمال محدودیت های کرونایی

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: شیوع بیماری کرونا در این روزهای پائیزی روزانه جمع زیادی از هموطنان را راهی بیمارستان و یا آرامستانها می‌کند و این درحالی است که شیوع این بیماری طی ۸ ماه گذشته روندی فرسایشی برای پرستاران،پزشکان و کادر درمان ایجاد کرده و این قشر در این شرایط حسابی خسته و از پا افتاده‌اند.

هم زمان با شدیدتر شدن موج بیماری کرونا از ظهر روز دوشنبه ۱۲ آبان محدودیت های جدی‌تری در منع ورود خودروهای غیربومی به شیراز و ۲۴ شهر دیگر کشور اعمال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌های رسیده از مبادی ورودی شیراز از نظارت پلیس و تلاش برای جلوگیری خودروهای غیربومی به این کلانشهر حکایت دارد. 

طی روزهای اخیر، ۲۰۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای تعطیلی شهر شیراز برای پیشگیری از کرونا را خواستار شدند و شورای اسلامی این شهر نیز در بیانیه‌ای، این درخواست را مطرح کرد. 

فارس قرمز شد

افزایش شمار جان باختگان کرونا در شیراز و دیگر شهرستان های استان فارس وضعیت این استان را دوباره به روزهای قرمز کرونا تغییر داد ، در یکی دو روز گذشته استان فارس ، تلخ ترین روزهای کرونایی را با داغدار شدن تعدادی از خانواده‌ها سپری کرد.

یکی از شهروندان شیرازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت‌های کرونایی حتی بسیار سختگیرانه تر از روش کنونی یک ضرورت است زیرا باید اول زنده بمانیم تا بعد بتوانیم زندگی، شهر و کشورمان را بسازیم.

حسین بقال پور افزود: اعمال محدودیت های مقطعی و منفصل نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در کنترل بیماری کرونا داشته باشد و باید همه این محدودیت‌ها باهم و بطور جدی اعمال و به اجرا در آید تا بتواند موثر واقع شود.

وی ضمن دعوت از همه شهروندان شیرازی برای پایبندی به محدودیت‌های کرونایی و رعایت نکات بهداشتی گفت: شهروندان این شهر تاریخی و کهن همواره در مقاطع مختلف و حساس پای کار بوده و فرهنگ ریشه دار این شهر را به رخ جهانیان کشیده اند و اکنون نیز با همت والا و رعایت نکات بهداشتی ،حفظ فاصله گذاری و تعطیل کردن دورهمی و میهمانی‌ها زمینه کنترل بیماری کرونا را فراهم می‎کنند.

این شهروند شیرازی تاکید کرد: ماندن در خانه و حذف سفرهای درون شهری غیرضروری مهمترین مواردی است که می تواند به کنترل و مهار این ویروس کمک کند و دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز باید با جدیت محدودیت های اعمال شده را به اجرا در آورند و حتما با متخلفان برخورد قاطع و جدی صورت پذیرد.

اجرای همزمان محدودیت‌ها و در صورت لزوم برخورد جدی

یکی دیگر از شهروندان شیرازی که با اعمال محدودیت های کرونایی موافق است اما به فرایند اجرا نقدهایی دارد گفت: در هشت ماه گذشته بارها محدودیت هایی ازجمله منع رفت و آمد به شیراز، تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، تعطیلی صنوف و بعضی کسب و کارها و ... اجرا شده اما اغلب این اقدامات مقطعی و منفصل بوده و یا به درستی اجرا نشده و وجود این روش باعث افزایش آمارهای مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا شده است.

محمدرضا دستغیب افزود: همه محدودیت ها باید یک یا ۲ هفته بصورت همزمان و قاطع در شیراز به اجرا درآید و در صورت لزوم شهر تعطیل و حتی منع رفت و آمد نیز اعلام شود تا بتوان جان شهروندان را دربرابر این ویروس نامرئی حفظ کرد.

 محدودیت‌ها با پشتوانه علمی موثر خواهد بود

استاد جمعیت شناسی دانشگاه شیراز و متخصص در حوزه جمعیت و سلامت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعمال محدودیت‌ها اگر اصولی و مبتنی بر برنامه و پشتوانه علمی باشد می‌تواند در این شرایط در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا موثر باشد.

علی یار احمدی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های جدید می تواند در کنترل بیماری کرونا اثرگذار باشد یا خیر؟ افزود: احتمالا سیستم و ستاد ملی مبارزه و پیشگیری از کرونا با بررسی همه جوانب اقدام به وضع چنین محدودیت‌هایی کرده است و در این شرایط مردم باید حتما به توصیه‌ها و محدودیت‌ها توجه داشته و آن را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: طی ۹ ماهه گذشته فراز و فرودهای بسیاری در مورد مواجهه با بیماری کرونا در جامعه رخ داد و بسیاری اقدامات انجام و بعضی موارد نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

این استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: اعمال محدودیت‌ها اگر اصولی و مبتنی بر دانش علمی باشد قطعا جامعه نیز با آن همراهی خواهد کرد و افکار عمومی می تواند در مواجهه با آن اقناع شود،منتها یکی از شرایط مهم در این زمینه این است که کل نظام حکمرانی در ارتباط با این موضوع به صورت یکدست عمل کند تا بتواند به افزایش اعتماد مردم کمک کند.

وی به روزهای نخست شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در یکماه اول همه گیری بیماری کرونا جامعه ما نشان داد که می تواند با شرایط تطبیق پذیر شود به نحوی که در آن دوران جامعه حتی جلوتر از سیستم نیز حرکت کرد.

احمدی با بیان اینکه شیوع این ویروس موضوعی است که نه تنها ایران بلکه همه جهان را غافلگیر کرده، افزود: فراگیری این بیماری در حالی بود که تجربه ملموسی برای مواجهه با آن نه در کشور ما بلکه در بین همه کشورهای دنیا وجود نداشت،اما بعد از گذشت ۹ ماه از گسترش ویروس، در صورتی که تجربه‌های به دست آمده در کشور و دنیا مورد استفاده قرار گیرد می توان به مهار بیماری امیدوار بود.

وی با اشاره به دو نامه انجمن جامعه شناسی ایران به مردم ایران و به رییس جمهور کشور در خصوص نحوه مواجهه با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در مواجهه با این بیماری توصیه های نخبگان مورد استفاده قرار نگرفت و یک نظام تصمیم گیری سریع و چالاکی در این حوزه وجود نداشته است به همین خاطر تصمیمات با تاخیر گرفته می شوند.

به مردم باید اعتماد کرد

احمدی با انتقاد از برخی رویکردها در مقصر انگاری مردم، عنوان کرد که مردم تا حد خیلی زیادی در حال اجرای پروتکلها هستند، نوع مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت غیرچالاک و غیریکپارچه در به وجود آمدن شرایط اخیر بی تقصیر نبوده است، لذا نیاز است که سیاستها و برنامه ریزی‌های گذشته و نحوه اجرای آنها و تعامل سایر قوا با آنها مورد بازنگری و آسیب شناسی قرار گیرد.

حذف دورهمی‌ها مهمترین عامل شکست کرونا

وی با تاکید بر لزوم اقناع افکار عمومی و دادن هشدارهای لازم مرتبط با لغو مراسمات و به ویژه دورهمی های خانوادگی گفت: این موضوع به مراتب می‌تواند حتی از اعمال محدودیت‌های ترددی بین شهری و استانی که انرژی زیادی از دستگاه‌های مربوطه خواهد گرفت مهمتر و تاثیرگذارتر باشد.

او اظهار داشت: با نگاه به وضعیت یک ماه و نیم گذشته که نتیجه آن افزایش شدید  آمار مبتلایان به کرونا بوده است، مشخص می‌شود که با اتمام فصل تابستان و تعطیلات، ترددها ناخواسته کاهش داشته اما تغییر محسوسی که در یک ماه گذشته رخ داده بازگشایی مدارس بوده است، این موضوع علاوه بر تاثیر مستقیم بر شیوع بیماری باعث سردرگمی مردم و همچنین کاهش حساسیت مردم نسبت به بیماری بوده است.

ناقلان متحرک بیماری را دریابید

وی با انتقاد از رویکرد آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، تصریح کرد: براساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش ۱۰ درصد دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس شرکت کرده اند،این رقم با توجه به جمعیت ۱۵ میلیونی دانش آموزی حدود ۱ میلیون و۵۰۰ هزار دانش آموز را شامل می شود که روزانه در کلاس های درس حاضر شده اند و این عدد را به علاوه جمعیت حدودا یک میلیونی معلمان کنید که در روزهای اول مهر موظف به حضور در مدرسه بودند رقم بالایی را شامل می‌شود که می توانند ناقلان متحرک بیماری در سطح جامعه باشند.

استاد بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس تاثیر زیادی در روند صعودی بیماری کرونا داشته است گفت: هرچند دانش آموزان و کودکان کمتر با وضعیت حاد این بیماری دچار می شوند اما این قشر می تواند ناقلان خطرناک بیماری و انتقال دهنده این ویروس به دیگر اعضاء خانواده و جامعه باشند.

احمدی شرایط کنونی جامعه در پی شیوع بیماری کرونا را پیچیده، فرسایشی و خطرناک توصیف کرد و گفت: آمار مبتلایان به بیماری روز به روز در حال افزایش است و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی هم وجود دارد و نمی توان شهرها را بطور کامل تعطیل کرد.

وی اضافه کرد: در این شرایط پیچیده و خطرناک به لحاظ شیوع بیماری کرونا، سیستم حکمرانی در همه سطوح باید مسئولیت پذیر بوده و با تشکیل یک کمیته تصمیم گیری کلان که همه قوا را در بر گیرد برای یک دوره یکساله (تکرار می کنم یکساله و یا حداقل ۶ ماهه) با در نظر گرفتن همه جوانب موضوع اعم از سلامتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گیری کند و مطمئنا مردم نشان داده اند که تصمیمات اگر بر پایه درستی بناشده باشد به خوبی با آنها همراه می شوند.

محدودیت‌های کرونایی برای حفظ جان‌ها است

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا دوشنبه ۱۲ آبان گفت: از شرایط اقتصادی و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند آگاهی کامل داریم اما اولویت ما حفظ سلامت مردم و کادر درمان است؛ بنابراین بر اساس پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تصمیمات کارشناسی شده محدودیت‌های جدید کرونایی از جمله در مورد تردد خودروها اعمال شده است.

عبدالرضا قاسم پور به استناد مصوبه ستاد ملی  و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد که  از ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹ خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به شیراز ممنوع است و این محدودیت  تا ساعت ۲۴  جمعه ۱۶ آبان ۹۹ ادامه دارد.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: جریمه پیش‌بینی شده برای متخلفان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ۵۰۰ هزار تومان است.

وی دوشنبه در مصاحبه با ایرنا نیز با بیان اینکه همراهی، همدلی و همکاری مردم و کسبه و رسانه‌های سبب شده که طی هشت ماه گذشته و از زمان شیوه بیماری کرونا تنها ۲۰ روز در استان فارس شاهد وضعیت قرمز باشیم گفت : فارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در رسیدگی، مراقبت و درمان بیماران استان اول کشور است و اگر پروتکل‌ها بهتر و بیشتر رعایت نشود ما نیز قطعا با مشکلات و چالش‌های جدید مواجه خواهیم شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس بیان کرد: امروز در استان فارس به جز عده‌ای ‎اندک، همه مردم به مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا احترام می‌گذارند.

قاسم‌پور افزود: مراسم‌ها، اعیاد و مناسبت‌های همچون ذی‌الحجه، محرم و صف، بازگشایی مدارس و کنکور از جمله مواردی بود که با همکاری خوب مردم بدون مشکل انجام شد.

وی، بیشترین میزان تست کرونا در کشور را مربوط به استان فارس دانست و اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۴ درصد از تست‌های انجام شده مثبت بوده اما در روزهای گذشته شاهد مثبت شدت ۵۰ درصد تست‌ها در استان هستیم.

او افزود: در بعضی از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز نزدیک به ۸۰ درصد تست‌های انجام شده در روزهای گذشته مثبت بوده است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، درصد بهبودی مبتلایان در این استان را ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۴۳۶ نفر در استان جان خود را از دست داده‌اند.

قاسم‌پور، با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان‌های استان تکمیل شده گفت: میزان اشغال  تخت‌های بستری عادی ۹۸ درصد  و تخت‌های بستری ویژه ۸۳ درصد است و  حدود ۶۰ بیمار نیز در لیست انتظار بیمارستان علی‌اصغر و شهید فقیهی شیراز منتظر بستری شدن هستند.

وی، در خصوص تعطیلی ناوگان حمل و نقل درون شهری شیراز هم گفت: بنا بر نظر کارشناسان، حمل و نقل عمومی  افزون بر ۳۰ درصد در شیوع کرونا  تاثیرگذار است او لذا ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس تصمیم به این تعطیلی یک هفته‌ای گرفته است.

او ادامه داد: در مترو و اتوبوس حتی اگر تمام مسافران از ماسک استفاده کنند فاصله اجتماعی به ناچار رعایت نمی‌شود و احتمال شیوع افزایش می‌یابد.

قاسم پور افزود: سه گانه معیشت، سلامت و امنیت سرلوحه تصمیمات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در فارس و مورد تاکید استاندار این استان است.

او ادامه داد: پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم از جمله حمایت از نیروهای کار  ضعیف، دورکاری به میزان یک سوم برای کارکنان دولت،  استمرار کمک‌های مومنانه به اقشار آسیب‌پذیر، نظارت بر عملکرد تاکسی‌رانی در دوران تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش فشارها بر مردم اتخاذ شده است.

وی در خصوص امکان اعمال تعطیل‌های بیشتر گفت: مسئولان استانی باید در چارچوب مصوبات ستاد ملی تصمیم بگیرند، ضمن اینکه بسیاری از تصمیمات در هشت ماه گذشته ابتدا از سوی استان فارس بوده و با تدبیر و تصمیم  استاندار و ستاد استانی گرفته شده است.

قاسم‌پور افزود: البته تعطیلی‌ها راهکار اصلی و اساسی نیست و نمی‌شود در طولانی مدت و با شرایط اقتصادی موجود چنین تصمیمی گرفت و بی‌شک اساسی‌ترین و تنها راهکار مهار بیماری کرونا رعایت و همکاری مردم است تا ناچار به اتخاذ تصمیمات سختگیرانه‌تر و اعمال محدودیت‌های بیشتر نباشیم.

وی، در خصوص بازرسی و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط اکیپ‌های مشترک گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون افزون بر ۴۰۰ هزار مورد بازرسی در استان انجام شده که بیش از ۱۰ هزار واحد متخلف تذکر گرفته‌اند و افزون بر ۶ هزار واحد تعطیل شده و با متخلفان در مکان‌های دولتی و غیردولتی نیز برخورد قاطع شده است.

معاون استاندار فارس، در خصوص تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم تشکیل قرارگاه  عملیاتی مقابله با کرونا بیان کرد: استان فارس از اسفندماه پارسال تاکنون با تشکیل کمیته بازرسی، نظارت و پیگیری اجرای مصوبات در ستاد استانی به نوعی این قرارگاه را تشکیل داده است.

جانشین استاندار فارس، قرنطینه خانگی، رهگیری هوشمند، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، اعمال و تشدید محدودیت‌ها، تشدید بازرسی و نظارت‌ها، افزایش تست، افزایش تعداد تخت‌های بستری عادی و  ویژه، فرهنگ سازی استفاده از ماسک از خانه تا خانه، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نظارت بیشتر شهرداری‌ها بر بخش حمل و نقل، همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در فرهنگ سازی و پرداخت سریع تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و ودیعه مسکن را از جمله تصمیمات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در فارس برشمرد.

 

اخبار مرتبط محدودیت های کرونایی در اراک اعمال می شود آغاز محدودیت های جدید کرونایی در مشهد تمدید محدودیت های کرونایی لرستان تا 20 مرداد ماه ابتلای 24 معتاد متجاهر شیراز به کرونا محدودیت های کرونایی تهران تا 11 مرداد تمدید شد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا کرونا شیراز وضعیت کرونا محدودیت های کرونایی اعمال محدودیت های کرونایی محدودیت های کرونایی شیراز سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا محدودیت های کرونایی کنترل بیماری کرونا اعمال محدودیت شیوع بیماری کرونا اعمال محدودیت ها بیماری کرونا محدودیت های جدی بازگشایی مدارس ستاد استانی برنامه ریزی استان فارس ماه گذشته حمل و نقل انجام شد قاسم پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات حامی فلسطین در فرانسه و ایتالیا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل اعلام کرد که فرانسه محدودیت‌هایی را برای ابراز همبستگی با فلسطینیان در غزه اعمال کرده است.
 
در بیانیه شعبه محلی عفو بین‌الملل آمده است که هفته‌های اخیر شاهد محدودیت‌های اعمال‌شده برای ابراز همبستگی با مردم فلسطین بوده و افراد با اتهام انتشار «تبلیغات تروریستی» مواجه هستند.
 
یکی از مواردی که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرد، ممنوعیت کنفرانس برنامه‌ریزی‌شده درباره فلسطین بود که در اوایل ماه جاری توسط انجمن فلسطین آزاد در شهر لیل برگزار شد.
 
مقامات فرانسوی این ممنوعیت را با استناد به نگرانی در مورد «تبلیغات تروریستی» توجیه کردند که توسط مدافعان حقوق به عنوان تلاشی برای خفه کردن گفتمان مشروع در مورد آرمان فلسطین محکوم شد.
 
در میان این تحولات، ماتیلد پانو، یکی از اعضای ارشد پارلمان فرانسه از حزب La France Insoumise (LFI) که به حمایت صریح خود از فلسطین معروف است، فاش کرد که به اتهام تبلیغات تروریستی برای بازجویی احضار شده است.
 
در ایتالیا نیز دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل علیه غزه، کنفرانسی که در رابطه با همکاری این کشور با سایر کشورها در زمینه‌های علمی و فضایی با حضور وزرای دولت ائتلاف حاکم برگزار شد را مختل کردند.
 
آنها با حمل پرچم‌های فلسطین، سعی داشتند به سمت محل برگزاری کنفرانس در قلعه والنتینو در شهر تورین راهپیمایی کنند اما نیروهای امنیتی مانع آنها شدند.
 
پلیس تورین اعلام کرد که در این حادثه هفت افسر مجروح شده‌اند. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور همبستگی خود را با نیروهای امنیتی اعلام کرد.
 
وی در شبکه اجتماعی ایکس به شدت معترضان را محکوم و تاکیدکرد که دولت (ایتالیا) در کنار کسانی است که از آزادی و امنیت شهروندانش محافظت می‌کنند.
 

دیگر خبرها

  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • ممنوعیت‌های تردد در محور‌های شمالی در پایان هفته اعلام شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • اعمال محدودیت های ترافیکی در راه های مازندران
  • اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات حامی فلسطین در فرانسه و ایتالیا
  • اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی