Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شکاف لب و کام از‌شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد است، بیماری که علتش را ژنتیکی، ارثی  و محیطی  می‌دانند که  شیوع آن یک در هر هزار تولد زنده است؛ البته این رقم در نژاد‌های مختلف متفاوت است. کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان برترین مرکز تخصصی شکاف لب و کام در کشور نقش موثری در خدمات رسانی به مبتلایان این عارضه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
درمان شکاف لب وکام، نیازمند مداخله زودهنگام
بیژن موحدیان مسئول تیم درمان شکاف لب وکام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طبق تحقیقات شکاف لب در نوزادان دختر بیشتر و شکاف کام در نوزادان پسر شایع‌تر است افزود: نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام در سنین مختلف ممکن است با مشکلات تغذیه ای، گفتار، زبان، دندانی، روانی و اجتماعی مواجه شوند و نیاز است که در بهترین زمان ممکن مداخله درمانی انجام شود.
او گفت: به طور کلی می‌توان شکاف دهانی و صورت را نتیجه ترکیب عوامل وراثتی و عوامل طبیعی دانست، اما مطالعات نشان داده که ژنتیک فقط ۲۰ درصد در ایجاد این بیماری نقش دارد.
مسئول تیم درمان شکاف لب وکام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هدف تیم شکاف لب و کام این است که هر فرد تا حد ممکن به زندگی طبیعی نزدیک شودگفت: نوزاد مبتلا به شکاف لب و کام اگر از بدو تولد به تیم پزشکی ارجاع داده شود، تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرد.
موحدیان افزود: در جلسات هفتگی معاینه گروه پزشکی شامل متخصصان جراحی پلاستیک، اطفال، گوش و حلق و بینی، فک و صورت و دندانپزشکی همراه با آسیب شناس گفتار و زبان و متخصص ژنتیک به ارزیابی جامع و دقیق بیمار می‌پردازند.      خدمات رسانی مجازی در روز‌های کرونایی اوادامه داد: بیشتر مراجعه کنندگان به کلینیک شکاف لب و کام اصفهان از شهر‌های دیگر به خصوص جنوب و غرب کشور هستند.   مسئول تیم درمان شکاف لب وکام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون حدود چهار هزار بیمار مبتلا به شکاف لب و کام از سراسر ایران از خدمات این گروه درمانی بهره‌مند شده اند.
موحدیان درادامه گفت: شیوع کرونا منجر به لغو جلسات معاینه تیمی بیماران و وقفه در روند درمان مبتلایان به خصوص بیماران نیازمند جراحی شده است؛ کارگاه‌های آموزشی و تخصصی هم که سالیانه به منظور آموزش روش‌های نوین جراحی با حضور متخصصان کشور‌های دیگر برگزار می‌شد به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.
او افزود: البته امکان ارزیابی گفتار درمانی به صورت مجازی در دوران کرونا، فراهم و این امر موجب صرفه جویی در وقت، هزینه، کاهش خطر و هزینه‌های سفرشده است.

شکاف لب و کام شایع‌ترین ناهنجاری چهره برای کودکان و بزرگسالان دکتر مسعود فیض بخش عضو گروه درمانی کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شکاف لب و کام جزو مشکلات چالش برانگیز دندانپزشکی است که درمانی چند جانبه را می‌طلبد؛ روش‌های درمانی با هدف بهبود عملکرد، ظاهر و شرایط روانی صورت می‌گیرد.
او افزود: شکاف لب و کام در ظاهر بیماران تغییراتی ایجاد می‌کند که قادر نیستند در جمع حاضر شوند. مهم‌ترین هدف تیم ما آگاهی والدین از عوارض این‌بیماری و آشنایی با سرعت درمان آن است.
او افزود: کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان اولین مرکز تخصصی شکاف لب و کام و درمان ناهنجاری فکی در ایران شناخته شده است.
این متخصص ارتودنسی ادامه داد: گروه ما علاوه بر امور درمانی به امر آموزش هم مشغول است و دستیاران رشته‌های مختلف تخصصی دانشگاه‌های دیگر و متخصصان رشته‌های مرتبط را در دوره‌ها و کارگاه‌هایی با روش‌های پیشگیری و درمان آشنا می‌کند. اصفهان پیشگام در درمان جراحی میکروسکوپی فیض بخش گفت: خوشبختانه هنگامی که نوزادان پس از تشخیص به موقع درمان می‌شوند بهبودی سریع حاصل می‌شود و دیگر نیازی به جراحی‌های سنگین بعدی در دوران بزرگسالی نخواهد بود. اما اگر نوزاد به موقع و در سنی که باید جراحی نشود این بیماری می‌تواند برای او همراه با عوارض مختلفی باشد که نهایتا ترمیم شکاف لب و کام را برای او بسیار دشوار می‌کند.
او ادامه داد: درمان اولیه و اصلی در این بیماری مادرزادی جراحی است و می‌توان با یک جراحی ساده تا چندین عمل پیچیده برای بستن کام فرد مبتلا اقدام کرد.
عضو گروه درمانی کلینیک شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شکاف لب و کام گفت: برخی از روش‌های جراحی، میکروسکوپی است و استان اصفهان جزو پیشگامان درمان جراحی با این روش در کشور شناخته می‌شود.
اوگفت: روز به روز کیفیت درمان این افراد به واسطه افزایش دانش و امکانات ما بهبود می‌یابد؛ البته نیاز است جراحان هم آموزش‌های بیشتری ببینند. بیماری شکاف لب و کام با گفتار درمانی قابل درمان است  پریسا رضایی عضو هیئت علمی گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: یکی از مشکلات عمده بیماران شکاف لب و کام اختلال در نحوه تکلم و حرف زدن است بیماران شکاف لب و کام علاوه بر درمان ارتودنسی و جراحی به گفتار درمانی نیز نیاز دارند بنابراین یک تشخیص و درمان به موقع بیمار را از جلسات پی درپی و طولانی گفتار درمانی بی نیاز خواهد کرد.

اوافزود: مهمترین مسئله‌ای که خانواده‌ها با آن مواجهند این است که آیا کودک من بعد از جراحی اولیه به گفتار طبیعی دست پیدا می‌کند یا نه؟

عضو هیئت علمی گروه گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: تمام تلاش ما و این گروه درمان این است که بیماران شکاف لب و کام که از اجتماع دور نگه داشته شده اند به زندگی عادی بازگردند.

رضایی ادامه داد: طبق آمار بیماران دچار شکاف لب و کام بعد از جراحی اولیه ۷۰ تا ۸۰ درصد به گفتار طبیعی دست پیدا می‌کنند

او درباره شیوه گفتار درمانی مجازی در دوران کرونا گفت: نمونه‌های گفتاری بر اساس استانداردی که تعیین شده برای خانواده ارسال می‌شود، خانواده‌ها طبق همان راهنمایی‌ها نمونه صدا را ضبط و برای ما ارسال می‌کنند و پس از بررسی مشخص می‌شود آیا گفتار درمانی ادامه پیدا کند یا نه؟

نکته مهم در درمان بیماری شکاف لب و کام این است که اعضای تیم پزشکی باید به صورت هماهنگ اقدام به درمان این عارضه کنند تامیزان اثر بخشی درمان افزایش یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شکاف کام شکاف لب گفتار درمانی گروه درمان اصفهان گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۶۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی افزود:این اقدام در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی جهت ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: از امروز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کلیه بیمارستان‌های دولتی و واحد‌های تابعه دانشگاه مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه شده را به صورت رایگان انجام دهند.
رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال به ویژه درمناطق محروم و روستایی در شورای عالی بیمه، مصوب شده است.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • سپاهان قبل از دیدار با پرسپولیس قربانی داد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • احمدزاده بازی با پرسپولیس را از دست داد
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟