Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@15:37:47 GMT

تاکسی سواری با کرونا در شهرهای  مازندران 

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۰۰۱۳

تاکسی سواری با کرونا در شهرهای  مازندران 

به گزارش ایرنا ، طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونای مازندران با این که میانگین استفاده از ماسک در فضای عمومی در استان حدود ۸۰ درصد در روزهای اخیر برآورد شد ، ولی میانگین استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی درون شهری که بیش از ۹۰ درصدشان را تاکسی زرد تشکیل می دهد ، به حدود ۴۰ درصد می رسد.

بر اساس آمارهای رسمی ، به طور میانگین روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مسافر در مازندران با تاکسی ها و مسافرکش های شخصی جا به جا می شوند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در این بخش از حمل و نقل عمومی ، تهدید جدی برای سلامت شهروندان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان ضعف نظارتی در حمل و نقل شهری را علت اصلی بی توجهی رانندگان این بخش در رعایت پروتکل های بهداشتی می دانند.

ستاد مقابله با کرونای مازندران در مصوبه اش  استفاده از ماسک توسط رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی را اجباری و تاکید کرده است که هیچ راننده حمل و نقل عمومی بدون استفاده از ماسک حق جا به جایی مسافر را ندارد. بر اساس این مصوبه در صورت عدم رعایت این پروتکل ، متخلفان با جریمه سنگین مواجه می شوند که یکی از آنها توقیف خودرو است. با این وصف در مصوبه ستاد بر الزام و برخورد قانونی با رانندگان برای سوار کردن مسافران بدون ماسک تاکید نشده است ، ضعفی که سبب شده است تا میانگین استفاده از ماسک در حمل و نقل درون شهری به پایین ترین حد خود در روزهای اخیر کاهش یابد.

به نظر می رسد باید همان گونه که عدم استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی از جمله ضد عفونی روزانه خودرو پس از  هر جا به جایی برای رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی با جریمه سنگین و حتی توقیف خودرو اجرایی می شود، باید رعایت این پروتکل برای مسافران نیز اجباری شود به گونه ای که رانندگان حق سوار کردن مسافر بدون ماسک را نداشته باشند و در صورتی که به هر دلیلی این پروتکل را رعایت نکردند با جریمه و توقیف خودرو مواجه شوند.

حسین محبیان یکی از رانندگان تاکسی زرد در ساری به خبرنگار ایرنا گفت : با وجود این که رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک  روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت رانندگی برای ما ضمن دشواری ، هزینه بر نیز است ، با این حال  اکثر رانندگان خود را ملزم به رعایت این پروتکل می کنند و پایان هر روز نیز ضمن تمیز کردن داخل خودرو  ، آن را با مواد شوینده و یا الکل ضد عفونی می کنند.

وی افزود : اگر هر یک از این پروتکل ها از سوی رانندگان رعایت نشود، از سوی بازرسان اتحادیه تاکسیرانی اجازه فعالیت نخواهند داشت و حتی از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی که معمولا در ایستگاه های تاکسی حضور فیزیکی دارند، جریمه می شویم.
این راننده تاکسی دلیل اصلی پایین بودن میانگین استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل درون شهری را مربوط به استفاده نکردن ماسک توسط مسافران دانست و گفت : متاسفانه با وجود این که ما تابلو استفاده جباری از ماسک را برای سوار شدن بر تاکسی در بیرون و داخل خودرو در معرض دید مسافران قرار می دهیم، ولی باز هم اکثر مسافران بدون ماسک شوار می شوند و معمولا ما در ایستگاه ها نمی توانیم جلوی سوار شدن مسافران فاقد ماسک را بگیریم.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد در این زمینه باید مسافرانی که ماسک می زنند، اعتراض کنند تا شاید مسافری که این پروتکل بهداشتی را رعایت نمی کند، مجاب به استفاده از ماسک شود یا از خیر سوار شدن بگذرد ولی ما به عنوان راننده اجازه سوار نکردن مسافر بدون ماسک را در ایستگاه ها نداریم، ولی در بین راه معمولا مسافر بدون ماسک سوار نمی کنیم.
رحیمه رضایی یکی از مسافران درون شهری ساری هم گفت : در اکثر تاکسی های زرد رانندگان تاکسی فاصله صندلی خود و مسافران را با نایلون جدا سازی کردند و گاهی نیز در این کابین نایلونی از ماسک استفاده نمی کنند و هیچ دغدغه ای برای سوار شدن مسافران با یا بدون ماسک ندارند و به نوعی صرفا به دنبال درآمد خودشان هستند.
وی افزود : به نظر می رسد همان گونه که اتحادیه تاکسیرانی سخت گیری برای استفاده از ماسک توسط رانندگان را جدی گرفته و نظارت می کند ، باید این روند را برای سوار کردن مسافران بدون ماسک نیز داشته باشد و جرایمی را برای تاکسی ها در نظر بگیرند تا رانندگان تاکسی مسافران فاقد ماسک را سوار نکنند.
این شهروند ساروی گفت : به هر حال با شیوع کرونا نرخ کرایه تاکسی های درون شهری و تاکسی های تلفنی دو برابر شد و به نوعی بخشی از هزینه های اضافی حمل و نقل درون شهری روی دوش مردم گذاشته شده است ، ولی با این حال باز هم این مردم هستند که به خاطر سهل انگاری در نظارت جانشان در تاکسی ها در خطر قرار می گیرد.
وی افزود : بخش زیادی از مردم توانایی مالی برای استفاده از آژانس را ندارند و با حذف اتوبوس درون شهری بناچار باید سوار تاکسی شوند که رانندگان این خودروها نیز نسبت به سلامت مردم بی اعتنا هستند و یا خودشان بعضا از ماسک استفاده نمی کنند و یا مسافر بدون استفاده را سوار می کنند.
ضرورت نظارت مردمی 
با وجود این که بررسی ها نشان می دهد که در پایین بودن میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل عمومی درون شهری که این روزها با حذف اتوبوس های درون شهری پس از شیوع ویروس کرونا تاکسی ها میدان داری می کنند، هم مسافر و هم رانندگان به نوبه خود مقصرند، ولی معاون حمل و نقل دفتر فنی استانداری مازندران که مسئولیت اصلی نظارت بر پروتکل ها را بر سیستم حمل و نقل بر عهده دارد ، مسافران را عامل اصلی پایین بودن میانگین استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی درون شهری می داند.
پژمان اژدری به خبرنگار ایرنا گفت :  هم اکنون بیش از ۹۸ درصد از جا به جایی مسافران درون شهری با حذف اتوبوس پس از شیوع ویروس کرونا بر عهده ۱۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی قرار دارد که روزانه به طور میانگین هر تاکسی ۶۰ تا ۷۰ مسافر را جا به جا می کند به طوری که روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مسافر درون شهری با تاکسی تردد می کنند.

وی اضافه کرد : بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از رانندگان پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک را مخصوصا در داخل خودرو رعایت می کنند و در صورت عدم رعایت پروتکل ها نیز با آنها برخورد می شود که این برخورد  شامل جریمه و حتی توقیف خودرو است و نظارت از سوی اتحادیه تاکسیرانی شهرداری ها و دفتر فنی استانداری انجام می شود.
او ادامه داد : علاوه بر این ، بازرسان اتحادیه تاکسیرانی نیز به طور مداوم در ایستگاه ها حضور دارند و چنانچه رانندگان از ماسک استفاده نکنند و یا در خارج از تاکسی در هنگام صحبت با همکارانشان ماسک نزنند با آنها برخورد خواهند کرد.
اژدری راهکار افزایش میانگین استفاده از ماسک در خودروهای عمومی درون شهری را منوط به اجباری شدن طرح عدم جا به جایی مسافران بدون ماسک دانست و اظهار داشت : در شرایط فعلی با مصوبه ستاد استانی کرونا ، این طرح نیز در دست اجراست و از این پس رانندگان درون شهری ملزم شدند تا از جا به جایی این مسافران خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد : با این طرح پیش بینی می شود تا میانگین استفاده از ماسک در حمل و نقل درون شهری به میانگین فضای عمومی در استان برسد و بتوانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی از سلامت مردم حفاظت کنیم.
معاون حمل و نقل دفتر فنی استانداری مازندران از مسافران خواست ضمن استفاده از ماسک در خودروها، رانندگان متخلفی را که عادی انگاری رفتار کرونایی دارند با شماره تلفن هایی که در داخل خودروها در معرض دیدشان قرار داده شده به اتحادیه تاکسیرانی معرفی کنند.
تشدید برخورد در انتظار متخلفان

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : درحال حاضر میانگین استفاده از ماسک در استان در فضای عمومی به حدود ۸۰ درصد رسید که نسبت به هفته های گذشته حدود ۲۰ درصد بیشتر است و باید این رفتار در فضای عمومی به بیش از ۹۰ درصد برسد تا بتوانیم برنامه ثبات و کنترل ویروس کرونا را در این استان داشته باشیم.
دکتر سید عباس موسوی از دو برابر شدن آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان در یک ماه اخیر خبر داد و افزود : مازندران با وجود جهش آمار بیماران به پیک موج سوم ویروس کرونا نرسید و چنانچه بتوانیم پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک را به درستی اجرایی کنیم، امیدواریم که به پیک سوم نرسیم و ثبات و کنترل ویروس را در استان شاهد باشیم.
وی ادامه داد : با وجود این که در مجموع در فضای عمومی رعایت پروتکل های بهداشتی به حدود ۸۰ درصد رسید ، ولی همچنان استفاده از ماسک در واحدهای صنفی، نانوایی ها و پمپ بنزین ها در حدود ۶۰ درصد و در حمل و نقل درون شهری نیز ۴۰ درصد است و این سطح از رعایت پروتکل ها در مراکزی که بیشترین مواجهه حضوری مردم را دارند، می تواند مشکلاتی را برای استان ایجاد کند و آمار بیماران را یکباره افزایش دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : با توجه به این که نتایج مثبت و یا منفی رفتار افراد در مقابل شیوع کرونا حداقل دو هفته بعد خودنمایی می کند ، اگر ما در پایان این مدت جهش بی رویه بیماران کرونایی را نداشته باشیم، امیدواریم که بتوانیم پیک موج سوم را به گونه ای رد کنیم و این رفتارهای ما در رعایت پروتکل ها نیز باید تا پایان بیماری کووید- ۱۹ ادامه یابد.
موسوی راهکار اصلی افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی را تشدید برخورد با عادی انگاران رفتار کرونایی دانست و اظهار داشت : رفتارهای ما در جامعه نباید دارای نوسان باشد و این رفتار سینوسی مشکلات را بیشتر می کند و موفقیت برخی کشورها در کنترل ویروس کرونا داشتن رفتار یکنواخت است.
استاندار مازندران هم گفت : براساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ، تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی باید در اجرای و رعایت پروتکل های بهداشتی در مجموعه خودشان و مراکز مرتبط نظارت شدید داشته باشند و با هر گونه رفتاری که عادی انگاری کرونایی قلمداد می شود ، برخورد قانونی کنند.

احمد حسین زادگان افزود : بر اساس مصوبه ستاد ملی ، استفاده از ماسک برای کارکنان دولت ، بانک ها، بیمه ها و غیره اجباری است و چنانچه این بخش از پروتکل رعایت نشود، علاوه بر برخورد قانونی و انضباطی می تواند به کسر حقوق و انفصال از خدمت نیز منجر شود و باید این رویه در تمام زیرمجموعه های دستگاه های اجرایی اعم از اصناف ، حمل و نقل و سایر مراکزی که مراجعه عمومی دارند نیز به درستی اجرا و با متخلفان نیز بشدت برخورد شود.
استاندارمازندران با اشاره به عدم رعایت درست پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری ، نانوایی ها، اصناف و پمپ بنزین ها ، اظهار داشت : دستگاه های اجرایی موظفند تا با همکاری اتحادیه ها و تشکل های مرتبط نظارت خودشان را بر این اماکن تشدید  کنند و هر واحدی که رفتار عادی انگاری کرونایی داشت، برخورد شود و این برخورد می تواند پلمب واحد صنفی ، کم کردن آرد نانوایی و یا تعطیلی ، توقیف خودرو حمل و نقل درون شهری متخلف باشد و عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی نیز از سوی معاونان استاندار و مدیران استانداری که نظارت عالیه دارند، رصد می شود.
وی افزود : هر گونه کم کاری در اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی مدیران دستگاه های اجرایی قابل پذیرش نخواهد بود و همان گونه که انتظار می رود با واحدهای متخلف غیر اداری در حوزه بهداشتی برخورد شود ، این برخوردها برای دستگاه های اجرایی نیز وجود دارد.
حسین زادگان گفت : همراهی مردم با درمانگران و افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک باعث شد تا استان مازندران از وضعیت بهتری نسبت به ۲۵ استان دیگر کشور که محدودیت های کرونایی در آنها اعمال شد، برخوردار باشد و این رفتارها باید افزایش یابد.
بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۸۳۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های مازندران بستری هستند. طبق این گزارش ، آمار بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران که ۲۱ شهرستان را تحت پوشش دارد در ۲۴ ساعت گذشته با اندکی کاهش مواجه شد به گونه ای که تعداد بستری ها به ۶۷۹ نفر رسید. در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل هم آمار بستری ها به ۱۵۴ نفر رسید.

طبق این گزارش ، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز سه شنبه ن ۱۲۲ بیمار جدید در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری و ۱۲۶ بیمار ترخیص شدند. در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در این مدت ۲۲ بیمار جدید بستری و ۱۸ بیمار ترخیص شدندن.

برچسب‌ها ویروس کرونا مازندران تاکسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مازندران تاکسی ویروس کرونا مازندران تاکسی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی پروتکل های بهداشتی حمل و نقل درون شهری پروتکل های بهداشتی اتحادیه تاکسیرانی مسافران بدون ماسک دستگاه های اجرایی عمومی درون شهری رعایت پروتکل ها حمل و نقل عمومی فضای عمومی ایستگاه ها آمار بیماران ویروس کرونا توقیف خودرو کردن مسافر مصوبه ستاد مسافر بدون داخل خودرو جا به جایی برای سوار عدم رعایت تاکسی ها سوار شدن جا به جا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم

آی شو اسپید، یوتیوبر معروف آمریکایی که در رسلمنیا 40 نیز حضور پیدا کرده بود، در شوی دوشنبه شب راء نیز شرکت کرد و در جریان این شوء با ری میستریو، اسطوره WWE دیدار کرد و او را کشتی گیر مورد علاقه خود نامید.

دانلود (4.2MB)

دیگر خبرها

  • ۷ نفر بر اثر واژگونی خودروی سواری در محور نیشابور- کاشمر مصدوم شدند
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • پرداخت ۲۰۰ میلیاردتومان مالیات و حق آلایندگی به شهرداری های استان
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟
  • کندوان یک‌طرفه شد
  • پلیس «پدرخوانده» را در یکی از شهرهای شمالی دستگیر کرد + جزئیات
  • سانحه رانندگی منجر به فوت/ برخورد رونیز با ۲۰۶
  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد