Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش شهریه بیش از ۱۵ درصد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به گونه ایست که صدای اعتراض این دانشجویان را بلند کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هر ساله با فرا رسیدن سال جدید، بسیاری از مسائل به ویژه شهریه دانشجویان شهریه پرداز با تغییراتی مواجه می‌شود و شهریه‌های سال جدید بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاه‌ها اعلام و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما سال تحصیلی جدید نسبت به سال‌های گذشته کاملا متفاوت‌تر آغاز شد. سال تحصیلی که آمدن مهمان ناخوانده‌ای مانند ویروس کرونا باید دانشجویان به جای حضور در دانشگاه به صورت غیر حضوری و مجازی آموزش خود را دنبال کنند.

البته شیوع کرونا فقط مجازی شدن دانشگاه‌ها را به دنبال نداشت بلکه وضعیت اقتصادی جامعه به ویژه خانواده‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرد.   تدابیر شهریه دانشگاه‌ها در دومین ترم کرونایی
همین مشکلات اقتصادی باعث شد که دانشگاه‌ها برای رفاه حال دانشجویان تصمیمات جدیدتری برای پرداخت شهریه بگیرند از تخفیف‌های ۵۰ درصدی تا وام‌ها شهریه و. تدابیری است که برای سال تحصیلی کرونایی اتخاذ شده است. با اینکه به نظر می‌رسید تصمیمات دانشگاه‌ها به نفع دانشجویان باشد، اما از دانشگاه آزاد به ویژه مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد به خبر‌های دیگری به گوش می‌رسد افزایش شهریه به گونه ایست که صدای دانشجویان به ویژه دانشجویان ارشد روانشناسی را درآورد.   تعدادی از این دانشجویان عنوان کردند که افزایش شهریه‌ها غیر منطقی است     تصمیم شهریه‌ای به هیات‌های امنای استانی واگذار شده است   پس از اعتراضات متعدد دانشجویان به سراغ مسئولان دانشگاه آزاد رفتیم و علت افزایش این شهریه‌ها را جویا شدیم.حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص میزان افزایش شهریه دانشجویان در سال جدید تحصیلی گفت: در سال ۹۹ تورم در کشور حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و اداره دانشگاه نیز در همین کشور و با تورم بسیار زیاد باید انجام شود و باید ساختار دانشگاه از خرید لوازم تحصیلی تا فراهم کردن زیرساخت آموزش باید انجام شود.

وی افزود: زیر ساخت‌های آموزش فضای مجازی را نداشتیم و باید زیر ساختی آماده می‌شد که به یک میلیون دانشجو بتواند خدمات ارائه دهد که این مسئله هزینه بردار بود، همچنین قبل از شرایط کرونایی دانشگاه آزاد از مراکز تفریحی و ورزشی گرفته تا سایر موارد درآمد‌هایی را داشت که این کسب و کار‌ها تعطیل شده و بیش‌از هزار میلیارد تومان دانشگاه آزاد متضرر شد، اما به خاطر این شرایط هیچ کدام را به دانشجو منتقل نکردیم.

حیدری اضافه کرد: امسال هیات رئیسه دانشگاه برعکس این موضوع تصمیم گرفتند و افزایش، کاهش و یا ثابت ماندن شهریه‌ها به هیات امنای استانی واگذار شد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد ۴۰۰ واحد در سراسر کشور دارد و هیات امنای استانی راحت‌تر تشخیص می‌دهند چه مبلغی باید به شهریه اضافه شود و اختیار داده شد که برای دروس در شهر‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اضافه کرد: علاوه بر این تصمیمات شهریه بسیاری از رشته‌ها افزایشی نداشت و حتی برخی از رشته‌ها کاهش شهریه و در برخی افزایش شهریه داشته است. به دلیل شرایط کرونایی در ترم جدید ۶ واحد رایگان ترم قبل را به دانشجویان ارائه دادیم و هیچ مبلغی از دانشجویان دریافت نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر کلاس‌های عملی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها است که در این شرایط هر کلاس ۳ یا ۴ گروه تقسیم شدند، اما هیچ گونه هزینه اضافه تز دانشجویان دریافت نشد در صورتی که هزینه این کلاس‌ها سه برابر شده است.

حیدری افزود: در این شرایط با بانک‌های عامل، صندوق رفاه ابلاغ شده که وام‌های دانشجویی قرض الحسنه به دانشجویان پرداخت کنند و به تمامی واحد‌ها ابلاغ شده که شهریه‌ها را به صورت اقساطی از دانشجویان دریافت کنند و برای اولین بار امسال دانشجویان به دلیل شرایط کرونایی تنها با پرداخت بخشی از شهریه ثابت توانستندثبت نام کنند و این‌ها شرایطی است که دانشگاه آزاد برای دانشجویان فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: این شرایط در صورتی است که دانشگاه آزاد بودجه دولتی ندارد و با این دانشگاه مانند یک بنگاه اقتصادی برخورد می‌کنند.

سرگردانی دانشجویان رشته روانشناسی اما دانشجویان رشته روانشناسی اعتراض دیگری هم علاوه بر افزایش شهریه دارند و آن هم اینکه این رشته به زیر مجموعه رشته‌های پزشکی منتقل شده و به همین دلیل از سال قبل تا کنون شهریه این رشته دوبرابر شده است و دانشگاه‌های غیر پزشکی در این رشته دانشجو جذب می‌کنند و جالب اینکه این دانشگاه‌ها نیز شهریه واحد‌های پزشکی را دریافت می‌کنند که این مسئله را نیز از سخنگوی دانشگاه آزاد جویا شدیم که وی اینگونه پاسخ داد:

این رشته به گروه پزشکی منتقل شده، اما تمامی واحد‌های دانشگاه آزاد مجوز جذب دانشجو در این رشته را دارند و ساختار دانشگاه آزاد از یکدیگر جدا نیست.

حیدری اظهار داشت: چه رشته‌های پزشکی و چه غیر پزشکی شهریه آن‌ها توسط هیات امنای استانی تعیین می‌شود و غیر از آن‌ها کسی تصمیم گیرنده در این خصوص نیست.   پیگیری‌ها نشان می‌دهد که اولا افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد ملاحظه کرونایی نداشته و واگذاری آن به هیات‌های استانی اعتراضات بیشتری را در پی داشته است.ثانیا تدبیر درستی از سوی دانشگاه آزاد برای انتقال رشته روانشناسی صورت نگرفته و فقط صرفا تعیین شهریه این رشته به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های رشته به گروه انتقال یافته و ساماندهی درستی صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی شهریه دانشجویان روانشناسی سخنگوی دانشگاه آزاد امنای استانی افزایش شهریه دانشگاه آزاد هیات امنای دانشگاه ها شهریه ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۶۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در چالوس در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه دولت امسال افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است، گفت: جلسه شورای معاونین دانشگاه برگزار شد و در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و آینده کشور را رقم می‌زند.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر هفته گذشته در رشته ریاضی، شش برابر این تعداد در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که حکایت از ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش آموزان دارد و اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد

طهرانچی با بیان اینکه کشور در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته است و هنر و رسانه در این جنگ، نقش جدی را بازی می‌کنند، افزود: جامعه شناسی و مخاطب شناسی در هنر و رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد که این موضوع از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد.

در این اجلاسیه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختند.

منبع: صداوسیما

کد خبر: 1228925 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد
  • رویداد صدرا با حضور ۳۱ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد دزفول گشایش یافت
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی