Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به دلیل زندگی مشترکی که شیعیان و اهل سنت در این کشور در طول قرن ها باهم دارند و درهم تنیده شدن هویت عشایری و قرابت های خویشاوندی، همواره سالروز میلاد پیامبر (ص) در عراق طعم و رنگ و بوی دیگری داشته است.

اهل سنت ۱۲ ربیع الاول را سالروز میلاد پیامبر (ص) نامگذاری کرده اند؛ در حالی که شیعیان بر مبنای مراجع روائی خود ۱۷ ربیع الاول را سالروز این میلاد مبارک می دانند و این مدت زمان یک هفته ای، عاملی شده است که جشن های میلاد رسول (ص) به جای اینکه در یک روز محصور شود، به مدت یک هفته در عراق ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از سقوط رژیم صدام در بهار سال ۲۰۰۳ میلادی، طبق توافق سیاسی صورت گرفته بین شیعیان و اهل سنت این کشور، تعطیل رسمی سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص)، برمبنای قرائت اهل سنت، ۱۲ ربیع الاول در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که گرچه در ۱۷ ربیع الاول تعطیلی سراسری در عراق اعلام نمی شود اما ادارات دولتی و استانداری های استان های شیعه نشین و حتی در سطح شرکت ها و نهادهای خصوصی، چندان سختگیری اداری و سازمانی در منع زیارت عتبات عالیات در شهرهای مقدس نجف و کربلای معلی نمی کنند.

برهمین اساس، هرساله در شب میلاد پیامبر اعظم (ص) که مصادف با میلاد فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق (ع)است، حرکت زائران از شهرهای مختلف به سمت نجف اشرف و کربلای معلی اوج می گیرد.

در مقابل، مرقد «ابوحنیفه النعمان» که اکثر اهل سنت عراق به ویژه عرب های اهل تسنن از آن تبعیت می کنند، در روز ۱۲ ربیع الاول شاهد جشن های گسترده ای در منطقه «اعظمیه» در بغداد است که هر سال با حضور جمع کثیری از شیعیان نیز همراه است.

بخشی از اهل سنت در عین حال به زیارت مرقد «شیخ عبدالقادر گیلانی» رییس فرقه «قادریه» می روند و در آنجا جشن های سالروز میلاد رسول (ص) را جشن می گیرند که معمولا اهالی محله «شورجه» بغداد که اغلب از شیعیان هستند، در این جشن ها با اهل سنت همراه و همگام می شوند.

در این ایام کل منطقه اعظمیه که مرقد ابوحنیفه در آنجا واقع شده است به علاوه مرقد شیخ عبدالقادر گیلانی چراغانی و آذین بندی می شود و بازارهای خاصی برای فروش هدایا گشایش می یابند.

جشن مرکزی میلاد پیامبر اسلام (ص) امسال نیز به طور مرکزی در منطقه اعظمیه با حضور باشکوه اهل سنت و شیعیان بغداد برگزار شد و تعدادی از اهل سنت استان های همجوار غرب و شمال بغداد نیز در این مراسم شرکت کردند.

تعدادی از قاریان قرآن و مداحان و تواشیح خوان های شیعیان از جمله هیاتی از عتبه مقدس کاظمین (ع) در جشن های ویژه اهل سنت در منطقه اعظمیه شرکت کردند.

در همین حال، با توجه به اینکه طبق تقویم قمری عراق فردا چهارشنبه موافق با ۱۷ ربیع الاول است، بسیاری از شیعیان به همین مناسبت از امشب و فردا به زیارت نجف اشرف و کربلا مشرف می شوند.

جالب اینکه این مراسم با حضور و استقبال اهل سنت نیز همراه است؛ امری که در حفظ انسجام ملی این کشور به رغم همه مصیبت ها و بلایایی که بر این کشور رفته، اثرگذار بوده است.

شیعیان از شهرهای مختلف به نجف اشرف مرقد امیرمومنان حضرت علی (ع) مشرف می شوند تا در کنار این مرقد شریف با پسر عم و وصی رسول خدا (ص) تجدید بیعت کنند.

با توجه به تقارن سالروز میلاد پیامبر (ص) با ولادت با برکت امام جعفر صادق (ع)  جشن های سالروز ۱۷ ربیع الاول فرصتی برای تجدید بیعت برای ماندن در خط مشی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که به نام «مذهب جعفری» (منتسب به امام جعفر صادق علیه السلام) نیز شناخته می شود.

در سال های بحران داخلی (۲۰۰۸– ۲۰۰۶) گروه های تکفیری و تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای خارجی بسیار کوشیدند تا با قتل و کشتار در بین اهل سنت و شیعیان، این مناسبت فرخنده را به فرصتی برای تفرقه تبدیل کنند اما بعد از آن سال های سیاه، اینک این مناسبت اسلامی نه تنها همچنان به قوت خود باقی مانده بلکه باشکوه تر شده و اهل سنت در کنار برادران شیعی خود در این جشن های فرخنده شرکت می کنند.

جشن های امسال چه جشن هایی که اهل سنت برگزار کردند و چه جشن هایی که امشب و فردا در نجف و کربلا برپا می شود؛ به دلیل همزمان شدن با اهانت های اخیر برخی کشورهای غربی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص)، با شکوه تر از پیش شده و بیش از گذشته، وحدت شیعیان و اهل سنت را در عراق انعکاس داده است.

در همین راستا، مراجع دینی اهل سنت و شیعیان هم در بیانیه ها و فراخوان های متعدد، همه را به حضور گسترده در این مراسم ها و بیان وفاداری و دفاع از پیامبر اسلام (ص) و ارزش های اسلامی دعوت کرده اند.

همچنین به همین مناسبت، در این بیانیه ها و فراخوان ها، سیاست ذلت بار برخی کشورهای عربی که به بهانه عادی سازی با رژیم صهونیستی در برابر اهانت های غربی ها به پیامبر اسلام (ص) سکوت اختیار کرده اند، مورد تقبیح، انزجار و محکومیت قرار گرفته است.

برچسب‌ها نجف اشرف پیامبر اکرم عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نجف اشرف پیامبر اکرم عراق نجف اشرف پیامبر اکرم عراق اخبار کنکور سالروز میلاد پیامبر اهل سنت و شیعیان ۱۷ ربیع الاول پیامبر اسلام اهل سنت اهل سنت نجف اشرف جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز

بهروز حقیقی رئیس اداره دامپزشکی رامهرمز گفت: پیرو گزارش واصله به واحد نظارت بر بهداشت عمومی اداره دامپزشکی شهرستان در خصوص حمل ۳ لاشه دام سبک با ماشین شخصی از کشتارگاه دام شهرداری به محل قصابی، واحد متخلف با دستور دادستانی و حضور کارشناسان دامپزشکی و پلیس اماکن پلمب گردید.

بهروز حقیقی با اشاره به اینکه هر گونه کشتار دام خارج از ضوابط بهداشتی دامپزشکی کشتار غیر بهداشتی تلقی می‌گردد گفت: حمل و نقل دام کشتار شده در کشتارگاه می‌بایست با ماشین سردخانه دار دارای مجوز دامپزشکی انجام شود است و در غیر اینصورت تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌گردد و بازرسان بهداشتی دامپزشکی با واحد‌های متخلف از طریق مراجع قانونی برخورد می‌نمایند.

حقیقی می گوید: شهروندان محترم ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی، فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و با نشان دامپزشکی درج شده بر روی محصولات خریداری و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در این خصوص سریعا به اداره دامپزشکی شهرستان رامهرمز اطلاع رسانی کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامهرمز در پایان به عرضه کنندگان متخلف فرآورده‌های خام دامی هشدار داد در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی دامپزشکی که سلامت و بهداشت عمومی مصرف کنندگان را به خطر بیندازند با قاطعیت برخورد خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • انعکاس ویژه برنامه‌های روز خلیج فارس ۱۴۰۳ از صداوسیمای کیش
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز