Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:38:04 GMT

خطر ورشکستگی بیخ گوش دفاتر ازدواج استان اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۷۴۰۴

خطر ورشکستگی بیخ گوش دفاتر ازدواج استان اصفهان

ایسنا/اصفهان رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان با اشاره به اینکه فقدان موازنه درآمدی بین دفاتر ازدواج و طلاق رقابت ناسالمی بین دفاتر ایجاد کرده، گفت: درحالی برخی دفاتر ازدواج گاهی بیش از ۱۰۰ ازدواج در یک ماه ثبت می کنند که این آمار در بسیاری از دفاتر صفر یا تک رقمی است و باعث شده حدود ۹۰ درصد دفاتر در معرض ورشکستگی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام علی‌اکبر صافی اصفهانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: آمارهای ازدواج در سال جاری درحالی با کاهش مواجه شده که تغییری در آمارهای طلاق نمی بینیم، البته نمی توان همه تقصیر را به گردن همه گیری کرونا انداخت و شرایط اقتصادی را نادیده گرفت.

وی افزود: گرانی، تورم، بیکاری، افزایش قیمت طلا، مسکن و ... از یک سو و آداب و رسوم نادرستی که در جامعه شکل گرفته از سوی دیگر، دست خانواده ها را برای ازدواج جوانان بسته و خانواده ها نمی توانند برای ازدواج به هنگام فرزندانشان پیش قدم شوند.

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان با اشاره به کاهش چند درصدی آمار ازدواج در ۶ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان اصفهان، گفت: این درحالی است که متاسفانه در همین مدت آمار طلاق نه تنها کاهش نداشته که مقداری افزایش هم داشته است.

وی کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق را تحت تاثیر بحران کرونا، شرایط اقتصادی و تغییر سبک زندگی مردم دانست و گفت: متاسفانه حال خانواده در اصفهان خوب نیست، تجرد زیستی درحال افزایش است و بسیاری از ازدواج هایی که در دفاتر ازدواج ثبت می شود ازدواج های بار دوم و یا در سنین بالا است و کمتر موردی داریم که عروس و دامادی سن نرمال برای ازدواج داشته باشند.

حجت الاسلام صافی از پیش بینی افزایش آمار ازدواج در مناسبت های ماه ربیع الاول خبر داد و گفت: به دلیل وضعیت حاد شیوع کرونا در اصفهان و محدودیت های پیش بینی شده، پروتکل های بهداشتی برای دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اعمال شده که از جمله حضور حداکثر ۶ نفر در دفاتر در زمان ثبت ازدواج است.

وی با بیان اینکه بسیاری از دفاتر ازدواج پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، افزود: اما تعداد کمی از دفاتر رعایت نمی کنند و هیچ ساز و کاری هم برای برخورد با آنها وجود ندارد و یا اگر وجود دارد ترتیب اثر داده نمی شود.

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان ادامه داد: تعداد انگشت شماری از دفاتر ازدواج که پایبندی چندانی هم به پروتکل های بهداشتی ندارند همان صاحبان درآمدهای نجومی هستند. این دفاتر با اتاق های عقد لاکچری، رقص نور، سفره های تجملی و امکانات دیگری که ایجاد کرده اند مشتریان بیشتری به خود جلب می کنند، درحالی که این موضوع نیز تخلف محسوب می شود.

به گفته وی، برخی دفاتر ازدواج درحالی بیش از ۱۰۰ ازدواج در یک ماه ثبت می کنند که این آمار در بسیاری از دفاتر صفر یا تک رقمی است. متاسفانه موازنه درآمدی بین دفاتر ازدواج و طلاق وجود ندارد، درحالی که برای دفاتر اسناد رسمی سقف درآمدی و دفاتر طلاق سقف ثبت طلاق پیش بینی شده ولی در دفاتر ازدواج هنوز این اتفاق نیفتاده است.

حجت الاسلام صافی با اشاره به اینکه فقدان موازنه درآمدی بین دفاتر ازدواج و طلاق باعث رقابت ناسالمی بین دفاتر شده، گفت: این درحالی است که درصد بالایی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق در معرض ورشکستگی هستند، چراکه هزینه های دفاتر بالا رفته و از طرفی تعرفه هایی که قرار است هر ۲ سال یک بار تغییر کند با هزینه ها سازگار نیست.

وی با بیان اینکه به طور میانگین درآمد دفاتر ثبت ازدواج حداقل یک چهارم شده، تصریح کرد: در همین شرایط هزینه های دفاتر حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است. تماس های زیادی از سردفتران ازدواج داریم که از این وضعیت گلایه دارند، البته بخشی از این وضعیت به شرایط اقتصادی جامعه و بحران کرونا برمی گردد ولی بخشی از آن را می توان با تدابیری حل کرد؛ ازجمله ایجاد موازنه درآمد بین دفاتر ثبت ازدواج و اصلاح تعرفه ها که نیازمند تصمیمات ملی است.

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان همچنین با تاکید براینکه نیازمند کار فرهنگی قوی و موثر در زمینه ترویج ازدواج هستیم، یادآور شد: اگرچه کانون سردفتران در اساسنامه این وظیفه را دارد که با کمک نهادهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما طرح هایی برای ترویج فرهنگ ازدواج اجرا کند، ولی متاسفانه تعامل موثری در این زمینه وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه باید فکر اساسی برای آداب و رسوم نادرستی مثل مهریه های سنگین شود، خاطرنشان کرد: آنچه در اسلام به عنوان مهریه نام برده می شود در واقع صداق است که در زمان ازدواج داماد به عنوان نشانه مهر و محبت به عروس می دهد، ولی مهریه های طلایی که در فرهنگ ما شکل گرفته و هیچ دامادی از عهده آن بر نمی آید هیچ سنخیتی با این سنت حسنه ندارند.

حجت الاسلام صافی با بیان اینکه مردم باید بپذیرند و قبول کنند مهریه های سنگین هیچ تضمینی برای زندگی نیست و فقط موجب گرفتاری جوانان می شود، گفت: به اجرا گذاشتن مهریه معمولا از طریق دفاتر ازدواج صورت می گیرد که زوجه درخواست صدور اجرائیه می کند و این اجرائیه برای ادارات اجرای اسناد رسمی ارسال می شود تا وارد فرایند شناسایی و توقیف اموال شود. قبلا درخواست صدور اجرائیه مهریه بسیار کم بود، ولی اخیرا به شدت افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در دفتر خودم شاید سالی ۱۰ مورد اجرائیه مهریه ارسال می شد، درحالی که از ابتدای امسال نزدیک ۵۰ درخواست دریافت و به واحد اجرای اسناد رسمی ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع هشدار نگران کننده ای است که بنیان خانواده را تهدید می کند و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود تا بنیان مقدس خانواده را دچار تزلزل نکند.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ازدواج ازدواج و طلاق خانواده دفاتر ثبت ازدواج استان اصفهان دفاتر ازدواج حجت الاسلام بین دفاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز روانشناس که در مجموعه دهکده نشاط ولیعصر و به همت سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد، افزود: نقش روانشناسان در امیدآفرینی و سازندگی روح و جان بشر و تلاشی که برای زیبا زندگی کردن و بهینه بودن به کار می‌برند بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: نقش درمانگر جسمی و روحی ناهنجاری‌ها و نقص‌ها از یک سو، نقش پیشگیری و ممانعت از آسیب‌ها از یک سو؛ اما اینکه بتوان قدرت و توانمندی فرد را به کار گرفت و استعدادهای او را شناخت و در او انگیزه و امید ایجاد کرد از مهم‌ترین کار روانشناسان است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تدوین منشور مشاوره خانواده از مسوولیت‌هایی است که در سند مهندسی فرهنگی کشور بر عهده این معاونت قرار گرفته است و در ماه‌های قبل به تدوین نهایی رسید که بعد از رفتن به شورای مهندسی فرهنگی، عمومی خواهد شد.

وی بیان کرد: از وظایف دیگری که در ماه‌های آغاز به کار دولت از جانب رئیس جمهور بر عهده این معاونت گذاشته شد، برنامه‌ریزی برای پیشگیری یا کاهش طلاق بود که در این خصوص برنامه‌هایی را به ستاد ملی زن و خانواده بردیم و پس از تصویب، نتیجه نهایی در کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت مصوب و ابلاغ شد.

خزعلی همچنین گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به طراحی پلتفرم همساز برای زوجین نوپا اشاره نمود، تا از روزی که ازدواج می‌کنند مشاور خانواده در اختیار آنها قرار بگیرد و هر ماه با آنها تماس گرفته شود. در این طرح همچنین آموزش‌هایی برای مهارت زندگی و ارتباط به زوجین داده می‌شود تا دچار مشکل نشوند.

وی ابراز امیدواری کرد مشاورین و روانشناسان در اجرای این برنامه معاونت را پشتیبانی و همراهی نمایند.

وی در ادامه مشاوره‌های روانشناسی و حقوقی را از جمله حمایت‌هایی دانستند که می‌توان به زنان سرپرست خانوار ارائه نمود.

در انتهای این مراسم از روانشناسان و مشاوران برتر تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6091291

دیگر خبرها

  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • چرا نرخ طلاق در استان البرز بالاست؟
  • ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای طرح نهصمت ملی مسکن 
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق