Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:37:50 GMT

فصل سرما و بازارگرمی قاتل خاموش در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۶۳۹۸

فصل سرما و بازارگرمی قاتل خاموش در خراسان شمالی

آمار حوادث گازگرفتگی در خراسان شمالی نگران کننده است، این آمار در سال گذشته،  جایگاه این استان را در رده چهارم میان استانها قرار داده بود.

بر اساس اعلام مسوولان،  حوادث مشترکان شرکت گاز در سه ماه زمستان به شدت افزایش می‌یابد، از این رو توصیه و تاکید همیشگی این است که خطر این حوادث جدی گرفته شود و مشترکان نکات ایمنی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاز منواکسید کربن، گاز بی رنگ و بی بویی است، که در صورت غفلت، می تواند آرامش خواب شبانه را با زندگی ابدی پیوند بزند.  

گاز مونوکسیدکربن علاقه وافری به ترکیب با گلبول های قرمز خون دارد، میل ترکیب مونوکسیدکربن با گلبول قرمز خون، ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر بیش از میل ترکیب گلبول قرمز با اکسیژن است. به همین لحاظ با اختلالاتی که در بدن و بویژه در مغز فرد ایجاد می کند می تواند در زمان کوتاهی جان فرد را بگیرد.  علائم مسمومیت این گاز سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، درد شکم، حالت بیهوشی و تشنج است.

گاز مونواکسیدکربن علاقه وافری به ترکیب با گلبول های قرمز خون دارد، میل ترکیب مونواکسیدکربن با گلبول قرمز خون، ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر بیش از میل ترکیب گلبول قرمز با اکسیژن است

بیشترین حادثه ها در حاشیه شهرها

مسوولان می گویند با کم هزینه ترین و ساده ترین اقدامات می توان جلو جولان قاتل خاموش را گرفت، اما بعضا مردم از این موارد غفلت می کنند و این بی توجهی ها در حاشیه های شهر بیشتر از مرکز شهر و روستاها است.  

مسوول روابط عمومی شرکت گاز خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین حوادث گازگرفتگی در حاشیه های شهر رخ داده است و در این مناطق، بیشترین مشکل در رعایت نشدن نکات ایمنی مشاهده می شود.  

احمد مومنی اظهار داشت: استفاده از وسیله پخت و پز و یا اجاق گاز تک شعله به عنوان وسیله گرمایش یکی از علل شایع گازگرفتگی در خراسان شمالی است.  استفاده از این تجهیزات در فضای بسته و بدون تهویه، سبب کمبود اکسیژن و انتشار گاز مرگ آور می شود.  

استفاده از وسیله پخت و پز و یا اجاق گاز تک شعله به عنوان وسیله گرمایش یکی از علت های شایع گازگرفتگی در خراسان شمالی است، استفاده از این تجهیزات در فضای بسته و بدون تهویه، سبب کمبود اکسیژن و انتشار گاز مرگ آور می شود

وی گفت: هر یک مترمکعب گاز طبیعی برای سوختن نیاز به ۱۵ مترمکعب هوا دارد، یک بخاری گازی هر ساعت ۳۰ مترمکعب هوا استفاده می کند و میزان مصرف اکسیژن هوا در زمانی که بخاری با درجه حرارت بیشتری می سوزد، بالاتر است.  

وی اظهار داشت: هر آبگرمکن دیواری به اندازه ۴۰ نفر و هر بخاری به اندازه ۲۰ نفر اکسیژن مصرف می کند و بر این اساس زمانی که ۲ دستگاه بخاری و آبگرمکن در منزل روشن است، به اندازه ۸۰ نفر اکسیژن به مصرف می رسد، بنابراین شهروندان باید از بستن کامل پنجره ها و منافذ خودداری کرده و راهی برای جریان هوا در منزل، تعبیه کنند.  

مسوول روابط عمومی شرکت گاز خراسان شمالی گفت: متاسفانه نصب آبگرمکن در فضاهای بسته مانند سرحمام و یا دستشویی، هم در این استان رایج است، این امر در حوادث مختلف سبب کاهش اکسیژن و در نتیجه خفگی و فوت افراد شده است.

مومنی افزود: در سال ۹۸، در استان ۷۱ نفر دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شدند که در این مدت شمار فوتی ها در اثر مسمومیت ۹ نفر گزارش شده است.

وی اظهار داشت: امسال هنوز گزارشی از فوت شهروندان و روستاییان در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن به دست ما نرسیده است.  

مسوول روابط عمومی شرکت گاز خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مشترکان خانگی و تجاری شرکت گاز در برابر حادثه ها بیمه هستند و در صورت بروز حادثه، بخشی از خسارت های جانی و مالی جبران می شود.  

شهروندان حوادث گازگرفتگی را جدی بگیرند

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد با تاکید بر اینکه شهروندان در استفاده از وسایل گازسوز، اصول ایمنی را رعایت کنند، گفت: برای پیشگیری از حادثه و برای کاهش خطرات جانی و مالی، شهروندان باید در استفاده صحیح از گازهای طبیعی و مایع در منازل و خودروها نکات ایمنی را رعایت کنند.

مجید گریوانی اظهار داشت: در وسایل گازسوز ۲ نوع سوخت شامل گاز مایع و گاز طبیعی، استفاده می شود که در صورت بی توجهی بسیار خطرناک خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از وسایل گازسوز استاندارد، گفت: برای خرید و استفاده از وسایل گازسوز باید استانداردهای مربوطه در زمینه داشتن شمعک و ترموکوبل مد نظر قرار گیرد و هنگام نصب یا هرگونه جابه جایی آن از متخصصان این وسایل بهره گرفته شود.

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد گفت: وسایل گازسوز را باید در جایی نصب کرد که دارای هوای کافی برای احتراق گاز، دور از دسترس و محل تردد کودکان باشد و هرگز نباید این گونه وسایل در نزدیکی پرده و پنجره و در معرض وزش باد یا جلو در ورودی و خروجی منازل قرار گیرد.

گریوانی خاطر نشان کرد: هرگز از وسایل گازسوز برای گرم کردن حمام و فضاهای کوچک استفاده نشود، دودکش این وسایل باید دارای قطر و اندازه مناسب بوده و با حداقل پیچش و زانو به فضای خارج ساختمان منتهی شود.

استفاده از لوله های فنری ممنوع 

مدیرعامل آتش نشانی بجنورد نسبت به استفاده از لوله‌های فنری به عنوان دودکش بخاری هشدار داد و گفت: در فصل سرد سال، حادثه های گازگرفتگی افزایش می‌یابد از این رو از مردم انتظار می‌رود خطر استفاده از این لوله‌ها را جدی بگیرند.

گریوانی افزود: استفاده از لوله های فنری به عنوان دودکش بخاری، غیراستاندارد و ممنوع است و متاسفانه یکی از شایع ترین علل بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، استفاده از این لوله ها است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از لوله های قابل انعطاف فنری (خرطومی یا آکاردئونی) به عنوان دودکش به دلیل سهولت در نصب با استقبال روبه رو شده که البته می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

استفاده از لوله های فنری به عنوان دودکش بخاری، غیراستاندارد و ممنوع است و متاسفانه یکی از شایع ترین علل بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، استفاده از این لوله ها است

گریوانی اظهار داشت: این لوله ها با گذشت زمان، شکل اولیه خود را از دست داده و به حالت آویزان درمی آیند، همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودکش وجود دارد و وزن خود لوله آکاردئونی می‌تواند در درازمدت موجب خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه دودکش‌های دیواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.

وی تاکید کرد: برای خروج دود بخاری باید از دودکش های آلومینیومی و گالوانیزه استفاده شود و البته بهترین دودکش ها آنهایی هستند که کمتر زانو داشته باشند.

به گفته مدیرعامل آتش نشانی بجنورد سال گذشته ۳۲ نفر در مرکز استان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن دچار گاز گرفتگی شده و ۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند و در ۶ ماهه نخست سال جاری هم دو مورد گازگرفتگی گزارش شده که خوشبختانه فوت بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن گزارش نشده است.  

افزایش ۴۰ درصدی قربانیان حادثه گازگرفتگی در استان

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی هم گفت: در هفت ماهه امسال هفت نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد رشد دارد.

دکتر حسن محمدزاده اظهار داشت: در هفت ماهه امسال ۲ نفر زن و پنج مرد در حوادث گازگرفتگی فوت کردند.

در هفت ماهه امسال ۲ نفر زن و پنج نفر مرد در حادثه گازگرفتگی فوت کردند

وی افزود: در مدت مشابه پارسال، شمار قربانیان حوادث گازگرفتگی در استان پنج نفر شامل یک زن و چهار مرد گزارش شده بود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی اظهار داشت: آمار قربانیان حوادث گازگرفتگی در سال گذشته، این استان را در جایگاه چهارم در میان استان های کشور قرار داده بود.

وی افزود: در فصل سرد سال و در زمستان، شمار قربانیان حوادث گازگرفتگی افزایش می یابد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: از شهروندان و مشترکان انتظار می رود نسبت به رعایت موارد ایمنی حساس باشند.

۱۲ نفر حادثه دیده در مهرماه امسال 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۱۱ ماموریت برای حوادث گازگرفتگی در این مرکز انجام شده است که در آن ۱۲ نفر که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده بودند، خدمات رسانی شدند.

دکتر تقی دولت آبادی اظهارداشت: چهار نفر از افراد دچار مسمومیت در محل درمان شدند و هشت نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.  

وی افزود: در نیمه دوم پارسال هم ۳۸ مورد حادثه گازگرفتگی، نیروهای اورژانس را به محل کشاند و در آن ۱۴۹ نفر دچار مسمومیت خدمات رسانی شدند که از این تعداد چهار نفر در محل به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۴۲ نفر به بیمارستان اعزام شدند.  

وی خاطرنشان کرد: ۶۶ نفر از افراد مسموم شده مربوط به حادثه پیش آمده در روستای «تازه یاب» در شهرستان راز و جرگلان بوده است.  

به گفته رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، پارسال چهار نفر در حوادث گازگرفتگی، جان خود را از دست دادند.  

خراسان شمالی از استان های پیشتاز در گازرسانی به شهرها و روستاها است و اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹/۷ درصد جمیعت روستایی این استان از گاز طبیعی بهره مند هستند.  

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.  

برچسب‌ها آتش نشانی بجنورد گازگرفتگی خراسان شمالی شرکت گاز استان خراسان شمالی گاز شهرداری بجنورد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی بجنورد گازگرفتگی خراسان شمالی شرکت گاز استان خراسان شمالی گاز شهرداری بجنورد آتش نشانی بجنورد گازگرفتگی خراسان شمالی شرکت گاز استان خراسان شمالی گاز شهرداری بجنورد اخبار کنکور آتش نشانی بجنورد خراسان شمالی وسایل گازسوز مسمومیت با گاز دچار مسمومیت خود را از دست لوله ها گلبول قرمز میل ترکیب قرمز خون شرکت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۶۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، جشنواره مینی بسکتبال کشور استعدادیابی تیم ملی ۲۰۳۰ در مرحله نهایی با حضور ۹۰ بازیکن و مربی در بخش پسران به میزبانی رامسر در حال برگزاری است.

جلال چشمه سیماب به عنوان مربی، عرفان خسروی و آیدین قدیمی به عنوان بازیکن در این مرحله حضور دارند.

کد خبر 6088279

دیگر خبرها

  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • کینه مرگبار کارگر قهوه خانه | کارگر جوان اخراج شد و وقتی فهمید فرد دیگری جای او استخدام شده ....
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • جان باختن جوان بروجنی در اثر گازگرفتگی
  • نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود