Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از سمت بندر چابهار آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  وزیر راه و شهرسازی امروز به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده است تا چندین پروژه‌های دریایی و بندری را افتتاح کند، همچنین ریل‌گذاری خط آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر از سمت چابهار آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این گزارش بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ظرفیت زیادی در توسعه ترانزیت و مناسبات حمل و نقلی ایران و کشورهای همسایه دارد. ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به خط آهن از گذشته در دستورکار قرار گرفت.

راه‌آهن چابهار ـ زاهدان به طول 628 کیلومتر در دو بخش شمالی و جنوبی و هر کدام 4 قطعه جمعا 8 قطعه در حال احداث است که بخش جنوبی 312 کیلومتر و بخش شمالی 316 کیلومتر طول دارد.

بخش شمالی خط آهن چابهار ـ زاهدان از ایرانشهر آغاز شده و پس از عبور از خاش و ایستگاه جیگولی به زاهدان می‌رسد و بخش جنوبی این خط آهن پس از چابهار از نیکشهر عبور کرده و به ایرانشهر متصل می‌شود.

در این پروژه که به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال احداث است از ریلی ملی تولیدات شرکت ذوب‌آهن اصفهان استفاده می‌شود.

 

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی منطقه شرق کشور، اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سواحل مکران از اهداف اجرای خط آهن چابهار ـ زاهدان است. بهره‌مندی کشورهای افغانستان و پاکستان و آسیای میانه از این خط ریلی و توسعه ترانزیت شرق کشور و اتصال بندر اقیانوسی چابهار به خط آهن از اهداف تکمیل این خط ریلی است.

خط آهن چابهار با اتصال خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر طول دارد که برای قطارهای مسافری و سرعت 160 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است که حداکثر قطارهای باری در این خط ریلی 120 کیلومتر خواهد بود.

در خط آهن چابهار ـ زاهدان 32 ایستگاه خواهیم داشت و همچنین 37 دستگاه تونل و 155 دستگاه پل خاص در این مسیر ریلی احداث می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های خاص سواحل مکران و بندر چابهار مقام معظم رهبری دستور دادند 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این خط آهن اختصاص یابد که طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به فارس 100 میلیون یورو تاکنون اختصاص یافته که از این محل 70 میلیون یورو تخصیص یافته است و 30 میلیون یورو نیز در حال مکاتبه برای تخصیص است.

در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این خط ریلی 47 درصد برآورد می‌شود و طبق وعده مسؤولان در سال 1400 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

   

منبع: دانا

کلیدواژه: خط آهن چابهار ـ زاهدان میلیون یورو بندر چابهار خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان

آفتاب‌‌نیوز :

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهمترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است.

با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

خلیج گرگان در خاک ایران واقع و از غرب به شرق کشیده شده‌است و درازای آن تقریباً ۶۰ کیلومتر و حداکثر پهنای آن نزدیک به ۱۲ کیلومتر و وسعت خلیج حدود ۴۰۰۰ هکتار است.

خلیج گرگان کم‌عمق است به‌طوری‌که با در نظر گرفتن بالاآمدگی آب، حداکثر عمق آن به ۴ متر می‌رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.

این خلیج دو بندر دارد، بندر ترکمن در ساحل شرقی که در مداخل خلیج و در کنار آن قرار دارد و بندر گز نیز در ساحل جنوبی واقع شده‌است.

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد