Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@20:53:59 GMT

فیلترهای خودرو: تمیز شوند یا تعویض کنیم؟+عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۰۳۲۲

فیلترهای خودرو: تمیز شوند یا تعویض کنیم؟+عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، اتومبیل شما از فیلترهای متنوعی استفاده می‌کند تا همه‌ی اجزا، کارکرد روان و مناسبی داشته باشند. فیلترهای روغن و سوخت با جدا کردن گرد و خاک و ناخالصی‌ها، مانع از آلودگی قطعات پیشرانه‌ی خودرو می‌شوند. طبیعتا پس از مدتی، لازم است که این فیلترها تعویض شوند. با این حال خوب است که با نشانه‌های یک فیلتر مشکل‌دار آشنا شوید تا چنانچه قابل تمیز شدن بود، نیازی به خریدن فیلتر جدید نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیلتر هوا  
فیلترهای موجود در خودروی شما از مواد گوناگونی مانند کاغذ، فوم و پنبه ساخته شده‌اند. آن‌ها اجزایی مانند غبار، گرده، مه‌دود و دیگر آلاینده‌های ورودی به خودرو را فیلتر می‌کنند. فیلتر هوای ورودی نصب شده در داخل محفظه‌ی پیشرانه، مانع از ورود ذرات به پیشرانه و اختلال در عملکرد آن می‌شود. فیلتر کابین هم معمولا پشت جعبه‌ی داشبورد یا کنار پدال‌ها قرار گرفته است.
نشانه‌های مشکل‌دار شدن فیلتر هوا
چنانچه فیلتر شما با ایراد مواجه شده باشد، علائمی از خود نشان می‌دهد که می‌توانید متوجه آن‌ها شوید. نشانه‌های مرسوم ایرادات فیلتر هوا عبارت هستند از:
. کاهش بهره‌وری سوخت . کاهش سرعت . کثیف شدن شمع . مواجهه با مشکل در راندن اتومبیل . روشن شدن چراغ چک خودرو
چنانچه فیلتر هوای کابین دچار مشکل شده باشد، ممکن است این نشانه‌ها را مشاهده کنید:
 . بوهای نامطبوع از دریچه‌های هوا . سر و صدای اضافی از فن کابین هوا . کاهش جریان هوا از دریچه‌های جریان هوا
سوالی که مطرح می‌شود این است که در چنین مواردی باید فیلتر را تعویض کرد یا مشکل با تمیز شدن رفع خواهد شد؟ به طور کلی، فیلترهای هوای خودروی شما قبل از این که نیاز به تعویض پیدا کنند، چند باری قابل تمیز شدن هستند. بسته به نوع کثیفی فیلتر، می‌توان آن را با یک دستگاه مکش یا پارچه‌ی مرطوب تمیز کرد. فواصل زمانی تعویض یا تمیز کردن فیلتر بستگی به الگوهای خاص رانندگی شما دارد، اما بد نیست با هر بار تعویض روغن، فیلترها هم چک شوند. هر چند که فیلترهای هوا معمولا خیلی گران نیستند. از این رو تعویض آن‌ها پس از بروز هر گونه مشکل، ایده‌ی خوبی به حساب می‌آید.
فیلتر روغن  
 فیلتر روغن معمولا از سلولز ساخته شده است. این فیلتر‌ها در برابر خاک، روغن اکسید شده یا ذرات فلزی از اجزای متحرک پیشرانه محافظت می‌کنند. این آلاینده‌ها می‌توانند در نقاط کوچک و مخفی پیشرانه جای بگیرند. فیلترهای روغن معمولا در پایین یا کنار پیشرانه خودرو قرار گرفته‌اند.
 فیلتر روغن خودروی شما در صورت بروز مشکل، این علائم هشدار دهنده را نشان می‌دهد:
. صدا‌های نامعمول از سمت پیشرانه . وجود روغن سیاه، سفید یا ریگ‌دار بر روی سطح میله‌ی عمق‌یاب روغن . روشن بودن چراغ چک پیشرانه یا چراغ روغن
دوباره این سوال مطرح می‌شود که در چنین شرایطی باید فیلتر را تعویض کرد یا مشکل با تمیز کردن فیلتر حل خواهد شد؟ احتمالا تعویض فیلتر در این مورد کار هوشمندانه‌تری باشد. عمل تعویض فیلتر روغن بهتر است در هر بار تعویض روغن انجام شود و فاصله‌ی زمانی این تعویض بسته به نوع رانندگی و استفاده‌ی شما از خودرو دارد.
فیلتر سوخت  
هر قطره‌ای از سوخت که وارد پیشرانه خودرو می‌شود، باید از این فیلتر عبور کند. این فیلتر از ورود هرگونه ذرات یا ناخالصی که می‌تواند باعث مهار احتراق یا آسیب به اجزای داخلی پیشرانه شوند جلوگیری می‌کند. محل قرارگیری فیلتر سوخت بسته به نوع وسیله‌ی نقلیه متفاوت است. اما در حالت کلی، این فیلترها در در امتداد لوله‌های سوخت‌رسانی یا داخل مخزن سوخت قرار دارند.
علائم بروز مشکل
 پیشرانه‌ی شما تمایلی به دریافت روغن کثیف ندارد. بنابراین در صورت مواجهه با شرایط نامطلوب، شما را باخبر خواهد کرد. یک فیلتر مسدود شده این علایم را از خود نشان می‌دهد:
. پیشرانه به راحتی روشن نمی‌شود . توقف خودرو در زمان رانندگی . کند شدن شتاب . حرکت دادن سخت اتومبیل پس از توقف موقت
در این مواقع، مانند حالت فیلتر روغن، بهترین گزینه آن است که فیلتر سوخت را تعویض کنیم. بر خلاف فیلتر روغن، زمان‌بندی خاصی برای تعویض فیلتر سوخت وجود ندارد. با مشاهده‌ی هر یک از علایم بالا، حتما اقدام به تعویض فیلتر سوخت کنید. یک مکانیک ماهر مطمئن است که علت وجود این مشکلات، چیزی جز مشکل‌دار بودن فیلتر سوخت نیست.
فیلترها هم مانند لنت‌های ترمز و لاستیک‌ها، رفته رفته دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد. علایمی که آن‌ها نشان می‌دهند، شما را از وجود مشکل آگاه خواهند کرد اما این به آن معنا نیست که برای خرید فیلتر جدید عجله کنید. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که با تمیز کردن کامل آن‌ها، شرایط را به حالت عادی برگردانید و پول ذخیره شده را صرف تفریحات دیگر کنید!

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فیلتر خودرو اتومبیل تعویض فیلتر فیلتر سوخت فیلتر روغن فیلتر هوا نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • کار از جاره کارت سوخت خودرو گذشت / فروش با قیمت ۳۰ میلیون تومان!
  • مورد عجیب فروش کارت سوخت با ۳۰ میلیون تومان
  • خودرو ایسوزو D-MAX مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • تعمیرگاه گیربکس cvt اتوماتیک تخصصی همراه تعمیر فولی و تسمه و فیلتر گیربکس
  • واکنش اوسمار به حذف؛ خوردن ۴ گل ناراحتم می‌کند!
  • بازی همیشگی‌مان را مقابل آلومینیوم انجام ندادیم
  • فوت سرنشینان خودرو سوختبر
  • فوت سرنشینان خودرو سوخت‌بر بر اثر واژگونی
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند