Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@05:06:34 GMT

پیشنهاد سردار جلالی درباره توزیع یارانه

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۲۶۹۸

پیشنهاد سردار جلالی درباره توزیع یارانه

رئیس سازمان پدافند غیرعامل از کرونا به‌عنوان ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: توزیع یارانه ها بر روی کالاهای اساسی باید هوشمند شود.

به گزارش قدس آنلاین، نشست تخصصی "مقاوم‌سازی، بازدارندگی و پیروزی در جنگ اقتصادی" با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، یکتا اشرفی مشاور وزیر و رئیس پژوهشکده امور اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان در محل سازمان پدافند غیرعامل کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان  پدافند غیرعامل کشور در این نشست اظهار داشت: در یک تقابل جدی با دشمن در حوزه‌های مختلف هستیم. در دوران‌های مختلف، جنگ اقتصادی چهره‌ها و شکل های متفاوتی را به خود گرفته است. آمریکایی‌ها بیشتر مبدع این جنگ بوده‌اند و در دوره گذشته علیه برخی کشورها نیز مدل هایی از این جنگ اقتصادی را پیاده‌سازی کرده‌اند. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مدلی که امروز با آن درگیر هستیم جنگ اقتصادی نوینی است که بیشتر ابزارها و استراتژی‌هایش اقتصادی هستند، توضیح داد: در این نوع جدید جنگ با ابزار، مولفه‌ها و قدرت اقتصادی به مولفه های اقتصادی حریف حمله ور می شوند. اگرچه عمدتا همه ابزارها اقتصادی هستند اما سایر ابزارها مثل دیپلماسی، کنوانسیون ها و روابط بین الملل، قوانین بین المللی، نهادهای پولی و مالی و ... نیز به کار گرفته می‌شوند. 

آمریکایی‌ها و راهبرد جنگ اقتصادی

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها این مدل جنگ را با تشکیل قرارگاه جنگ اقتصادی در وزارت خزانه داری کلید زدند، گفت: هدف آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی است و به دنبال آن راهبردها و تولید ادبیات جنگی در فضای اقتصاد در دستور کار آنها قرار گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: وادار کردن کشورها به مذاکره یا تغییر رفتار زیر فشار اقتصادی ابزارهایی را می طلبد. ابزارهایی مثل ساختارهایی که امریکایی ها به شکلی در آن نفوذ و تسلط داشتند، مثل بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی یا ساختارهای مثل FATF.

وی گفت: مجموعه ترفندهای اقتصادی آمریکایی ها جنگ پولی و مالی و وادارسازی به تسلیم، استراتژی جنگ ارزی و مواردی از این قبیل است که در وزارت خزانه داری آمریکا تعیین و دنبال شده و اغلب آنها با تاکید بر حربه دلار اجرایی می شود.

سردار جلالی در ادامه افزود : آمریکا در بستر جنگ اقتصادی و با بکارگیری ابزارهایش، رویکرد تمرکز بر فشار همه جانبه را به عنوان راهبرد علیه کشور ما انتخاب کرده است تا به هدف خود برسد. در این راهبرد فشار برمردم، ایجاد نارسایی و ناکارآمدی در دولت برای ارائه خدمات به مردم، فشار برمردم در حوزه کالا، غذا و معیشت، هدف های آشکار آمریکا است.

کرونا ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی

وی با بیان اینکه رئیس جمهور کشوری که ادعای متمدن بودن می‌کند در شرایط شیوع کرونا، از این بیماری به عنوان مولفه فشار استفاده می‌کند، تصریح کرد: کرونا، هم سلامت و هم اقتصاد و معیشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: شاهد این هستیم که در این زمینه آمریکایی ها با نشان دادن باطن خبیث خود از کرونا هم به عنوان ابزار فشار علیه ملت ما استفاده می‌کنند. 

رویکرد هوشمندانه رهبری، راهبردهای دشمن را خنثی کرده است

سردار جلالی خاطرنشان کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری که فرمودند تحت فشار مذاکره نمی کنیم، همه نقشه‌ها و توطئه‌های آنان را نقش برآب کرد. این رویکرد هوشمندانه سبب شد تا آنها سردرگم شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه موضوع جنگ اقتصادی مولفه‌های دیگری هم دارد توضیح داد: استفاده حداکثری از شبکه های اجتماعی خارج پایه یک مسئله اصلی است. چون این شبکه‎ها، با در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات بسیاری که با روشهای پیچیده کسب می‌کنند بهترین خوراک را برای داده کاوی در اختیار دشمنان قرار می دهند. برای مثال الگوی‌های مصرف و سطح رضایت مندی مردم استخراج می شود.

نیازمند یک طرح جامع دفاع اقتصادی هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به بیان چند توصیه در رویکرد دفاع اقتصادی پرداخت و توضیح داد: نیازمند یک طرح جامع دفاع اقتصادی هستیم که همه اهداف را دربربگیرد. ما شاهد تصمیم‌گیری های اقتضایی اقتصادی هستیم که بعضا با هم هم سو نیستند و بزرگ ترین مشکل این تصمیمات عدم هم افزایی است.

توزیع یارانه ها بر روی کالاهای اساسی باید هوشمند شود

وی متذکر شد: حفاظت و صیانت از سفره مردم نخستین اولویت است که خوشبختانه مجلس این موضوع را دنبال می کند. آنچه باید در این میان به آن توجه جدی شود این است که اگر قرار باشد از قشر ضعیف حمایت کنیم باید ابزار داشته باشیم. ابزار این کار، شبکه ساماندهی و کارت هوشمند است و گرنه کاری از پیش نخواهیم برد.

منبع: خبر آنلاین

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سردار جلالی توزیع تخصیص کوپن رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور جنگ اقتصادی آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر