Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «چانگ تاو» سفیر چین در عراق خبر داد که این کشور به عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق تعهداتی درباره بازسازی عراق داده بود.

خبرگزاری «براثا» به نقل از تاو گزارش داد: «ما به عادل عبدالمهدی تعهد دادیم که استانهای جنوبی [عراق] را طی سه سال بازسازی کنیم».

وی تصریح کرد، بر اساس این تعهد، قرار بود چین «طرحهای راهبردی و بزرگی را کلید بزند که بی‌نظیر بود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات چینی خاطر نشان کرد، ظاهرا طرفهایی وجود دارند که «از این همکاری چین و عراق، خوششان نمی‌آید و به همین دلیل تلاش کردند تا این توافقنامه بزرگ را ناکام بگذارند».

به گزارش برارثا، توافق چین و عراق، یکی از بزرگترین توافقنامه‌هایی بود که عراق در تاریخ معاصر خود امضا کرد، ولی توطئه آمریکا که توسط ایادی عراقی صورت گرفت، این توافق را ناکام گذاشت.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد (جزئیات بیشتر).

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله‌ای از ابهام است. با آنکه کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق تاکید دارد که این توافق ‌در جریان است و متوقف نشده اما برخی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق‌ و عقب‌نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می‌دهند.

 «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق پیش‌تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه‌گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی کرده است و در حال حاضر تنها ۱۰۰ میلیون دلار در این صندوق وجود دارد. 

به اعتقاد ناظران و تحلیلگران سیاسیاین اقدام دولت الکاظمی به منزله خروج یک جانبه از توافق با پکن محسوب می‌شود و برای عراق هزینه‌های نفتی به همراه دارد زیرا توافق کرده است که روزانه به چین نفت بدهد.

«حسن شاکر» رئیس فراکسیون پارلمان بدر نیز می‌گوید: آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج [فارس] در روند توافق با چین مانع‌تراشی می‌کنند و موجب عدم حل مشکل بیکاری در کشور می‌شوند. چین ۷۵۰ میلیون دلار از مبلغ توافق با عراق را دریافت کرده و می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. لذا دولت باید به این توافق به چشم راهکاری برای حل بحران‌هایی که عراق از آن رنج می‌برد به ویژه در بخش برق بنگرد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۴۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خیرجو عصر شنبه در نشست با فرماندار کوثر و بررسی مسایل آب و فاضلاب این شهرستان اظهار کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم در مناطق مختلف است و ما نیز بر همین اساس پروژه های پیشران را در نقاط مختلف استان اردبیل به سرانجام می رسانیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه های فاضلاب شهرستان کوثر اختصاص می یابد، خاطرنشان کرد: وضعیت منابع آب و روند آبرسانی به مردم شهرها و روستاهای کوثر بررسی شده و در این جلسه تصمیمات لازم برای تکمیل این پروژه اتخاذ می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: برای تکمیل پروژه‌هایی که مشمول زمان شده‌اند، دولت سیزدهم به میدان آمده و لازم است برای تحقق هرچه سریعتر آن اقدامات اساسی صورت گیرد.

خیرجو با تاکید بر اینکه باید در مسیر خدمت‌رسانی به مردم شاهد تلاش‌های مضاعفی باشیم، تصریح کرد: پروژه های آبرسانی به روستاهای کوثر باید بهبود یابد که در این راستا و به منظور تامین آب شرب در شهر و روستاهای تحت پوشش برخی برنامه های کوتاه مدت و میان مدت آبرسانی در دست اقدام است.

کد خبر 6096630

دیگر خبرها

  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • امتیازات ویژه صرافی کوینکس برای فارسی زبانان جهان
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟