Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@08:22:56 GMT

با گرگ‌ها می‌رقصد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۵۹۳۸۹

داستان فیلم موضوع روابط نژادی ساکنان آمریکا در قرن نوزدهم را پیش می‌کشد اما از آن، یعنی از تاریخ فراتر می‌رود و تماشاگر را به تامل درباره مساله انسانیت فراتر از رنگ پوست و زبان و نیز بازنگری درباره واژه‌ها و کلیشه‌هایی مثل «متمدن» و «وحشی» وادار می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «چهارم نوامبر ۱۹۹۰ فیلم با گرگ‌ها می‌رقصد که کوین کاستنر، کارگردانی و ایفای نقش اصلی آن را به عهده داشت، در لس‌آنجلس اکران شد و ۲ هفته بعد هم در سینماهای گوشه و کنار آمریکا به روی پرده رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاستنر برای ساخت این فیلم هنوز جذاب به رمان حماسی مایکل بلیک تکیه کرد و حتی به نامی که بلیک برای اثرش برگزیده بود، وفادار ماند. داستان با گرگ‌ها می‌رقصد روایت مقطعی از زندگی ستوان جان دانبار، افسر ارتش ایالات متحده و یکی از قهرمانان جنگ داخلی آمریکاست که در ماموریتی با گروهی از سرخ‌پوست‌ها مواجه می‌شود و خواه‌ناخواه زندگی‌اش به زندگی آنان گره می‌خورد. آنجاست که می‌فهمد آن چه پیش‌تر درباره سرخ‌پوست‌ها (یا در واقع بومیان اصیل آن سرزمین) شنیده نادرست و مغرضانه بوده است و آنها - حتی بسیار بیشتر از همرزمان سابقش و نظامیان ایالات متحده - مردمی شریف و لایق احترامند.

داستان فیلم موضوع روابط نژادی ساکنان آمریکا در قرن نوزدهم را پیش می‌کشد اما از آن، یعنی از تاریخ فراتر می‌رود و تماشاگر را به تامل درباره مساله انسانیت فراتر از رنگ پوست و زبان و نیز بازنگری درباره واژه‌ها و کلیشه‌هایی مثل «متمدن» و «وحشی» وادار می‌کند. هر چند برخی مدافعان حقوق سرخ‌پوست‌ها آن زمان ایراداتی از فیلم گرفتند و آن را از برخی جنبه‌ها «غیر دقیق» دانستند، بازماندگان قبیله سیوکس که فیلم به نوعی درباره اجداد آنهاست، از کاستنر تقدیر کردند و او را به عضویت افتخاری قبیله خودشان پذیرفتند.

مایکل بلیک طرح اولیه داستانش را برای نوشتن فیلمنامه آماده کرده بود اما بعد - بی‌آنکه ایده تبدیل داستان به فیلمنامه را کنار بگذارد - آن را به رمان تبدیل کرد. چند ناشر نوشته او را فاقد جذابیت دیدند و رد کردند تا این که در نهایت سال ۱۹۸۸ چاپ بی‌کیفیتی از آن به بازار عرضه شد. حتی کاستنر و شریکش جیم ویلسون هم برای تامین بودجه فیلم با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند، زیرا در آن دوره نگاه مدیران استودیوهای فیلمسازی این بود که ژانر وسترن دیگر مخاطب چندانی ندارد و سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلمی در این ژانر منطقی و معقول نیست. فیلم با بودجه‌ای حدود ۱۵ میلیون دلار ساخته شد و ۱۸۴ میلیون فروخت و این کمترین موفقیتش بود. بیشتر منتقدان آن را بالاتر از رفقای خوب ساخته مارتین اسکورسیزی و قسمت سوم پدرخوانده اثر فرانسیس فورد کاپولا، بهترین فیلم سال ۱۹۹۰ دیدند و داوران اسکار هم آن را نامزد ۱۲ جایزه کردند. با گرگ‌ها می‌رقصد ۷ جایزه اسکار، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی را برد. همچنین تا مدتی درباره صحت و سقم مسائل تاریخی طرح‌ شده در فیلم بحث و از معایب و نقایص کار بلیک و کاستنر صحبت می‌شد اما حتی طرح این مباحث هم جزو موفقیت‌های فیلم محسوب می‌شد که توانسته بود چنین گفت‌وگوهایی را حتی در میان مورخان سطح اول آمریکا ایجاد کند.

هرچند ستوان دانبار ریشه در تخیل بلیک داشت، ایستاده با مشت، یعنی همان زن سفیدپوستی که میان سیوکس‌ها زندگی می‌کرد و بعد به قهرمان داستان دل باخت از شخصیتی واقعی به نام سینتیا پارکر اقتباس شده بود. جالب این که بلیک، داستان دانبار را در رمان دیگری به نام جاده مقدس ادامه داد و ماجرای او، همسرش را ۱۱ سال بعد از حوادث با گرگ‌ها می‌رقصد پی گرفت. این بار گروهی سفیدپوست، ایستاده با مشت و یکی از ۳ فرزند دانبار را می‌دزدند و او برای نجات آنها به تعقیب دزدان می‌رود. گویا بلیک پیشنهاد ساخت فیلمی از روی همین داستان را با کاستنر در میان گذاشت، اما کاستنر تمایلی برای این کار نداشت. بلیک طرح قسمت سوم داستانش را می‌ریخت که بهار ۲۰۱۵ بعد از دوره طولانی بیماری از دنیا رفت و رمانی که قرار بود راز بزرگ نام بگیرد، نانوشته باقی ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وسترن گرگ ها می رقصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر چهارشنبه در اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب»، گفت: باید به تاریخ و تمدن کشور و آنچه در طول قرون به یادگار مانده افتخار کنیم، در دوران دفاع‌مقدس، ادبیات کهن حس تعلق خاطر به ارزش‌ها و اعتقادات را در رزمندگان نوجوان و جوان تقویت کرده بود.

وی افزود: امروز اگر کشور ما با ثبات و امنیت است، مرهون تلاش گذشتگان و نسل حاضر است که توانستند در راستای حفظ و اعتلای فرهنگ ایران‌اسلامی مؤثر واقع شوند.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: اساساً شخصیت و تربیت در سنین کودکی، پیش‌دبستانی و دبستان که فطرت انسانی پاک است، تأثیر بسیاری می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: در دوران کودکی و نوجوانی آنچه را که در قالب شعر و داستان فراگرفتیم در وجود تک‌تک ما نهادینه شده است و آنچه که در کنار ادبیات و کتاب به دست آوردیم نباید از یاد ببریم.

استاندار همدان گفت: هنر در قالب شعر، داستان، نقاشی، خوشنویسی و فیلم می‌تواند مفاهیم بسیار ارزشمندی در وجود انسان نهادینه کند.

وی بیان کرد: از همه کسانی که در عرصه‌های فرهنگ‌سازی برای کودکان تلاش می‌کنند، همچنین از پیشکسوتان حاضر در جمع قدردانی می‌کنم.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: فعالان فرهنگ‌ساز در حوزه کودکان و نوجوانان نسبت به فرهنگ ملی و اعتقادی، توجه ویژه داشته باشند.

وی اظهار داشت: شعرای بزرگی در طول قرون همچون حافظ، سعدی و باباطاهر داشتیم که سرآمد هستند و در دنیا نظیر ندارند، این بزرگان افتخارات فرهنگی و ادبی ما به شمار می‌روند.

قاسمی‌فرزاد گفت: برای تداوم این زنجیره باید در نسل‌های امروز و فردا این گنجینه گرانبها حفظ شود، به طوری که ادبیات فاخر فرهنگی را با زبان ادبیات روز منطبق و به کودکان و نوجوانان آموزش داد.

وی عنوان کرد: فضای مجازی آسیب بزرگی است که در خلال آن، محتوای هجو و نامربوط که با فرهنگ ما همخوانی ندارد؛ به جوانان و نوجوانان منتقل می‌شود.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: ادیبان، شاعران و نویسندگان با روش‌های نوآورانه می‌توانند بین نوجوانان و جوانان و فضای مجازی فاصله ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: یاد کودکانی که در این ایام زیر بمباران‌های شنیع‌ترین افراد به خاک و خون کشیده شدند را گرامی می‌داریم. در طول حدود هفت ماه بیش از ۳۴ هزار انسان که نیمی از این تعداد کودک بودند به شهادت رسیدند.

استاندار همدان گفت: کودکان مظلوم غزه نباید فراموش شوند، بلکه مظلومیت کودکانی که بی‌گناه به خاک و خون کشیده شدند در ادبیات مقاومت انعکاس یابد.

وی افزود: امروز ایران‌اسلامی افتخار دارد به برکت خون شهدا در مقابل مستکبران بایستد از همین رو نقش شعرا و نویسندگان در تقویت و انتقال این فرهنگ بسیار حیاتی است.

کد خبر 6094530

دیگر خبرها

  • داستان عجیب بازیکن مورد علاقه استقلال
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • غرق در نوستالژی؛ بهترین بازی‌های PlayStation 2
  • داستان نامگذاری خلیج فارس + فیلم
  • تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • بادیگارد، طلا و مس با مصلحت در آخر هفته تلویزیون
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • داستان حذف معافیت مالیاتی باشگاه‌های ورزشی
  • ۵ «آخرالزمان» تماشایی که در سال ۲۰۲۴ خواهیم دید!