Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@17:56:43 GMT

۷۳ درصد از حجم بارش ها در گلستان تبخیر می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۳۶۵۵

۷۳ درصد از حجم بارش ها در گلستان تبخیر می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محسن حسینی اظهارکرد: توسعه سامانه های نوین آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، توسعه گلخانه ها، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه، انسداد چاه های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاهها با نصب کنتور هوشمند، استفاده مجدد از پساب (خانگی و صنعتی)، کاهش هدررفت شبکه های آب شرب، مدیریت مصرف آب شرب و آبخیزداری از جمله مهم ترین سرفصل های برنامه سازگاری با کم آبی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان افزود: ۳۱ ایستگاه باران سنجی و پنج ایستگاه برف سنجی میزان نزولات جوی را اندازه گیری می کند و براساس گزارش های این ایستگاه ها، در سطح استان سالانه بیش از ۹ میلیارد متر مکعب برحسب میانگین بارشی استان شاهد بارش نزولات جوی هستیم.

وی با بیان اینکه در استان ۲۹ ایستگاه دماسنجی و تبخیر سنجی وجود دارد، گفت: داده ها نشان می دهد ۷۳ درصد از حجم بارش در استان تبخیر می شود.

حسینی در ادامه پتانسیل آب سطحی استان را یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: پتانسیل آب زیرزمینی استان یک میلیارد و۲۵۰ میلیون متر مکعب است و مساحت آبخوان های استان ۲۳ درصد از مساحت استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: ۳۰۳ چاه مشاهده ای و پیزومتر هم مطالعات منابع آب زبرزمینی را برعهده دارند.

حسینی با بیان اینکه سرانه آب در استان گلستان از سرانه آب کشور پایین تر است، گفت: در استان گلستان دو نیم میلیارد متر مکعب ذخایر آبی وجود دارد و با احتساب دو میلیون نفر جمعیت استان، سرانه هر گلستانی یک هزار و ۲۵۰ متر مکعب است که پایین تر از میانگین کشوری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه آب قابل برنامه ریزی در استان یک میلیارد و۷۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: با ادامه روند موجود در بخش های مختلف مصرف، پتانسیل آب قابل برنامه ریزی، تنها پاسخگوی ۸۰ درصد نیازهای آب استان در افق سال ۱۴۲۵ خواهد بود.

حسینی تصریح کرد: در صورت انجام برنامه های سازگاری با کم آبی استان، تا سال ۱۴۰۵ مقدار ۲۰۹ میلیون مترمکعب از ۴۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب استان جبران خواهد شد.

کد خبر 5063124

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان سید محسن حسینی آب منطقه ای گلستان ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز توهین به پیامبر آمار کرونا یوم الله 13 آبان هفته وحدت بوشهر کرمانشاه گرگان محدودیت های کرونایی پدافند غیرعامل ستاد ملی مقابله با کرونا ایلام میلیون متر متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد

حسین سلطانی با بیان اینکه هم اکنون آسمان مناطق مختلف استان تا حدودی ابری است، گفت: این شرایط جوی از بعدازظهر با وزش باد و بارش های خفیف به خصوص در ارتفاعات استان همراه می شود.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای استان، یادآور شد: روز جمعه نیز بارش ها با شدت بیشتری در مناطق مختلف استان ادامه خواهد یافت.

سلطانی تاکید کرد:‌ با توجه به ماهیت رگباری بارش ها و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها شهروندان طی این مدت از توقف و تردد در حاشیه و حریم آنها اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: به تدریج دمای هوا به طور نسبی کاهش خواهد یافت و روزهای خنکتری را پیش رو خواهیم داشت.

سلطانی دمای فعلی شهر زنجان را ۱۶ درجه سانتیگراد بیان کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان هشت و ۲۷ درجه، ابهر هشت و ۲۶، خرمدره ۹ و ۲۷ درجه، آب‌بر ۱۵ و ۳۱ درجه، قیدار هفت و ۲۳ درجه، سلطانیه پنج و ۲۶ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان ادامه دارد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد
  • جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاری‌های تهدید کننده
  • استان مرکزی چه بهره‌ای از بارش‌های بهاره برد؟
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از «بمب خلأ» در جنگ غزه