Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:37:42 GMT

عراق، تحرکات آمریکا و آمادگی گروههای مقاومت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۰۳۸۹

عراق، تحرکات آمریکا و آمادگی گروههای مقاومت

به گزارش ایرنا، دهم آبانماه جاری بود که خبر انفجار و آتش سوزی مهیب در یک خط لوله گاز در استان «المثنی» در جنوب عراق به سر خط خبرهای رسانه های عراق تبدیل شد.

در این انفجار دستکم سه نفر از جمله یک نیروی سازمان الحشد الشعبی و دو کودک جان باخته و ۲۸ نفر دیگر از جمله پنج نیروی دیگر این سازمان آسیب دیدند.

در پی این انفجار، «یاسر عبدالامیر» مسئول نمایندگی سازمان الحشد الشعبی در استان المثنی براساس اطلاعات اولیه، انفجار را عمدی دانست و گفت که منتظر نتایج تحقیقات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: انفجار عمدی و بوسیله یک پهپاد صورت گرفته که یک مقر تیپ ۴۴ الحشد الشعبی در نزدیک لوله گاز در منطقه «مسیعیده» در شمال استان المثنی را هدف قرار داد.

عبدالامیر خاطرنشان ساخت: در جریان تخلیه آسیب دیدگان، از برخی از آنها درباره آنچه اتفاق افتاده سوال شد و تعدادی از آنها تایید کردند که صدای یک پهپاد را قبل از وقوع انفجار شنیده‌اند.

همین اطلاعات اولیه مبنی بر حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشد الشعبی در استان المثنی بار دیگر حساسیت ها را در عراق بالا برد و هشدارها را نسبت به تحرکات هوایی جدید آمریکا برای حملات علیه مواضع نیروهای الحشد الشعبی افزایش داد؛ بویژه که آمریکایی ها قبلا نیز چنین اقدامی را مرتکب شده بودند که با محکومیت گسترده داخلی همراه بود.

حمله پهپادی به مقر الحشد الشعبی در المثنی باعث شده که برخی تحلیلگران سیاسی عراق نسبت به عواقب تحرکات هوایی آمریکا هشدار دهند.

«سعد محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراقی می گوید که پرواز جنگنده - بمب افکن های و پهپادهای جاسوسی آمریکا و رژیم صهونیستی و هم پیمانان آنها در حریم هوایی عراق ادامه دارد و هدف از این پروازها، رصد تحرکات الحشد الشعبی و هدف قرار دادن مواضع آن است؛ خصوصا که انفجار لوله گاز المثنی در نزدیک مقر الحشد الشعبی تصادفی نبوده است.

وی معتقد است که دولت عراق باید نسبت به این موارد سکوت نکرده و واکنش نشان دهد.

همسو با تحلیلگران سیاسی، کارشناسان امنیتی عراقی نیز به تحرکات آمریکا بر فراز حریم هوایی عراق با دیده شک و تردید می نگرند و درباره حملات احتمالی به شخصیت های مخالف سیاست های آمریکا در عراق هشدار می دهند.

«امیر عبدالمنهم الساعدی» کارشناس امنیتی عراقی در این باره می گوید: تداوم نقض حریم هوایی عراق از جانب آمریکا درخصوص وقوع حوادث امنیتی و جنایت های جدید و نیز احتمال هدف قرار گرفتن شخصیت های بارزی در عراق بویژه شخصیت هایی که مخالف سیاست آمریکا و حضور نیروهای بیگانه در عراق هستند، هشدار می دهد.

وی می گوید که آمریکا حریم هوایی عراق را تحت سیطره خود قرار داده و هرکاری که می خواهد می کند و اجازه نمی دهد که این کشور با چین یا روسیه برای خریداری سامانه های پدافند هوایی و راداری پیشرفته قرارداد ببندند.

در سطح پارلمانی عراق نیز هشدارها درخصوص تحرکات جدید آمریکا افزایش یافته و آنها از زیاد شدن پروازهای هوایی آمریکا بر آسمان عراق و عواقب و تبعات احتمالی آن هشدار می دهند.  

«فاضل جابر الفتلاوی» نماینده ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» می گوید: نقض حریم هوایی عراق از جانب جنگنده - بمب افکن های آمریکایی بدون آگاهی یا هشداری از جانب نیروهای عراقی افزایش یافته است.

وی هم معتقد است که تشدید تحرکات آمریکا چه بسا برای حمله به پایگاههای نظامی عراق یا هدف قرار دادن برخی افراد باشد.

«محمد کریم البلداوی» نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق نیز هم نظر با الفتلاوی از "مقاصد خبیث آمریکا" برای از سرگیری ترور مخالفان سیاسی خود در عراق خبر می دهد و می گوید: سرویس جاسوسی آمریکا که متهم به عملیات ترور در گذشته در عراق است، تلاش می کند تا یکبار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرد.

البلداوی تصریح کرد: آمریکا آماده است برای حفظ حضور نظامی خود در عراق هر نقشی را ایفا کند.  

اما تحرکات هوایی آمریکا از نظر گروههای مقاومت اسلامی عراق نیز دور نمانده و آنها تاکید می کنند که با قدرت و توانمندیهای گسترده خود که آمریکا تصورش را هم نمی کند، این تحرکات را با دقت زیر نظر دارند و آماده هرگونه واکنش هستند.

«محمد محیی» سخنگوی کتائب حزب الله عراق از گروههای مقاومت اسلامی این کشور تاکید کرده که این جنبش روزانه در حال رصد تحرکات مشکوک آمریکا است و این امر به نوبه خود پیامی است که بر قدرت مقاومت در رصد تحرکات دشمن در همه زمینه‌ها خواه در زمین یا آسمان تاکید می‌کند.

وی گفته است: فعالیت‌های مشکوک آمریکا، جاسوسی یا رزمی یا در ارتباط با رصد همه آن چیزی است که در عراق و کشورهای همجوار در جریان است و طرف آمریکایی باید بداند که مقاومت امکانات و توانمندی‌هایی بسیار بزرگتر، عمیق‌تر و دقیق‌تر از چیزی دارد که تصورش را می‌کند. همچنین مقاومت قادر به مقابله با اشغالگری با امکانات پیشرفته و تجربیات عالی است.

جنبش مقاومت اسلامی «عصائب اهل الحق» عراق نیز به نوبه خود تاکید کرده که تحرکات هوایی آمریکایی ها در عراق را رصد می کند.

«محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق گفته است: مقاومت اسلامی به توسعه توانمندیها و امکانات خود ادامه می دهد زیرا کاملا معتقد است که عراق در شرایط و چالش های خطرناک و متعددی به سرمی برد و این امر ایجاب می کند تا برای مقابله با هرگونه خطراتی علیه حاکمیت عراق آماده و توانمند باشد.

وی افزود: توسعه توانمندیهای مقاومت به گواه دشمن بسیار بالا است؛ به گونه ای که ‌نیروهای آمریکایی از زمان ورود به عراق، با قدرتی که در محاسبات آنها نمی گنجیده، غافلگیر شده اند و این گروههای مقاومت هستند که خواست و اراده مردم را نمایندگی کرده اند.

گروههای مقاومت اسلامی عراق همچنین بر لزوم عدم تمدید قرارداد شرکت خدمات ناوبری - امنیتی انگلیسی «سوکو» تاکید می کنند که از سال ۲۰۱۱ میلادی، به مدت ۱۵ سال است حرکت ناوبری هوایی این کشور را در دست خود دارد؛ بویژه که این شرکت در برخی محافل عراق متهم است که به ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش خدمات ناوبری می دهد و به ارتش آمریکا درباره ورود و خروج هواپیماها به عراق و جزئیات آنها و مسافرانش اطلاعات می دهد.

«نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش النجباء نیز تاکید کرده که این جنبش با قاطعیت در برابر تلاش برای تمدید قرارداد این شرکت خواهد ایستاد، زیرا مسئله تمدید، بیانگر مشروعیت بخشیدن به اشغال طولانی مدت اشغالگران است.

در سایه این شرایط، عراق شاهد معادله ای است که در یک سوی آن تحرکات مشکوک آمریکا و در سوی دیگر آن، آمادگی نیروهای مقاومت اسلامی عراق قرار داد که تاکید می کنند اگر از آمریکا خطایی سر بزند، با توانی فوق تصورش به آن پاسخ خواهند داد.

برچسب‌ها مقاومت اسلامی عراق ایالات متحده آمریکا جنبش النجباء ارتش آمریکا الحشد الشعبی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقاومت اسلامی عراق ایالات متحده آمریکا جنبش النجباء ارتش آمریکا الحشد الشعبی بغداد مقاومت اسلامی عراق ایالات متحده آمریکا جنبش النجباء ارتش آمریکا الحشد الشعبی بغداد اخبار کنکور مقاومت اسلامی عراق حریم هوایی عراق الحشد الشعبی گروههای مقاومت هوایی آمریکا تحرکات هوایی عراق نیز هدف قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌ها و اندیشکده‌های تحلیلی غربی از حضور قریب به ۱۸۰ هزار نیروی شبه‌نظامی متعلق به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه گزارش می‌دهند. پس از جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و اسرائیل توجه به این گروه‌ها تحت عنوان نیروهای نیابتی و همچنین جبهه مقاومت زیاد شده است و یکی از جریان‌های اصلی خبری در رصد تحولات منطقه خاورمیانه شده است. حمایت‌های مستشاری ایران از جریان مقاومت در این منابع در همه تحلیل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این نیروها در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه حضور دارند.

کد خبر 847835 برچسب‌ها لبنان خبر ویژه سوریه ایران و فلسطین فلسطین عراق یمن فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • فیلم/ تقدیر مردم غزه از مقاومت عراق
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • بیانیه مقاومت عراق درباره حمله به هدف حیاتی در حیفا