Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@07:29:18 GMT

رد فتحعلی شاه در شهرری

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۴۹۰۶۰

رد فتحعلی شاه در شهرری

همشهری آنلاین_میترا تیموری: «چشمه‌علی» یکی از این جاذبه‌هاست که عمری به درازای ۸هزار سال دارد و یکی از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود. چشمه‌ علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس به جنوب‌شرقی جاری می‌شود. در قدیم فرش‌فروش‌ها و تهرانی‌ها، قالی و قالیچه‌های خود را برای شست وشو به این چشمه می‌آوردند و اعتقاد داشتند که این چشمه خاصیت تمیزکنندگی زیادی دارد و رنگ فرش را روشن‌تر و پرجلاتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام باستانی این چشمه «سورین»، دودمانی بزرگ در دوره اشکانی و ساسانی بوده است که بعدها به نام امام اول شیعیان به چشمه‌علی نامگذاری شد. در بالای چشمه‌ علی، بقایای نقش برجسته‌ای تاریخی وجود دارد که گفته می‌شود به دستور «فتحعلی شاه قاجار» حجاری شده است. در این نقش ‌برجسته، فتحعلی‌شاه سوار بر اسب و در حال نیزه زدن به یک شیر نمایش داده شده است. او پس از دیدن سنگ ‌نگاره‌های تخت‌جمشید تصمیم گرفت اسم خود را با حکاکی تصویرش روی سنگ‌های دیواری مشهور جاودانه کند. به همین دلیل از معمارباشی و حجارباشی و نقاش‌باشی دربار خواست نقشی از او بر دیوار چشمه‌علی که مکانی معروف برای شستن و خشک کردن فرش‌های ایرانی بود، حکاکی کنند.  
 

کد خبر 561997 برچسب‌ها سفر - گردشگری همشهری محله پایتخت منطقه ۲۰

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری همشهری محله پایتخت منطقه ۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۹۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛  رودخانه چشمه لنگان یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده رود است که با طی کردن مسیری حدود ۴۰ کیلومتری به زاینده رود ملحق می‌شود.
شهرستان فریدونشهر در ۱۸۰ کیلومتری غرب مرکز اصفهان واقع است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صدور اطلاعیه قطعی آب در ده چشمه
  • قطعی آب شرب در ده چشمه
  • ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل آتش‌سوزی انبارها در شهرری اعزام شد
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • (ویدئو) آتش سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت تیر شهرری
  • دود گسترده در شهرری مربوط به حریق بیمارستان نیست
  • (ویدئو) تصاویری از آتش سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت تیر شهرری
  • تصاویری از آتش سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت تیر شهرری
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • قتل فجیع کارگر قهوه خانه در شهرری