Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی فردا: اکبر منتجبی، عضو شورای سردبیری روزنامه سازندگی درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران اثر می‌گذارد یا نه به «فردا» گفت: «حتما نتیجه انتخابات آمریکا بر فضای داخلی ایران اثرگذار است. اگر بایدن رئیس‌جمهور شود شور و امیدی در میان مردم ایجاد می‌شود و روزنه‌ای برای کسانی که خواهان تغییر فضای کلی هستند به وجود می‌آید و احتمال دارد که بن‌بست‌های موجود شکسته شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: «به هر حال تفاوت‌های سیاسی میان ترامپ و بایدن وجود دارد. بایدن در یک سخنرانی معروف که در ایران هم بازتاب زیادی داشت گفت که به دنبال براندازی نیست و به برجام بازمی‌گردد و به توعی چراغ سبزی به ایران نشان داد. با پیروزی بایدن می‌توان با استفاده از این چراغ سبز ادامه مسیر داد اما در دوره ترامپ همه روزنه‌ها بسته بود و حتی نفت را در برابر دارو هم نمی‌توانستیم بفروشیم. حداقل اتفاقی که با روی کار آمدن بایدن رخ می‌دهد این است که تحریم‌ها بیشتر نمی‌شود و می‌توان امید داشت که فشارها کمتر شود».
او درخصوص ناکارآمدی‌هایی که در دولت روحانی رخ داد، اظهار کرد: «در ناکارآمدی مدیریتی شکی نیست و این ناکارآمدی ریشه در مدیریت سی تا چهل ساله دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست اما همیشه به دلیل وفور نعمت نفت و تزریق پول ناکارآمدی مدیران در حاشیه قرار داشته است. در همه این‌سال‌ها مشکل ناکارآمدی مدیریتی وجود داشته است و صرفا مربوط به این دولت نیست. شعار اصلی آقای روحانی در سال92 حل کردن مشکلات هسته‌ای در عرصه بین‌المللی بود که آن را به نتیجه رساند و محقق کرد. به هر حال پرونده‌ای که 12سال کشمکش بر آن وجود داشت به سرعت حل شد و از سال92 تا 96 واقعا شرایط نسبتا خوبی در حوزه اقتصاد حکم‌فرما بود اما وقتی در دوره ترامپ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران وضع شد تا حدی که دیگر امکان فروش نفت وجود ندارد، چه می‌شد کرد؟ طبیعی بود که وضعیت دچار آشفتگی شود».
او در پاسخ به این پرسش که خروجی مذاکرات برای ایران چه بود، تصریح کرد: «مشکل زمانی به وجود آمد که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد و یک جانبه از برجام خارج شد. مذاکره انجام شد اما وقتی او به تعهدات آمریکا عمل نکرد مسئله پیچیده شد».
این فعال رسانه‌ای در پاسخ به این پرسش که اگر کلینتون در آمریکا به جای ترامپ رئیس‌جمهور می‌‌شد، آیا احتمال خروج آمریکا از برجام وجود نداشت، خاطرنشان کرد: «اگر اعتمادسازی میان ایران و آمریکا ادامه می‌یافت مشکلات کمتری ایجاد می‌شد و اگر خانم کلینتون رئیس‌جمهور می‌شد حتما مشکلات کمتری احساس می‌کردیم. حداقل با دموکرات‌ها می‌شود حرف زد اما جمهوری‌خواه‌ها قابل مذاکره نیستند».
منتجبی همچنین یادآور شد: «حداقل دموکرات‌ها به دنبال بدتر کردن اوضاع نیستند. به هر حال باید از جایی مذاکره را شروع کرد. من تصور می‌کنم می‌شود با بایدن روزنه مذاکره را مشاهده کرد».
او در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران باید شروط احتمالی بایدن برای مذاکره را بپذیرد یا نه، گفت: «طبیعی است که نباید شروط غیرمنطقی بایدن پذیرفته شود اما سخن من این است که حتی درباره آن شروط هم می‌شود با بایدن مذاکره کرد تا از مواضع خود عقب بنشیند اما با ترامپ همین میزان امکان مذاکره هم وجود ندارد».

منبع: فردا

کلیدواژه: انتخابات رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۲۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم

نایب‌رئیس اتاق ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو، گفت: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم حسین پیرموذن،نایب‌رئیس اتاق ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو 2024 که درواقع نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران است، اولویت این دوره هیات نمایندگان اتاق ایران را تلاش در راستای تقویت صادرات غیرنفتی دانست و تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگناهای اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای درهمین راستا بود.

او ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیات‌های تجاری از 25 کشور مختلف، نشان دادیم که اقتصاد ایران علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران مشارکت اتاق در برگزاری ایران‌اکسپو و ایجاد پاویونی در این نمایشگاه را در راستای نمایش ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور، مؤثر ارزیابی کرد و افزود: هیات‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالاهای ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشورها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشورهای مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

او تأکید کرد: اتاق ایران حضور پررنگ در بازارهای جهانی و برپایی نمایشگاه‌های دائمی را در برنامه کاری خود دارد و ایجاد پیوندهای اقتصادی برای تقویت صادرات غیرنفتی را دنبال می‌کند. درواقع افزایش سطح درآمدهای ارزی کشور در این تنگناهای اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض