Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@16:22:42 GMT

برداشت طلای سرخ در دامنه‌های زاگرس

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۷۷۳۱

برداشت طلای سرخ در دامنه‌های زاگرس

سعید کریمی مسئول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: کشاورزان مهابادی که نخستین گام اساسی را در تغییر الگوی کشت برداشته بودند هم اکنون برداشت زعفران (طلای سرخ) را از ۳ هکتار از مزارع خود آغاز کردند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: خشکسالی سال‌های اخیر و کاهش منابع آبی معضلات فراوانی را گریبان گیر کشاورزان کرده است که توسعه کشت زعفران به عنوان گیاهی با نیاز آبی بسیار کم یکی از راهکار‌های برون رفت از این معضل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریمی اضافه کرد: سال گذشته کشاورزان مهاباد در روستا‌های "یوسف‌کند"، "عیسی‌کند"، "خورخوره" و "تنگ ‌بالکه" بخش مرکزی این شهرستان برای نخستین بار در سه هکتار از مزارع خود زعفران کشت کرده بودند که هم‌اکنون به بار نشسته است.

او اضافه کرد: آبان، ماه گل‌دهی مزارع زعفران است که این کشاورزان پیشرو با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی، پیاز زعفران را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و در زمین زراعی خود بر اساس اصول و رعایت استاندارد‌های لازم در این زمینه کشت کردند.

زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می‌تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به این منطقه باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی را به منابع آبی کاهش دهد.

 تب گرم پیاز زعفران در سرمای کوهستان زاگرس بهتر به گل می‌نشیند و این سبب رونق کشت زعفران در این شهرستان می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی طلای سرخ مزارع زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان