Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدرس و پژوهشگر نجوم با اشاره به رصد دو مقارنه زیبای ماه با ستاره های خوشه ای باز M35 و کندوی باز عسل، گفت: عطارد به بیشترین کشیدگی غربی خود می رسد.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد:  ۱۵ آبان در ساعت  ۵:۰۳ دقیقه سحرگاه، مقارنه ماه با خوشه ستاره ای باز M۳۵ قابل رصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توضیح خوشه های ستاره ای در آسمان گفت: خوشه های ستاره ای مجموعه ای از چند ستاره هستند که از یک سهابی تشکیل شده و معمولا همسن هستند. خوشه های ستاره ای به دو شکل باز و بسته یا کروی وجود دارند.

این پژوهشگر نجوم همچنین در توضیح پدیده مقابله گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

مرادی تاکید کرد: این پدیده تخصصی است و برای رصد آن باید در شرایطی که آسمان صاف است، از ابزار رصدی مناسب استفاده کرد.

17 آبان؛ مقارنه ماه و خوشه باز کندوی عسل

وی دیگر رویداد نجومی این شب های آبان ماه را مقارنه ماه و خوشه باز کندوی عسل اعلام کرد که ۱۷ آبان در ساعت ۲۲:۰۳ دقیقه قابل رصد است.

این پژوهشگر نجوم به قابل رصد شدن سیاره کوچک عطارد در آبان ماه اشاره کرد و گفت: ۲۰ آبان عطارد در بیشترین کشیدگی غربی قرار می گیرد.

20 آبان؛ عطارد در بیشترین کشیدگی غربی

مرادی توضیح داد:  زمانی که سیاره ها در راستای خورشید هستند نمی توانیم آنها را رصد کنیم و خصوصا عطارد و زهره که بسیار نزدیک خورشید هستند، رصد آنها سخت می شود، اما در مورد این دو سیاره زاویه کشیدگی مهم است که هرگاه دو سیاره تا جایی که بتوانند در حرکت مداری خود از خورشید دور شوند، شرایط رصدی خوبی پیدا خواهند کرد.

وی افزود: در ساعت ۲۰:۳۴ دققه عطارد در بیبشترین کشیدگی غربی است و شرایط رصدی خوب دارد. در این شب ها عطارد به آسمان سحرگاهی منتقل می شود و علاقه مندان به رصد این سیاره می توانند به شرطی که افق شرق باز باشد یعنی در کویر یا بلندی به رصد این سیاره بپردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم خوشه های ستاره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد

به گزارش خیرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: سطح زیر کشت باغهای انگور این شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که ۵۴۸ هکتار آن بارور و ۹۲ هکتار نهال است.

سعیدیان افزود: پیش بینی می شود امسال سه هزار و 400 تن انگور از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

وی، از باغداران خواست نسبت به مبارزه به موقع با بیماری سفیدک سطحی موکه از بیماریهای شایع  در منطقه است، اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اضافه کرد: همچنین آفت تریپس مو جزو آفاتی است که می‌تواند خسارات زا باشد و باغداران باید در موقع مناسب با آن مبارزه کنند.

سعیدیان، آفت کرم خوشه خوار انگور را یکی دیگر از آفات این محصول دانست که در مرحله دوم سمپاشی، باغداران همزمان با مبارزه با بیماری سفیدک سطحی با آفت خوشه خوار هم مبارزه کنند.

از مجموع ۶۰۰ هکتار از تاکستانهای شهرستان مهاباد ۴۱۷ هکتار آن، انگور دیم و مابقی انگور آبی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • فصل گلدهی دشت های غربی پایتخت را از دست ندهید | تماشای ریواس های تالون تا شقایق های اخترآباد
  • لئو مسی مهمان ویژه NBA شد (عکس)
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • ستاره پی‌اس‌جی: رونالدو من را دیوانه خودش کرد
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد