Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی افزود: امروز هم دو شکاف اجتماعی در آمریکا ایجاد شده است. با پایان انتخابات آمریکا نیز این دو شکاف فعال می‌ماند. اگر هر کدام رأی بیاورد شرایط متفاوت است و اما شکاف‌ها به هرحال هستند. اتفاقاتی می‌افتد که در داخل و خارج از کشور آمریکا هزینه‌هایی برای این کشور خواهد داشت. جامعه آمریکا از داخل شکاف جدی و فضای دوقطبی است که به شدت به آن لطمه می‌زند و اگر ترامپ رئیس‌جمهور بماند، این شکاف بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احدیان در ادامه به تحلیل تأثیر آثار این انتخابات در فضای سیاست داخلی ایران پرداخت و گفت: یک واقعیت جدی در کشور خودمان داریم و آن این است که از ابتدای انقلاب دو جریان نخبگان سیاسی داشته‌ایم. همیشه بین این دو رویارویی جدی وجود داشت. نگاه یک جریان به سوی کشورهای خارجی و غرب بوده و نگاه جریان دیگر به باورهای انقلابی و ایرانی.

وی تاکید کرد: حتماً وقتی که بایدن وارد انتخابات شود، سیاست‌های آمریکا در قبال ایران از منظر تاکتیکی تغییر می‌کند.

دستار رسانه‌ای قالیباف ادامه داد: دو جریان در دشمنی ما وجود دارد. یک جریان معتقد به براندازی جمهوری اسلامی است و معتقد است که نباد به هیچ وجه به جمهوری اسلامی رحم کرد. جریان دیگر اما بعد از آن‌که دید از راه براندازی موفق نمی‌شود به دنبال این است که انقلاب اسلامی را استحاله کند و چیزی شبیه جمهوری اسلامی پاکستان بسازد. این دو نگاه همیشه بوده و فقط قوی یا ضعیف شده است. مثلاً در دوره اوباما دیدیم که بعد از 88 تمام تلاش خود را برای براندازی کردند چون امیدوار شده بودند اما وقتی کشور به ثبات رسید نامه‌نگاری کرده و تاکتیکی را دنبال کرد که استحاله نظام را دنبال می‌کرد.

وی افزود: مسیری که آنان می‌خواستند پیش رفت اما ترامپ دوباره راه براندازی را پیش گرفت و امیدوار بود که موفق شود. در این نگاه به همه طیف‌های داخلی ایران یک نگاه ندارد و طیف غرب‌گرا در ایران را ترجیح می‌دهند لذا اگر بایدن سرکار آید امتیازاتی کوتاه‌مدت و ضعیف بدون این‌که تأثیر جدی در وضعیت ایران داشته باشد، به ایران می‌دهد تا جریان غرب‌گرا در ایران تقویت شود و در انتخابات 1400 پیروز شود و فضایی که می‌گوید مذاکره تنها راه نجات ایران است، تقویت شود.

به گفته وی، در شروع به نظر نمی‌رسد که تا 1400 فشار سنگینی به ایران بیاورد. مثلاً 5 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول وام خواسته‌ایم اما ترامپ جلوی آن را گرفته است. بایدن بدون این‌که به ما پول دهد اجازه پرداخت این وام را می‌دهد لذا پول دست دولت می‌رسد و فضا را به نفع خود تغییر می‌دهد. فشارهایی را هم شروع می‌کند. مثلاً ما اشتباه کردیم و اجازه بازدید از دو مرکز هسته‌ای که مربوط به گذشته بوده را داده‌ایم. احتمالاً آثاری در آن‌جاها که مربوط به گذشته بوده یافت می‌شود و از آن طریق به ما فشار می‌آورند. حتی ممکن است که تهدید به بردن به شورای امنیت را وارد کنند. از طرف دیگر فشار می‌اورند که تعهدات برجامی را دوباره اجرا کنید.

احدیان با تاکید بر اینکه «این رویکرد تا جایی است که فضای کشور را فضای مذاکره‌ای کنند» گفت: بعد از 1400 دیگر فشارهای پررنگ می‌شود و می‌گویند که باید بر سر مسائل موشکی، امنیتی و... مذاکره کنید. بنابراین در کوتاه مدت هم امتیاز می‌دهند و هم فشار در حدی می‌آورند که جریان مورد ترجیح خود را تقویت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح اخیر مجلس برای لغو تحریم‌ها نیز گفت: این طرح در اصل جبران همه عقب‌ماندگی‌هایی است که در زمان اجرای برجام ایجاد شده است. در جریان برجام اشکالاتی بود مثل عدم توجه به شروط رهبری. این اشتباهات به جایی رسید که ترامپ از برجام خارج شد و ما هم بعد از شروع اقدامات متقابل خود، متوقف شدیم. در واقع از نظر اقتصادی برجامی برای ما نمانده است و دست ما در مقابل فشارهای بعدی خالی است.

او گفت: اگر بخواهیم با اروپایی‌ها بر سر لغو تحریم مذاکره کنیم باید دست پر داشته باشیم. مجلس می‌خواهد به دولت در این جهت کمک کند. در این طرح اول به اروپایی‌ها وقت داده می‌شود و اگر انجام ندادند پروتکل الحاقی لغو می‌شود. بعد از آن نیز فرصت داده شده که هر قدر روابط اقتصادی خود را با ما عادی کردند، ما به تعهدات خود عمل کنیم.

این فعال سیاسی و رسانه‌‌ای اصولگرا خاطرنشان کرد: ما در هر صورت چه بایدن رئیس‌جمهور شود چه ترامپ، اگر قوی شویم بهترین نتیجه را می‌گیریم اما اگر اقتدار واقعی نداشته باشیم و چشممان به آنها باشد، بازی را باخته‌ایم. این یک قاعده تثبیت شده در نظام جهانی است که باید قوی باشی تا امتیاز بگیری.

وی تأکید کرد: بایدن در کوتاه مدت برای ما منافع ایجاد می‌کند اما در بلندمدت کار ما را سخت می‌کند. اگر بتوانیم در بلند مدت در برابر وسوسه‌های بایدن مقاومت کنیم، می‌تواند کمک بیشتری به ما کند و خروجی بهتری داشته باشد. ترامپ کار را سخت می‌کند و تند می‌رود. احتمال رسیدن به نتیجه منطقی با او بالا نیست. فکر نمی‌کنم که ترامپ مسیر خود را تغییر دهد، مگر این‌که ما از نظر او کاملاً از خطر براندازی دور شویم. در این صورت می‌توان از مسیر مذاکره با اروپایی‌ها و در قالب برجام با او کار را پیش برد.

احدیان در پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا نیز گفت: پیش‌بینی من این است که شانس رأی آوردن بایدن بیشتر از ترامپ است. گذشته از از نظرسنجی‌ها، با توجه به میزان مشارکت که بالاتر از قبل است می‌توان حدس زد که دموکرات‌ها رأی می‌آورند. اما این‌که میزان اختلاف او با ترامپ چقدر است و راه روش های حقوقی را برای ترامپ باقی نگذارد یا خیر معلوم نیست.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد حسینی، امروز چهارشنبه در حیاط دولت، اظهار داشت: در برخی کمیسیون‌های تخصصی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، بحث‌هایی مطرح بود که با همکاری دو قوه، نوسانات ارزی مهار شود.

حسینی تصریح کرد: همچنین مطرح شد که اگر دولت در این‌باره اعلام نظر و برنامه خود را اعلام نکند، مجلس اقداماتی انجام دهد که بر همان مبنا نیز پاسخی تهیه شد و مجموعه کار‌هایی که در حال انجام یا در آینده مدّ نظر است، تبیین شد و فکر می‌کنم در حال حاضر، مسئله خاصی وجود نداشته باشد.   معاون رئیس جمهور در امور مجلس، درباره چگونگی تعامل دولت و مجلس جدید با ابراز امیدواری به اینکه مجلس دوازدهم بهتر از مجلس فعلی خواهد بود، گفت: البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم.   حسینی اظهار داشت: البته از مجلس آینده نیز انتظار داریم که همکاری بسیار خوبی با دولت داشته باشد.   معاون رئیس جمهور در امور مجلس تصریح کرد: با کارهایی که دولت در ۳ سال گذشته انجام داده است، مشکلی پیش نمی‌آید.

دیگر خبرها

  • اعلام سیاست دولت به مجلس برای مهار نوسانات ارزی
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • فروردین: مالکان جدید استقلال و پرسپولیس دنبال تغییر فوری مدیریت باشگاه‌ها نباشند
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند