Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@02:00:56 GMT

همکاری دو سازمان در راه‌اندازی سامانه هشدار سریع

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۱۲۶۹

همکاری دو سازمان در راه‌اندازی سامانه هشدار سریع

با امضای تفاهم نامه‌ای میان سازمان زمین شناسی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طرفین بر تدقیق موقعیت گسله ها و تعیین حریم آنها و  همکاری در راه‌اندازی سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع اقدام خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌نامه با هدف فراهم کردن بستر مناسب به منظور بهره‌گیری بهینه طرفین از تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و سایر امکانات و توان تخصصی متقابل در اهداف مشترک و وظایف محوله به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی میان  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدقیق موقعیت گسله ها و تعیین حریم آنها با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل فنی ساخت و ساز در پیرامون گسل‌ها، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه، خطرپذیری لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری و تصویب آن در  شورای عالی شهرسازی و معماری و بازبینی نقشه‌های طرح تفضیلی شهری بر پایه آن و همکاری در راه‌اندازی سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع، از طریق توسعه شبکه ملی شتابنگاری زمین‌لرزه و پیش نشانگرهای زمین‌لرزه و آتشفشان در کلانشهرها از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری در این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

همکاری در شناسایی پهنه‌های درگیر خطر فروریزش و فرونشست زمین ناشی از ایجاد اختلال در تغذیه آبخوان‌ها با گسترش شهرها، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و نقش سازه‌های زیرزمینی و دستکاری‌های انسانی در بروز این پدیده‌ها در حوزه های شهری و در مسیر سامانه های حمل و نقل جاده ای و ریلی و در فرودگاه ها و بندرها و تدوین ضوابط و آئین نامه‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی و زمین شناسی مهندسی برای کاهش آسیب پذیری در برابر این پدیده‌ها و همکاری در شناسایی و ارزیابی موقعیت زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های حساس مرتبط با سازمان‌های دولتی و غیردولتی در معرض انواع مخاطرات زمین شناختی (حریم گسل‌ها و پهنه‌های با خطر بالای زمین‌لرزه، فرونشست و فروریزش زمین، ناپایداری دامنه‌ای، زمین شناسی زیست محیطی، سیل و آب زمین شناسی و ...) و تدوین ضوابط و آئین نامه های موردی و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای از دیگر زمینه‌های همکاری این طرفین است.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، علاوه بر آن، طرفین بر انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخداد زمین لرزه‌های تاثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی متعهد شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سامانه هشدار سریع سازمان زمین شناسی مرکز تحقیقات مسکن زمین شناسی زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی ازگله در استان کرمانشاه در همسایگی کشور عراق را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۴:۰۵ شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حوالی ازگله و مرز بین استان کرمانشاه و کشور عراق گزارش شده است.

این زلزله به طول جغرافیایی ۴۵.۴۴و عرض جغرافیایی ۳۵.۳۲ در ۵۶ کیلومتری ازگله و ۶۹ کیلومتری نوسود و ۷۴ کیلومتری نودشه رخ داده است.

خسارتی در رابطه با این زمین لرزه تا به این لحظه گزارش نشده است.

کد خبر 6089422

دیگر خبرها

  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • دفتر همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و اتکا افتتاح شد
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند