Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:28:10 GMT

کرونا و تصمیم گیری در بحران

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۶۶۵۷

کرونا و تصمیم گیری در بحران

ایسنا/ایلام تاکتیک‌های ریسک پذیری در شرایط بحران کمک می‌کند تا مخاطرات ناشی از تشدید بحران  دقیقا مورد ارزیابی قرار گیرد و مانع شدت بحران به شکل نردبانی باشد.

به گزارش ایسنا، کرونا به عنوان یک بحران شرایط خاصی را، در جهان و ایران به وجود آورده است.در این شرایط بحرانی، تصمیم گیری برای مهار و مدیریت این بحران، کاملا حیاتی است  و با منافع ملی و امنیت ملی و حتی امنیت بین المللی گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اتخاذ تصمیم در قلمرو امنیت و منافع ملی از مسئولیت‌ها و رسالت اساسی زمامداران به حساب می‌آید.به عبارتی تصمیم در چنین شرایطی را می‌توان بازده یک دستگاه و حتی یک سیستم سیاسی تلقی کرد.توفیق چین در مدیریت کرونا باعث شده است که عصر پسا کرونا را عصر چین نام گذاری نمایند.
شیوه‌ها و نظریه‌های مختلفی در زمینه تصمیم گیری در شرایط بحرانی وجود دارد. نکته محوری در این مباحث، مدیریت زمان و در بحث کرونا مدیریت مکان است. یعنی اتخاذ تصمیمات آنی و فوری برای  توقف بحران در همان محدوده زمانی و مکانی است. نکته مهم در کنار این اصل راهبردی که چینی‌ها با قرنطینه کامل ووهان آن را عملیاتی ساختند و تجربه مفیدی است و باید از آن استفاده کرد، ریسک پذیری تصمیم گیران در شرایط سخت و بحرانی است. تاکتیک‌های ریسک پذیری در شرایط بحران به ما کمک می‌کند که مخاطرات ناشی از تشدید بحران را دقیقا ارزیابی کرده، مانع شدت بحران به شکل نردبانی گردیم.
در شرایط بحرانی ما ناچار به اتخاذ استراتژی و تاکتیک در قلمرو بحران هستیم.استراتژی مهار کرونا بدون اتخاذ تاکتیک و اجرای دقیق آن امکان‌پذیر نیست. سیر صعودی بحران به ما نشان می‌دهد  که ستاد ملی کرونا  در اجرای ماموریت‌های خود با چالش‌ها و موانعی روبرو است.
تصمیم گیری باید در شرایط بحران منجر به تامین منافع ملی و امنیت ملی گردد، این راهبرد باید در ستاد ملی کرونا به یک باور ساختی تبدیل شود. امروزه و در شرایط کنونی تامین منافع و اهداف ملی کشور به اتخاذ تصمیمات این ستاد در مرکز و استان‌ها گره خورده است. تصمیم گیران باید بدانند در شرایط خاص و ویژه تصمیم می‌گیرند و تصمیمات آنها با کیان ملت و کشور پیوند خورده است. داشتن نگاه راهبردی، بهره گیری از همه ظرفیت‌ها، قاطعیت در اجرای تصمیمات و جلب مشارکت مردمی رمز عبور از این بحران است. تصمیم گیران باید بدانند که اگر دامنه بحران مهار نشود بحران از کنترل خارج خواهد شد، لذا تصمیمات درست و اجرای دقیق آنها کاملا مورد انتظار است. شرایط امروز جامعه و روند گسترش کرونا نشان می‌دهد که تصمیم گیران در ستاد کرونا باید بار دیگر در تصمیمات و راهبردهای خود بازنگری نمایند.

امروز کرونا محکی مهم برای تصمیم گیران در شرایط بحرانی است. ستاد باید راهکارهای جدی تر و تصمیمات قاطعانه‌تری برای مقابله با این بلای خانمان‌سوز اتخاذ نماید. ختم  و مدیریت بحران تبلور توفیق تصمیم گیران در شرایط بحرانی است. تاریخ این مهم را شهادت خواهد داد.

نصرت‌الله حیدری استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی منطقه ایلام کروناویروس شرایط بحرانی شرایط بحران تصمیم گیران تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان