Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@04:54:24 GMT

سرعت زیاد تغییر اقلیم مشکل‌ساز شده است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۵۸۹۳

سرعت زیاد تغییر اقلیم مشکل‌ساز شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی گفت: تغییرات اقلیمی از ابتدای آفرینش در روی کره زمین تا به امروز پیوسته در حال انجام بوده، اما آنچه که طی سال‌های اخیر مشکل‌ساز شده، سرعت زیاد تغییرات اقلیمی است.

فاطمه اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: اقلیم‌شناسی یا آب وهواشناسی یکی از شاخه‌های جغرافیای طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعریف اقلیم نیز می‌توانیم به شرایط آب‌وهوای یک منطقه جغرافیایی مانند دما، بارش، باد، فشار اتمسفر و... در مدت زمانی نسبتاً طولانی اشاره کرد که به‌عنوان مثال اقلیم روسیه، کانادا، فنلاند و ایسلند سرد و مرطوب اقلیم عربستان، سودان و مکزیک گرم و خشک و اقلیم اندونزی و سری‌لانکا هم گرم و مرطوب است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم تغییر مهم در وضعیت میانگین اقلیم یا تغییرپذیری آن است. فعالیت‌های انسانی که منجر به انتشار گاز دی‌اکسید کربن و افزایش دمای زمین شود، گرمایش زمین و ذوب شدن یخ‌های قطبی را به همراه دارد که به آن تغییرات اقلیمی می گویند.

این کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی با اشاره به اینکه دوره اقلیمی حال حاضر نسبت به دوره‌های گذشته تغییر کرده و ما با شرایط متفاوتی از اقلیم گذشته در حال زندگی کردن هستیم، گفت: همچنین اقلیم در آینده نیز مطمئناً تفاوت‌های چشمگیری با حال حاضر خواهد داشت. در سال‌های اخیر به دلیل گرمایش زمین و افزایش دما دو پدیده خشک‌سالی و وقوع سیلاب در بسیاری از مناطق اتفاق افتاده است که منجر به تغییر شرایط اقلیمی مانند تغییر الگوهای بارش شده است. با افزایش دمای کره زمین مطمئناً منابع رطوبتی میزان انرژی بیشتری دریافت می‌کنند بنابراین تبخیر از سطح این منابع رطوبتی بیشتر خواهد شد و پتانسیل رطوبت محیط بیشتر از گذشته می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش بارندگی باعث بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها و زیر آب رفتن زمین‌های پست ساحلی، زیرآب رفتن تالاب‌ها و از بین رفتن زیست‌گاه‌های حیات وحش می‌شود. بالاتر آمدن سطح ایستایی آب گاهی موجب می شود فشار وارده به خطوط انتقال آب و فاضلاب زیاد شود و مشکلاتی را ایجاد کند و یا اینکه به شبکه‌های برق، مناطق مسکونی، راه‌های ارتباطی، صنعت، کشاورزی و... صدمات زیادی را وارد کند.

این کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی افزود: داده‌های آماری نشان می‌دهد که شدت بارش وقوع سیلاب در کشور ما بیشتر و همچنین فاصله زمان وقوع آن‌ها در طی سال‌های گذشته کمتر شده است.

اکرمی عنوان کرد: تغییرات اقلیمی از ابتدای آفرینش در روی کره زمین تا به امروز پیوسته در حال انجام بوده‌ است اما آنچه که طی سال‌های اخیر مشکل‌ساز شده است، سرعت زیاد تغییرات اقلیمی است؛ به‌طور مثال با تغییر اقلیم یک ناحیه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی نمی‌توانند خود را با شرایط جدید سازگاری دهند بنابراین حیات شان به خطر می‌افتد و منقرض می‌شود.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مناطق کشور این خشک‌سالی تشدید نیز شده است؛ مثلاً در اردکان یزد کمبود بارش باعث تغییراتی در کیفیت و کمیت منابع آب موجود دشت این منطقه که عمدتاً چاه‌های آب زیرزمینی است شده و با روند منفی بارش، روند مثبت شوری آب زیرزمینی و کاهش تغذیه آب‌های زیرزمینی اتفاق افتاده است. حمله ملخ‌ها را ما در گذشته هراز چندگاهی داشتیم ولی الان خیلی زیاد شده و طی چند سال اخیر شیوع پیدا کرده است. افزایش ریزگردها و گردوغبار در کرمانشاه یا استان سیستان و بلوچستان و خوزستان باعث افزایش عفونت‌های ریوی و اختلالات تنفسی، ناراحتی چشمی، کاهش یا از بین رفتن محصولات کشاورزی، کاهش ذخایر آب سطحی و زیرزمینی یا خشک شدن آن‌ها، کاهش یا از بین رفتن گیاهان و جانوران، آتش‌سوزی جنگل‌ها، مهاجرت ساکنان مناطقی که دچار خشک‌سالی شده‌اند و در بعضی مناطق باعث تخلیه شدن روستاها شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تغییرات اقلیمی جغرافیا تغییرات اقلیمی جغرافیای طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۵۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر مخابرات استان مرکزی در خصوص اجرایی شدن طرح فیبر نوری در سطح استان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: هدف از اجرای شبکه فیبر نوری توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت در سطح استان است. 
لطفی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا در سال گذشته افزود: سال گذشته در استان مرکزی ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری اجرا شد که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن در شهر‌ها انجام شده و حدود ۳۰ إلی ۶۰ درصد شهر‌ها تحت پوشش قرار گرفته است. 
مدیر مخابرات استان مرکزی ادامه داد: شاید کمترین توسعه مربوط به شهر اراک است که با تعامل و همکاری شهرداری و شورای شهر می‌توان تا انتهای امسال این وضعیت را به بیش از ۹۰ درصد رساند.
او عنوان کرد: برای استفاده از ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری صورت گرفته تاکنون حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده و همین رقم برای سال جاری نیز در برنامه گنجانده شده است.

دیگر خبرها

  • کلوپ: در رختکن با صلاح حرف زدیم، مشکل حل شد!
  • کلوپ: در رختکن با صلاح حرف زدیم، مشکل حل شد!‏
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم
  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • پرسپولیسی ها ما را مسخره کردند | مشکل بازیکن استقلال بود که بی دلیل در زمین ایستاده بود
  • اوسمار: در دفاع مشکل داشتیم نه حمله
  • شاهد سرعت گرفتن اجرای نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی هستیم
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است