Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در تشریح اهمیت و ضرورت قاطعیت در ارتباط با اطرافیان گفت: زمانیکه فردی قاطعیت داشته باشد، از سلامت روان بیشتری برخوردار خواهد بود، ضمن اینکه خودپنداره مثبت تری نسبت به سایر افراد جامعه به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او عزت نفس بیشتر، دستیابی به اهداف و آرزوها، کنترل خشم، مدیریت مطلوب استرس، تجربه روابط با کیفیت و عملکرد بهتر در حل مسائل موجود در زندگی را از دیگر مزایای قاطعیت در ارتباطات عنوان کرد و افزود: همچنین والدین موفق تری در جامعه خواهند بود.

مسکین درخصوص یادگیری قاطعیت بیان داشت: برای اینکه بتوانیم این خصوصیت اخلاقی را در خود به وجود بیاوریم، باید باور‌های اشتباه به چالش کشیده و آن‌ها را بی اعتبار کنیم، که از آن جمله می‌توان به ترس از تنهایی یا طرد شدن، برداشت اشتباه از مفهوم گناه، تغییر نگرش نسبت به معنا و مفهوم خودخواهی، تعریف اشتباه از رضایت دیگران مفهوم فداکاری، ادب و احترام و گذشت نابجا به عنوان موانع یادگیری قاطعیت در رفتار اشاره کرد.

کارشناس راشد روانشناسی شخصیت ادامه داد: برداشت خودخواهی از سوی دیگران در قبال شنیدن "نه" از طرف ما تفکری اشتباه است، چراکه ما نمی‌توانیم همیشه و در همه شرایط اطرافیان را از خود راضی و خوشحال نگه داریم، ضمن اینکه هیچ فردی حق بی حد و مرز به گردن ما ندارد و به عبارتی دیگر می‌توان گفت زیربنای این باور‌های اشتباه ارزش‌های تسریع نشده است و والدین باید این ارزش‌ها را از سن ۶ تا ۱۱ سالگی به کودکان خود آموزش دهند و مفاهیم مذکور را برای آن‌ها توضیح دهند.

شناخت حقوق خود و ارزش نهادن بر آن‌ها

مسکین در ادامه شناخت حقوق خود و ارزش قائل شدن برای آن‌ها از دیگر راهکار‌های فراگیری و استفاده از قاطعیت در رفتار عنوان و اظهار کرد: هر فردی حق داشتن افکار، رفتار و احساسات ویژه خود، حق داشتن انتخاب البته در کنار راهنمایی و مشورت از دیگران، حق داشتن اشتباه، حق جواب منفی دادن به طرف مقابل، حق درخواست داشتن از دیگران، تغییر دادن نظرات و عقاید خود، تصمیم گیری مستقل و در نهایت حق گفتن کلماتی مثل؛ نمی‌دانم، نمیتوانم، نمی‌خواهم را دارد.

او در پایان تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که بین قاطعیت، اخلاق، هنجار و قانون تفاوت‌های محسوسی وجود دارد و باید در کنار قاطع بودن به هنجار‌ها و قوانین جامعه و خانواده احترام گذاشته و آن‌ها را زیر پا نگذاریم.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رفتار قاطعانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۰۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آن روی دیگران» نوشته کئوتر ادیمی به تازگی با ترجمه آذر نورانی توسط نشر نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از الجزایر معاصر است که بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را از سر گذرانده است.

کوثر عظیمی (کئوتر ادیمی) نویسنده معاصر الجزایری‌الاصل، در اولین داستانش از زندگی خانواده‌ای صحبت می‌کند که انگار فقط در سختی‌ها و تلخی‌های روزمرگی‌هایشان با هم شریک‌اند. در داستان پیش رو، هر شخصیت فرصت دارد بخشی از دغدغه‌هایش را برای خواننده بازگو و او را با خلوت خود همراه کند. تلاقی رخدادها و چندصدایی روایت‌ها از جذابیت‌های اصلی این رمان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«… بابا ما را ول نکرده است. قرار است برگردد. برمی‌گردد. مامان می‌داند. برای همین جلوی پنجره منتظر می‌نشیند و دستش را در موهایم می‌کند. او برمی‌گردد و من دیگر موهای سفید نخواهم داشت. موهای سفید نبود باباست. آن‌ها روزهای بدون بابا هستند. همین‌که برگردد، موهای سفید هم می‌روند.»

این‌کتاب با ۷۲ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090717 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • عزت‌الله ضرغامی دست به اسلحه شد + فیلم | واکنش اطرافیان را ببینید