Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، اسمامحمودی: در میان شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمان شهرک صنعتی یکی از محروم‌ترین مناطق مسکونی اقماری شهر کرمان است که اکثر ساخت و سازها در این منطقه به صورت غیر مجاز شکل گرفته است.

ساکنان این مناطق افرادی هستند که پس از مهاجرت به شهر کرمان به دلیل فقر و عدم توانایی برای اسکان در شهر کرمان به شهرک صنعتی روی آورده‌اند، کارگران کوره‌های آجر پزی و آهک پزی هم بخش قابل توجهی از این افراد را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوچه‌های خاکی، خانه‌های ساخته شده از گل و آجر و یا گاه آلونک‌هایی که طی ۲۴ ساعت بنا می‌شوند نمایی از ساختمان‌های موجود در این شهرک محروم است.

کوچه‌های خاکی، خانه‌های ساخته شده از گل و آجر و یا گاه آلونک‌هایی که طی ۲۴ ساعت بنا می‌شوند نمایی از ساختمان‌های موجود در این شهرک محروم است

طی سال‌های اخیر و با افزایش موج مهاجرت‌های به دلیل خشکسالی و کمبود فرصت‌های شغلی در روستاها از یک سو و افزایش اجاره خانه در شهر کرمان بر جمعیت شهرک‌های حاشیه‌ای کرمان افزوده شده است و شهرک صنعتی نیز از این امر مستثنا نبوده است.

اما آنچه که این روزها بیشتر از هر چیز دیگر ساکنان این منطقه را رنج می‌دهد وجود کوره‌های آهک پزی در شهرک صنعتی است.

تپه‌های آهکی جان کودکان را تهدید می‌کند

کوره‌هایی که گاه دیوار به دیوار خانه‌های مردم قرار گرفته است و هزاران کودک نیز در مجاور تپه‌های عظیم آهک در حال بازی هستند، تپه‌های آهکی که مانند بمب‌های خطرناک هر لحظه می‌توانند جان کودکان را با خطر جدی مواجه کنند.

از سوی دیگر با وزش باد شهرک صنعتی مملو از گرد و غبار آهک می‌شود و ریه‌های مردم این منطقه را پر از غباری می‌کند که به مرور زمان نفس مردم را تنگ‌تر می‌کند.

چگونه اجازه فعالیت کوره‌های آهک را در منطقه مسکونی می‌دهند و کسی هم برخورد نمی‌کند سه سال است پیگیر هستیم و مسئولان هر بار که برای بازدید به شهرک می آیند می‌گویند چند ماه دیگر مشکل رفع می‌شود

پای درد دل مردم این منطقه نشستیم، بتول کریمی راد یکی از ساکنان این منطقه است که می‌گوید: هر چند ما حاشیه نشین هستیم اما بسیاری از مردم هم برای خانه‌هایی که ساخته‌اند سند دریافت کرده‌اند و ما هم جزئی از مردم شهر کرمان هستیم اما نمی دانم چگونه اجازه فعالیت کوره‌های آهک را در منطقه مسکونی می‌دهند و کسی هم برخورد نمی‌کند سه سال است پیگیر هستیم و مسئولان هر بار که برای بازدید به شهرک می آیند می‌گویند چند ماه دیگر مشکل رفع می‌شود.

وی می‌گوید: مدت‌ها قبل از کرونا ما مجبور بودیم ماسک بزنیم چون بوی آزار دهنده این کوره‌ها به حدی زیاد و مضر است که نفس کشیدن را برای ما و بچه‌هایمان سخت کرده و بسیاری از مردم دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.

این زن کرمانی می‌گوید: کودکان ما دقیقاً کنار همین کوره‌ها بازی می‌کنند و وجود این حجم زیاد آهک می‌توان جان بچه‌ها را هم تهدید کند.

سمانه تقی زاده دیگر ساکن این منطقه است که می‌گوید: هر بار که کوره دارها شکایت می‌کنیم می‌گویند مکانی برای جابجایی مشخص نشده و مجبوریم به کار خود ادامه دهیم.

کسی برای جابجایی کوره‌ها اقدام عملی نمی‌کند

وی ادامه می‌دهد: چند سال است با این مشکل مواجه هستیم و نمی‌دانیم باید چه اقدامی انجام دهیم به همه ادارت از جمله محیط زیست، شهرداری، علوم پزشکی و استانداری مراجعه کرده‌ایم و با وجود اینکه کارشناسان محیط زیست می‌گویند گاز ناشی از وجود این کوره‌ها بسیار خطرناک است اما کسی حاضر نیست برای جابجایی این کوره‌ها کاری انجام دهد.

محمد سلطانی دیگر ساکن این منطقه می‌گوید: هر بار که باد می‌وزد شهرک مملو از گرد و غبار آهک می‌شود و دیگر نمی‌توان از خانه خارج شد، صاحبان کوره‌ها اقدام به خالی کردن سنگ‌های بزرگ آهک در مجاور خانه‌ها و روشن کردن کوره‌ها می‌کنند و هر بار هم که اعتراض می‌کنیم می‌گویند اینجا ابتدا کوره بوده و مردم اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

بسیاری از این کوره‌ها بعد از سکونت مردم در شهرک ایجاد شده‌اند و هیچ توجهی هم به سلامت و محیط زیست ندارند

وی می‌گوید: بسیاری از این کوره‌ها بعد از سکونت مردم در شهرک ایجاد شده‌اند و هیچ توجهی هم به سلامت و محیط زیست ندارند.

زهره قوام، یکی از فعالان محیط زیست در خصوص گازهای آلوده و آلایندگی آهک در شهرک صنعتی به خبرنگار مهر می‌گوید: بدون شک یکی از خطرات جدی وجود این کوره‌ها انتشار گازهای مختلف سمی ناشی از فعالیت کوره‌ها می‌باشد ضمن اینکه گرد و غبار آهک نیز می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند.

گاز co سلامت مردم را تهدید می‌کند

وی می‌گوید: پخت آهک، آلودگی‌های زیست محیطی زیادی از جمله ایجاد گاز co به همراه دارد ضمن اینکه فرایند تولید به گونه‌ای است که آلاینده‌ها و پس مانده‌ای خطرناکی را نیز به جای می‌گذارد که در محیط زندگی مردم به جای می‌ماند.

وی ادامه داد: مسلماً جابجایی این کوره‌ها تنها راه رفع مشکل است و باید هر چه زودتر برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

مصطفی آیت اللهی موسوی، معاون استاندار کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: مدتهاست رفع مشکل این شهرک در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به خطری که فعالیت این کوره‌ها برای سلامتی مردم دارد جلسات متعددی برای رفع مشکل با دستگاه‌های ذی ربط تشکیل شده است.

وی گفت: این منطقه مکانی صنعتی بوده و رفته رفته خانه‌ها در این شهرک ساخته شده است، پیگیری‌ها ادامه دارد و زمینی تخصیص داده شده که باید تأسیسات زیر بنایی ایجاد و مشکل رفع شود.

وی افزود: در محل دشت زحمتکشان مکانی برای استقرار شهرک آهک در نظر گرفته شده است و تصور می‌کنیم به زودی این کار انجام شود.

به نظر می‌رسد بروکراسی اداری و روند کند تصمیم گیری و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در محل دشت زحمتکشان رفع مشکل کوره‌های آهک پزی در شهرک صنعتی را دچار فرایندی زمان بر و بی نتیجه کرده است و رفع این مشکل نیاز به تصمیم گیری قاطع و تسریع در انتقال کوره‌ها از محل زندگی مردم به خارج از شهرک دارد.

کد خبر 5063513

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری کرمان سازمان محیط زیست حاشیه نشینی ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز توهین به پیامبر آمار کرونا یوم الله 13 آبان هفته وحدت بوشهر کرمانشاه گرگان محدودیت های کرونایی پدافند غیرعامل ستاد ملی مقابله با کرونا ایلام کوره های آهک کوره ها شهرک صنعتی محیط زیست شهر کرمان رفع مشکل خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۷۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کوره‌های آتشین تا نوک تیز؛ مدادها چگونه ساخته می‌شوند؟

شاید به نظر یک ابزار ساده بیاید اما پشت ساخت هر مداد معمولی، فرآیندی پیچیده از ترکیب منابع طبیعی و نبوغ انسانی نهفته است. سفری که از درون معادن آغاز و در انتها به یک ابزار هنری و آموزشی در دستان مصرف کنندگان می انجامد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزیاتو، هسته اصلی هر مداد از مخلوطی از گرافیت ساییده شده و گل رس تشکیل می شود. نسبت گرافیت به رس، سختی مداد را تعیین می‌کند. گرافیت بیشتر، مداد نرم‌تر و تیره‌تری را می سازد. این مخلوط پس از رقیق شدن با آب، به شکل میله‌هایی درآمده و در کوره‌های آتشین پخته می‌شود تا به هسته سفت و محکم تبدیل شود.

در همین حین، چوبی برای پوشش بیرونی مداد آماده می‌شود. چوب سدار به دلیل نرمی و عطر دلنشینش انتخاب شده است. تخته‌های چوبی در تکه‌های باریک اره می‌شوند و سپس در وسط هر قطعه، شیاری برای قرار گرفتن هسته گرافیتی ایجاد می‌گردد.

پس از قرار دادن هسته در میان دو تکه چوب و چسباندن آنها به یکدیگر، مجموعه به شکل مداد درآمده و مرحله شکل دهی نهایی آغاز می‌شود. در این مرحله، مداد به فرم شش ضلعی درمی‌آید تا از لغزش آن در میان انگشتان جلوگیری شود.

بعد از رنگ آمیزی مدادها، یک سر آنها با حلقه فلزی کوچکی که پاک‌کن را در جای خود نگه می‌دارد، تزئین می‌شوند و سر دیگر آنها با دستگاه تیز کن، برای نوشتن آماده می‌گردند.

در تمام مراحل، کنترل کیفیت دقیق صورت می‌گیرد تا از عیب چوبی، مشکلات هسته گرافیتی و ناهمواری مراحل مختلف جلوگیری شود. تنها مدادهای بی‌نقص، وارد مرحله بسته‌بندی شده و از آنجا برای فروش به فروشگاه‌ها ارسال می‌گردند.

مداد ساده، حاصل یک فرآیند پیچیده است که بر پایه ترکیب منابع طبیعی و نوآوری های انسانی بنا نهاده شده است. حاصل این فرآیند، ابزاری است که در تعامل با نبوغ هنرمند یا دانش آموز، بی نهایت ایده و پیام جدید خلق می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از کوره‌های آتشین تا نوک تیز؛ مدادها چگونه ساخته می‌شوند؟
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی ارتقا یافته است
  • ماجرای قطعی آب از زبان ساکنان شهرک ۲۳ شهر پرندک
  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی، ارتقا یافته است
  • ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • مشکل صدور مجوز ساخت در ۲۸ قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد