Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیاز به بستری ندارند و می‌توانند طبق تشخیص پزشک، با رعایت نکات بهداشتی، در منزل خود قرنطینه شوند؛ اما ایزوله شدن در منزل، مستلزم رعایت نکاتی است تا ویروس کرونا از فرد آلوده به سایر اعضای خانواده منتقل نشود.

به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ایران، ضدعفونی کردن سطوح بعد از پاک کردن آن‌ها خطر انتشار عفونت را بسیار کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطوح مختلفی که فرد مبتلا به کووید ۱۹ از آن‌ها عبور کرده یا زمان کوتاهی در آن‌ها بوده است (مانند راهروها) و به طور واضح با مایعات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده نشده اند را می‌توان به طور کامل و طبق روش عادی تمیز کرد. اما سطوحی که به وسیله بدن فرد بیمار آلوده می‌شوند و سطوحی که به علت تماس مکرر، پتانسیل آلوده شدن بالایی دارند مانند حمام و دستشویی، دستگیره‌های در، تلفن و نرده‌ها باید ضدعفونی شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا و سازمان جهانی بهداشت در مورد تمیز کردن و ضدعفونی سطوح تماس یافته با فرد مبتلا به ویروس کرونا موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:

۱. حداقل ۳ ساعت قبل از تمیز کردن اتاق، فرد بیمار اتاق را ترک کند و در این ۳ ساعت کسی وارد اتاق نشود. اتاق‌ها تا قبل از تمیز و ضد عفونی شدن در اختیار فرد دیگری قرار نگیرد. اگر قبل از تمیز و ضدعفونی کردن، الزامی برای ورود به اتاق وجود دارد، وسایل حفاظت فردی مناسب قبل از ورود پوشیده شود.

۲. قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش پوشیده شود. از لمس صورت و چشم‌ها در طول تمیزکاری خودداری شود.

۳. ماده ضدعفونی کننده مطابق با دستورالعمل سازنده آماده شود و یا از محلول سفیدکننده (رقیق شده) استفاده شود. برای سطوحی که کاربرد سفیدکننده مناسب نیست می‌توان از الکل استفاده کرد.

۴. پنجره‌ها به منظور تهویه باز نگه داشته شوند.

۵. کف اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده یا سفید کننده با زمین شوی مناسب تمیز شود، تمیزکاری از یک طرف شروع و به انتهای دیگر ختم شود.

۶. پارچه‌ها با محلول ضدعفونی کننده یا سفید کننده خیس شده و برای تمیز کردن سطوحی که امکان تماس مکرر با آن‌ها وجود داشته است (دستگیره، قفل در، پشتی صندلی، میز، کیبورد، ماوس و ...) و سطوح توالت استفاده شود.

۷. از ظروف اسپری‌کننده برای ماده ضدعفونی استفاده نشود، زیرا ممکن است پاشیدن مواد، باعث پراکندگی بیشتر ویروس شود. همچنین ضدعفونی کننده‌های الکلی قابل اشتعال هستند و نباید در هوا اسپری شوند.

۸. توالت‌ها با مجموعه جداگانه‌ای از وسایل تمیز کننده (زمین شوی و پارچه‌های تمیزکننده یکبار مصرف) و با استفاده از ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده تمیز شوند. از ضدعفونی کننده‌های مناسب استفاده شود و به این نکته توجه شود که مواد ضدعفونی کننده مختلف برای تأثیرگذاری به زمان‌های مختلف تماس با سطح نیاز دارند که بایستی بر اساس دستورالعمل سازنده رعایت شود.

۹. همه سطوح قابل دسترس (سینک، شیرها، جا صابونی، محل قرار گیری دستمال توالت، دیوارها، قفل ها، دستگیره‌ها، دکمه یا دستگیره سیفون) بایستی تمیز شوند.

۱۰. محل ادرار کردن و کاسه توالت با یک برس تمیز شده و از پارچه‌های جداگانه برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف توالت فرنگی استفاده شود. برس‌ها و پارچه‌های به کار رفته برای این کار نباید برای سایر سطوح استفاده شوند.

۱۱. همه پارچه‌های مورد استفاده و همچنین ضایعات حاصل از تمیزکاری در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

۱۲. سطل‌ها با خیساندن در ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضد عفونی شوند.

۱۳. پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش‌ها در آورده شده و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۱۴. ماسک جراحی برداشته شده و مجددا، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۱۵. دستکش‌ها و ماسک در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند.

۱۶. همه زباله‌های تولید شده در طول تمیزکاری بایستی از سایر زباله‌های خانگی و معمول جداسازی شده و مانند زباله‌های دیگر تا حد امکان زود دفع شوند.

۱۷. فرد مسئول تمیزکاری بایستی بلافاصله پس از اتمام کار دوش گرفته و لباس هایش را عوض کند.

۱۸. برای اتاق تهویه یا هوای تمیز در نظرگرفته شود.

۱۹. در صورت امکان و اگر فرد بیمار توانایی دارد به او یک کیسه زباله مناسب داده شود تا در طول حضورش در اتاق، خودش زباله‌ها را در کیسه قرار دهد.

۲۰. اگر بیمار در خانه نگهداری می‌شود، محل مورد استفاده او بایستی به طور مکرر ضد عفونی شود. در صورتی که از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌شود پس از هربار حضور فرد بیمار در آن، بایستی بطور کامل ضد عفونی انجام شود.

۲۱. ظروف مورد استفاده بیمار در صورتی که یکبار مصرف نیستند برای شست وشو با دستکش برداشته شده و سپس با آب داغ و مایع شوینده شسته شوند. بعد از هر بار شستشو یا دفع زباله، دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.

۲۲. وقتی سطوح مورد نظر را نمی‌توان با استفاده از شوینده تمیز کرد یا شست وشو داد، برای مثال رومبلی‌ها و تشک ها، بایستی با بخار این سطوح را تمیز کرد. هر چیزی که به مقدار زیادی با مایعات بدن (مانند ترشحات و ادرار و سایر موارد مشابه) آلوده شده و نمی‌توان آن را با شستشو تمیز کرد، بایستی دور انداخته شود. برای تمیز کردن سطوح نرم‌تر مانند فرش و موکت بعد از برداشتن آلودگی‌های قابل دید، از مواد شوینده‌ی خاص موجود برای این سطوح استفاده شود.

۲۳. استفاده از دستکش یکبار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضد عفونی کردن ضروری است. برای ضدعفونی کردن سطوح و محل نگهداری بیمار می‌توان از محلول‌های سفید کننده، محلول‌های حاوی الکل حداقل ۷۰ درصد و محصولات شوینده تأییدشده استفاده کرد. وسایل تمیز کردن و ضدعفونی بایستی جداگانه بوده و در انتها دور انداخته شوند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: کرونا ضدعفونی بهداشت سلامت صراط عفونی کننده ضدعفونی کننده استفاده شود دور انداخته سفید کننده عفونی کردن شسته شوند فرد بیمار تمیز کردن کردن سطوح پارچه ها ضد عفونی زباله ها ماده ضد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۰۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نمناک، در سینک آشپزخانه ظرف ها, میوه ها و بسیار چیزهای دیگر شسته میشوند, پس باید اول سینک آشپزخانه را تمیز و ضدعفونی کنیم.آیا باقیمانده غذاهایتان باعث کثیف شدن سینک ظرفشویی می شود؟! ته مانده غذاها، سس ها و نوشیدنی ها در اطراف سینک آشپزخانه، باعث کثیف و کدر شدن آن خواهد شد. اگر می شد دوباره سینکتان مثل روز اولش نو می شد چقدر عالی بود، نه؟ خب، با تمام گزینه های تمیزکاری موجود در این مطلب چنین اتفاقی شدنی خواهد بود. امروز آن ها را امتحان کنید و از تمیز کردن سینک آشپزخانه شگفت زده شوید و لذت ببرید.

۱. استفاده از مسواک برای تمیز کردن سینک آشپزخانه :
مسواک کردن با یک مسواک قدیمی ارزشش را دارد. هیچ چیزی مثل مسواک نمی تواند شیر ظرفشویی شما را کاملاً تمیز کند. از آن ها برای دسترسی پیدا کردن به کوچک ترین شکاف ها و لبه ها در اطراف سینک و شیر استفاده کنید. آن ها دوده، لکه های آهک و هر کثیفی دیگری را که ممکن است در سینک پنهان شده باشند را پاک می کنند و از بین می برند.

۲. از بین بردن لکه های آهک با لیمو:
زمانی که به لکه های آهکی متراکم نزدیک می شوید، به خصوص در اطراف شیر آشپزخانه، ممکن است برخی مواد شوینده کافی نباشد. به نظر خیلی به تلاش نیاز دارد، درست است؟

اما با لیمو به راحتی میسر خواهد شد. ویژگی های اسیدی لیمو آن را پاک کننده خوب و طبیعی برای لکه های آهک می سازد.

طریقه استفاده از لیمو برای تمیز کردن سینک آشپزخانه:
یک عدد لیمو را نصف کنید، آن را روی شیر بکشید و این کار را در قسمت هایی که آهک رسوب کرده است، چندین بار بیشتر تکرار کنید و محکم تر بکشید، بگذارید دو ساعت بماند.

آبکشی کنید و در نهایت حتما خشک کنید. شما شگفت زده خواهید شد از اینکه این راه حل طبیعی چقدر می تواند قدرتمند و فوق العاده باشد.

۳. از یک پارچه میکروفایبری برای درخشش وتمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده کنید:
اگر می خواهید یک تکه نهایی را به آشپزخانه کاملاً تمیز خود اضافه کنید، یک پارچه میکروفایبر بهترین دوست شما خواهد بود. این بافت منحصر به فرد وقتی به سطوح براق می رسد، بی نظیر است. از پارچه میکروفایبری تمیز و خشک در حرکات دایره ای کوچک استفاده کنید، تا آشپزخانه شما بعد از تمیز کردنتان برق بزند.

۴. سینک خود را پس از هر استفاده پاک و خشک کنید:
بهترین ترفند تمیز کردن آشپزخانه، ساده ترین و بدیهی ترین چیز است - هرگز اجازه ندهید در وهله اول خیلی بد و کثیف شود که بخواهید به از بین بردن لکه های خیلی سخت و عمیق فکر کنید.

از برس آشپزخانه و اسفنج برای تمیز کردن سریع، اما کامل سینک بعد از هر بار، استفاده کنید، که واقعاً به جلوگیری از انباشته شدن آهک و دوده گیری کمک خواهد کرد.

۵. از سفید کننده و جرمگیر برای تمیز کردن سینک آشپزخانه استفاده نکنید :
زیرا پس از خشک شدن، لکه های تیره ایجاد می شود و سینک را کدر و مات می کند، این لکه های تیره براحتی از بین نمیروند و حتی ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

۶. اجازه ندهید که محصولات تمیز کننده روی سطح سینک بمانند:
هر کدام از تمیز کننده های آشپزخانه را که ترجیح می دهید از آن استفاده کنید، اسپری کنید، سپس بگذارید تا حداقل ۲ دقیقه بمانند، اما بیشتر ماندن آن ها بیشتر باعث لک خواهد شد و کار شما را سخت تر می کند.

۷.برای تمیز کردن سینک آشپزخانه از سرکه سفید استفاده کنید:
اگر روی سینکتان لکه و رسوب وجود دارد، یک پارچه تمیز را در سرکه سفید بخیسانید، روی سینک بکشید تا کاملا تمیز شود و لکه ها از بین بروند. همچنین میتوانید نمک و جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و سینک را با این ترکیب شستشو دهید، تا لکه ها از بین بروند.

شیر آلات با مایع کفی به آسانی تمیز می شود، در صورت باقی ماندن رد انگشت یا لکه های آب، از پارچه آغشته به سرکه سفید استفاده کنید. سرکه علاوه بر تمیزکاری، ضدعفونی کننده هم می باشد.

با پیازی که جوانه زده باید چه کرد؟ | روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

طرز تهیه پودر تمیز کننده عالی برای تمیز کردن سینک آشپزخانه:
بخش بعدی در این قسمت معرفی روشی برای ساخت تمیزکننده سینک با مواد طبیعی و بدون عوارض برای سلامتی است.

مواد لازم:

۱/۲ فنجان جوش شیرین
۱/۲ فنجان بوراکس
۱/۲ فنجان نمک دریایی
۱۵ قطره روغن گیاهی گریپ فروت (یا روغن گیاهی انتخابی شما، مانند لیمو یا درخت چای)
۱ عدد سرپوش با سوراخ، مانند:یک شیشه ماسون، یا یک شیشه پنیر پارمزان.
تنها زمانی که به پودر نیاز است از این در استفاده کنید. تمام عناصر فوق را با یکدیگر ترکیب کنید و درون ظرف بریزید و اسپری کنید، مابقی آن را می توانید درون ظرف در دارتان نگهداری کنید و دفعه بعد مجددا استفاده نمایید. اینکونه ترکیب شما آماده خواهد بود و می توانید سینک ظرفشویی‌تان را به راحتی تمیز کنید و شاهد براق شدن آن باشید.

چگونگی تهیه یک تمیز کننده طبیعی در منزل:
برای داشتن یک تمیز کننده چند منظوره، که می تواند جرم ها را از بین ببرد و واقعاً خوب کار کند، توصیه می شود که خودتان آن را بسازید. تمیز کننده سینکی که خودتان می توانید درستش کنید، تنها به سه چیز نیاز دارد:

جوش شیرین
نمک
جا شکری
در پاک کردن رد آهک، لکه های ناشی از چای و قهوه شگفت انگیز است و باعث برق انداختن سینک می شود.

کد خبر 847356 برچسب‌ها مهارت‌ها فوت‌ و فن خبر مهم

دیگر خبرها

  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد