Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شرایط بحرانی کرونا در استان گفت : اوضاع کرونا در استان واقعا خوب نیست و هر روز بر آمار مبتلایان اضافه می‌شود و موجی که از نیمه دوم شهریور ماه شروع شده همچنان با قدرت به پیش می‌رود.

او گفت : متاسفانه پیش بینی‌ها حکایت از اوج گرفتن این موج در اواخر آذر و اوایل دی ماه دارد و اگر مردم رعایت نکنند قطعا خسارت‌های سنگینی پرداخت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با سردتر شدن هوا تهویه هوا در منازل و محیط‌های بسته با مشکل مواجه می‌شود و همین امر احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

در وضعیت جنگی هستیم، اما برخی عین خیالشان نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم باید بدانند در یک وضعیت جنگی قرار داریم، با این تفاوت که این دشمن جدید نامرئی است و همین امر کار مبارزه را سخت کرده است.

او افزود: همین نامرئی بودن ویروس کرونا موجب شده برخی هنوز نسبت به وجود این ویروس بی خیال باشند و دستورالعمل ها را جدی نگیرند، کمااینکه می‌بینیم بعدازظهر‌ها بازار مثل روز‌های عادی شلوغ است و مردم در پیاده رو‌ها قدم زده و بستنی و خوراکی می‌خورند و انگار نه انگار که کرونایی هم وجود دارد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: اگر این امکان وجود داشت افرادی که اینقدر نسبت به کرونا بی خیال هستند را می‌بردیم در بیمارستان‌ها که از نزدیک با مصدومان و کشته‌های این ویروس مواجه شوند تا بدانند کرونا تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.

او افزود: هر روز بیمارستان‌ها پر‌تر می‌شود و هر روز تعداد قربانیان کرونا افزایش می‌یابد، اما اثری از احساس خطر کردن در مردم نمی‌بینیم!

۲۶۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان کرونا گرفته‌اند

مرادی گفت: ما با چنگ و دندان کار درمان مردم را پیگیری کرده و انجام می‌دهیم، اما مگر کادر بهداشت و درمان چقدر ظرفیت و توان دارد. در همین مدت شیوع کرونا ۲۶۰۰ نفر از پرسنل درمانی استان کرونا مثبت شدند و تعدادی جان خود را از دست دادند و همین امر خستگی کادر درمان و فشار کاری را مضاعف کرده است.

او افزود: نیرو‌های خدماتی بیمارستان آنقدر کپسول اکسیژن جابجا کرده اند که دستهاشان پینه بسته و واقعا افرادی که بی خیال پروتکل‌ها هستند در حق این افراد اجحاف می‌کنند.

مرادی ادامه داد: در بحث بیماری کووید امکان همراه داشتن بیمار ممکن نیست و همین امر کار پرستاران را بسیار دشوار کرده و خستگی کادر درمان با افزایش بیماران هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. مردم باید این سختی‌ها را درک کنند و بیشتر مراقبت کنند.

مرادی با اشاره به عبور بستری‌های استان از مرز هزار نفر گفت: در حال حاضر ۱۰۹۹ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند و عملا یک سوم تخت‌های استان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است، هرچه تعداد بیماران افزایش یابد مجبور می‌شویم تخت‌های بخش‌های دیگر بیمارستانی را کم کرده و به بیماران کرونایی اختصاص دهیم و این یعنی اخلال در روند درمان سایر بیماران.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پیش بینی‌ها برای تدارک ۱۴۰۰ تخت در زمستان پیش رو بوده گفت: این درحالی است که هم اکنون به مرز ۱۱۰۰ بستری رسیدیه ام و اگر دو سه روز دیگر رکورد ۳۰۰ بستری در روز داشته باشیم عملا ظرفیت پیش بینی شده هم به پایان می‌رسد.

آماده سازی ۲ سالن ورزشی برای بستری بیماران کرونایی

او راه اندازی بیمارستان صحرایی را کار بسیار دشواری دانست و افزود: بیمارستان صحرایی بصورت موقتی است و در بلایایی مثل سیل و زلزله به کار می‌آید، اما در بحث کرونا ویروس، مدت طولانی تری نیازمند بیمارستان هستیم و عملا کار سختی است.

مرادی گفت: از طرفی در فصل زمستان برپایی چادر برای بیمارستان صحرایی آن هم برای درمان بیمارانی که با بیمارانی که با بیماری تنفسی مانند کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند کار شدنی به نظر نمی‌رسد.

او از آماده سازی دو سالن ورزشی برای بستری احتمالی بیماران کرونایی خبر داد وافزود: اگر تعداد بیماران افزایش یابد و ظرفیت‌ها تکمیل شود مجبور به استفاده از این دو سالن ورزشی خواهیم بود و بیمارانی که حال مساعدتری دارند در این مراکز بستری می‌شوند.

مرادی به سختی‌های این کار هم اشاره کرد وافزود: گرم کردن فضای سالن ورزشی در فصل سرما کار بسیار دشواری است و از طرفی باید لوله کشی اکسیژن انجام شود و سرویس بهداشتی و حمام به تعداد کافی راه اندازی شود که همه این‌ها کار بسیار سختی است.

او ادامه داد: مردم باید این سختی‌ها را درک کنند و بدانند اگر تعداد مبتلایان و بستری‌ها افزایش یابد، نهایتا دود این مشکلات به چشم خودشان می‌رود، چرا که با افزایش بستری خدمات رسانی بخش درمان دچار اختلال خواهد شد و هرچه بیمار بیشتر باشد کیفیت خدمات رسانی هم پایین می‌آید.

مرادی گفت: در حال حاضر طبقه به طبقه بیمارستان امام رضا (ع) در حال تخلیه شدن جهت بستری بیماران کرونایی است و تمام اعمال جراحی این بیمارستان به مدت دو هفته تعطیل شده و بسیاری عمل‌های جراحی به سایر بیمارستان‌ها منتقل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: تخت تنها یکی از مشکلات بستری بیماران کرونایی است و باید بتوانیم اکسیژن لازم را هم برای درمان آن‌ها تامین کنیم.

۱۲۷ میلیارد تومان "تجهیزات کرونایی" خریده ایم

او افزود: یک بیماری معمولی کرونایی ۱۰ تا ۱۵ لیتر در دقیقه اکسیژن مصرف می‌کند و بیماری که در بخش ویژه بستری است تا ۳۰ لیتر در دقیقه هم نیاز پیدا می‌کند و این درحالی است که دستگاه‌های ما ۶۰۰ تا ۹۰۰ لیتر در دقیقه اکسیژن تولید می‌کنند و برای تامین اکسیژن بیماران طی ماه‌های اخیر ۱۳ دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۲۶ میلیارد تومان خریداری شده است.

مرادی افزود: همچنین ۱۰۰ کپسول ۴۰ تا ۵۰ لیتری طی این مدت خریداری شده، اما بازهم کمبود اکسیژن داریم و نیاز است دستگاه‌های بیشتری خریداری شود.

مرادی از اضافه شدن ۶۰ تخت ICU طی مدت اخیر خبر داد واگفت: در حال حاضر ۴۰۰ تخت ICU در استان داریم که از این تعداد بیش از ۱۵۰ تخت آن به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

او افزود: هم اکنون حتی یک تخت ICU ویژه بیماران کرونایی خالی نداریم و برخی بیماران در نوبت هستند و نیاز داریم ۳۰ تخت دیگر اضافه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: هزینه راه اندازی هر تخت بیش از یک میلیارد تومان است و این امر هزینه‌های بسیاری برای دانشگاه به دنبال دارد.

او گفت: تاکنون ۱۲۷ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات کرونا در استان هزینه کرده ایم، اما باز هم در برخی تجهیزات کمبود داریم.

۹۰ درصد هزینه بستری بیماران رایگان است

مرادی در خصوص هزینه درمان بیماران کرونایی هم گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های بستری این بیماران رایگان است و ویزیت آن‌ها هم بصورت رایگان در ۲۰ مرکز ۱۶ ساعته استان انجام می‌شود و در کلینیک‌ها هم ویزیت فوق تخصص ۵۸۰۰ تومان و ویزیت متخصص ۳۸۰۰ تومان است.

او افزود: تنها هزینه‌ای که کرونا برای بیماران دارد بحث خرید داروی "رمدسیویر" است که شش عدد از این آمپول ۴.۲ میلیون تومان هزینه دارد و متاسفانه مشمول بیمه نیست.

مرادی ادامه داد: این دارو برای بیماران بدحال کرونا کاربرد دارد و برای سایر بیماران می‌توان از دارو‌های دیگر استفاده کرد و نیازی به تهیه "رمدسیویر" نیست.

او افزود: در حال حاضر نیاز روزانه استان به ۷۰۰ عدد رمدسیویر رسیده و اگر بخواهیم هزینه این دارو را متقبل شویم، باید ۱۵ میلیارد تومان در ماه هزینه کنیم که از عهده ما خارج است و هزینه بسیار سنگینی است.

مرادی ادامه داد: در هفته گذشته شاهد مرگ عزیزان بسیاری بودیم از جمله چشم پزشک جوان و خبرنگار پیشکسوت و تمام این‌ها به ما نشان می‌دهد که کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و هرکه سرراهش باشد با هر شغل و با هر منصب و سن و سال و با هر جنیستی همه را درگیر و از میان این‌ها قربانیان خود را انتخاب می‌کند.

پیشنهاد منع رفت و آمد شبانه در کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه هنوز برخی افراد علی رغم این حجم بستری و کشته و این همه هشدار، جشن تولد و عروسی و مراسم عزا و مهمانی می‌گیرند، گفت: در همین راستا پیشنهاد داده‌ایم منع رفت و آمد در ساعات شب در کرمانشاه اعمال شود.

او افزود: بسیاری افراد شب‌ها به مهمانی و مراسم تولد و عروسی و ... می‌روند، لذا این پیشنهاد را به استاندار داده ایم که از ساعت ۲۰ شب تردد‌های شبانه در کرمانشاه ممنوع شود و تمام پارک ها، پاساژ‌ها و... از این ساعت به بعد تعطیل شود.

او در خصوص پیگیری ساخت داروی کرونا در استان گفت: روزانه ۱۰ نفر با ادعای تولید داروی ضد کرونا به معاونت غذا و دارو مراجعه می‌کنند، اما روند تایید دارو بسیار دشوار است و پروسه طولانی مدت دارد.

مرادی افزود: داروی دکتر مصطفایی که در فضای مجازی هم پیگیری‌های بسیاری در خصوص آن صورت می‌گیرد، مراحل کارآزمایی بالینی را گذرانده در مرحله تهیه گزارش نهایی است و پروسه تایید این دارو خیلی طولانی است و باید حتما تایید وزارت بهداشت را دریافت کند تا مورد استفاده قرار گیرد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی دستورالعمل های بهداشتی ویروس کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیماران کرونایی کرونا در استان میلیارد تومان بستری بیماران حال حاضر سالن ورزشی همین امر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۵۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

به گزارش قدس آنلاین، مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۴ در گروه مردان از یکم ۱۶ خرداد تا سوم تیرماه سال جاری پیگیری می‌شود و با معرفی تیم‌های صعود کننده به مرحله نهایی به پایان خواهد رسید که به عنوان آخرین مرحله صعود به المپیک پاریس از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است.

مائوریسیو موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال هم امروز وارد تهران شد تا اردوهای تیم ملی با جدیت دنبال شود. 

از طرف دیگر وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون به عنوان سرپرست گروه ومدیر تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد. 

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۵ درصدی تلفات برق در استان کرمانشاه
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی
  • وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال